I ja hi tornem a ser, amb BCN World. Avui ens
llevem amb la no gens sorprenent notícia que Veremonte –l’empresa que
inicialment impulsava tot el projecte, i que després es va limitar a impulsar
dos ressorts- s’ho està pensant, i que potser es retira del tot. I aquesta
notícia, embolicada amb les habituals queixes que la burocràcia és molt
feixuga, que ha perdut la il·lusió... en fi.
Tot plegat, una mena de déja-vu. Malgrat les
diferències evidents amb el que ara és Port Aventura, els que ja tenim una edat
no podem menys que recordar les tribulacions del projecte, que va passar
d’Anheuser Bush –parcs d’atraccions i cerveses; la Budweiser- al “Financiero
catalán” –així l’anomenen sempre al País; es veu que, en aquest cas, l’origen
sí que importa- Javier de la Rosa, i finalment a mans de la Caixa, i després
trossejat –el parc temàtic per una banda, els terrenys per una altra- entre la
Caixa, Bonomi, i un fons d’inversió. Us heu perdut? No m’estranya.
De la manca de serietat de Veremonte, ja en
vaig parlar fa temps (ho podeu veure aquí)
i m’hi refermo. Quan algú emprèn un projecte com el que pretenia ser BCN World,
és d’esperar que hagi fet números, que tingui un bon pla de negoci, que hagi
examinat totes les possibilitats; en definitiva, que no es llenci a la piscina
sense saber si hi ha aigua. Però Veremonte ha donat mostres –moltes, i de fa
temps- de vendre fum, d’improvisar, de desconèixer els mecanismes del
planejament urbanístic, i, sembla, de confiar molt en pactes personals, més
propis de la Llotja del Bernabeu –o del Nou Camp- que no pas els propis d’un
sistema democràtic.
Fixem-nos que el que reclama Veremonte és que
el Pla director s’ajusti a les seves necessitats. És a dir, que sigui un vestit
a mida. No vull repetir-me més, però això és l’enèsima mostra de la inversió de
papers, i de com es vol que el planejament –que per definició és col·lectiu i
ha de respondre als interessos generals- es posi al servei d’interessos
particulars. És allò tan castís de “A veure si m’arregles, això” o de “Que hay
de lo mio”.
I què pot passar, a partir d’ara? Doncs ni
idea, però sí tinc una idea de què seria bo, i factible, que passés.
Seria bo, i factible, que la Generalitat –que,
no ho oblidem, és qui té la paella pel mànec- aprofités aquesta retirada per
restringir l’operació, per una banda, a les altres dues llicències de ressort, que
semblen –semblen- empreses més serioses i solvents, i, a més, perquè dubto que
hi hagi mercat real per a sis llicències; i, per l’altra banda, que aprofités,
per a restringir l’edificabilitat dels ressorts a límits molt més raonables i a
tipologies edificatòries més ajustades al paisatge. És a dir, redimensionar el
projecte de forma radical. I, de passada, en un exercici de realisme, eliminar
la possibilitat de sostre residencial, absolutament inversemblant amb la
realitat existent al territori.
De fet, això seria tornar als orígens, quan se’ns
venia el projecte com la reformulació del CRT, donar-li un contingut –un ús- nou,
no basat en la segona residència sinó en l’hotel, els serveis comercials i
lúdics, i el joc com a element tractor i diferencial d’altres ofertes, i a on,
amb declaracions repetides, no hi hauria habitatge. Roda el món i torna al
born. A veure el proper capítol del serial.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada