Han coincidit amb el
temps dues notícies, molt relacionades entre elles però també
independents, que estan provocant reaccions en la habitualment
plàcida societat tarragonina. Per una banda, la propera entrada en
servei d’aquest tros de corredor mediterrani i la consegüent
pèrdua de servei ferroviari en una sèrie de poblacions. Si més no,
del servei actualment existent. Per l’altra, l’anunci del
ministre de Fomento d’un enllaç amb l’aeroport de Girona i la
idea que aquest sigui la quarta pista del Prat.
Sobretot aquesta darrera
notícia ha despertat el sempre poderós victimisme tarragoní –ara
també en un sentit ampli- i no han mancat (al costat d’expressions
més assenyades, tot s’ha de dir) declaracions del tipus “Girona
ens ha pres la quarta pista” i similars.
No entraré ara a
analitzar la problemàtica ferroviària al Camp de Tarragona, que
dóna –espero que donarà- per un apunt molt més llarg, però sí
algunes notes sobre el soroll i sobre la situació.
1. Això no és una
competència entre Girona i Tarragona a veure qui es queda una pista.
Girona no ens ha pres res, entre d’altres coses perquè, que t’ho
prenguin, vol dir que ho tenies, i no ho teníem. No culpem a Girona
dels nostres problemes i mancances.
2. Veig que hi ha gent
amb molt fe en els anuncis del ministeri. Hauríem de recordar que és
el mateix ministeri (amb titulars diferents) que ha promès uns
quants cops inversions milionàries al servei de rodalies de
Barcelona, el tercer fil, els accessos ferroviaris amb ample europeu
als ports de Barcelona i Tarragona... I a l’hora de la veritat, res
de res.
3. Les lamentacions per
la pèrdua de serveis ferroviaris –que és un tema que ens ha de
preocupar, i molt, i ens hem de moure, que quedi clar- són una mica
allò de Santa Bàrbara quan trona. Que jo sàpiga, les obres
d’aquest tros de corredor mediterrani ja fa anys que duren, la nova
estació de Cambrils també, i que ens quedem sense tren urbà a
Salou i sense part dels serveis a Tarragona, també fa temps que se
sap. M’agradaria molt saber que algú –qui sigui- ha anat fent
gestions, quines, amb qui i com han anat, però per ara no ho sembla,
o no dóna explicacions, que també ho hauríem de veure com un
problema.
4. Una qüestió de fons
important és qui pensa i decideix en matèria d’ordenació
territorial –perquè d’això es tracta- a Catalunya. I, ja es
veu, amb 155 o sense, no és el govern de Catalunya (per cert, aquell
individu que es va inventar el concepte “Barcelunya” i que
denunciava la pretesa discriminació inversora del govern envers el
Camp de Tarragona, ja ha dit alguna cosa?). Això també ens hauria
de preocupar.
5. Els ho posem massa
fàcil. Ara tornen a sortir exclamacions sobre la manca d’un
discurs territorial autònom del Camp, sobre la no articulació del
Camp de Tarragona, sobre si això és l’exèrcit de Pancho Villa...
Molt bé. I després què?. Perquè això ja ho hem llegit i sentit
moltes vegades, però sembla que no es passa d’aquí. Si em
permeteu la vanitat de l’autocita, en un article de juny de 2009,
parlant també de trens, deia:
“Com sempre, tirarà
cadascú pel seu cantó, i Fomento –perquè, al pas que anem,
encara serà Fomento, mal que em pesi– tindrà una excusa perfecta
per fer el que li sembli, sense comptar amb nosaltres. Com sempre”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada