Ara fa unes setmanes, van començar a
sortir rumors sobre retirades de candidats a les llicències de
casinos del CRT. Segons Eleconomista.es -un digital dirigit per un
dels fundadors del Mundo, per a situar-nos pel que fa a la veracitat esperable- marxaven Melco i Hard
Rock, i només quedava Perelada amb el grup de Singapur com a soci financer. La Vanguardia,
una mica més seriosa -si més no en aquest tema- només deixava com
a possible candidat -amb un peu fora, però- Hard Rock Cafè, però
no Melco ni Perelada i el seu partner de Singapur.
Com sabem, finalment només s'ha
presentat Hard Rock Cafè, que s'ha consagrat com el guanyador
d'aquest singular -mai millor dir- concurs. És clar, si només s'hi
presenta un, no hi ha massa dubtes. Ara cal examinar el projecte,
veure si s'adequa a les exigències, i atorgar la llicència de
casino. Però molt em sorprendria que hi hagués algun destorb.
Potser algun element menor a esmenar, però segur que d'aquí 45 dies
hàbils, com a molt, tot serà dat i beneït.
I ja està? Començaran les obres a
finals del 2017 com diu un alt càrrec del Govern?. Doncs no és
impossible, però caldria córrer molt.
D'entrada, cal comprovar que la
proposta concreta de Hard Rock s'ajusta a les determinacions del
concurs i del Pla director urbanístic, que ja m'imagino que sí.
Després, caldrà procedir a la compra dels terrenys, i ja veurem per
quin import es formalitza la compra. Amb això, el primer objectiu de
tota l'operació s'haurà complert: la Caixa es treu de sobre 100 ha, amb un valor original de mercat molt baix, després d'haver-les
revaloritzades. I, si després això fa llufa, la Caixa ja ha fet
calaix i no hi ha perdut res. Al contrari.
Com que qui no es consola és perquè
no vol, la Generalitat -és a dir, tots nosaltres- ingressarà una
picossada en l'impost de transmissions patrimonials. Si no vaig errat
de comptes, un 11%. De passada, potser sabrem si l'opció de compra
per valor de 110 milions d'euros era justa o no.
Després, però, caldrà tramitar el
Pla de millora urbana previst al PDU. Per fer-ho senzill: com que el
PDU no sabia quantes llicències hi hauria, ni com, els titulars de
les llicències, es repartirien el pastís, va preveure que, quan se sabés això
-una, dues o tres- caldria formular un Pla de millora urbana que,
d'acord amb les determinacions del PDU -edificabilitat, alçades
màximes, façana mínima, etc- concretés la proposta d'ordenació.
Això va ser un encert, i celebro que fos recuperat després de la
informació pública, quan la segona versió del PDU ho havia liquidat. Crec que és una garantia raonable de bona
ordenació -o, almenys, de possibilitats de control d'una bona
ordenació- en la mesura que el Pla s'haurà de sotmetre a informació
pública.
Però, és clar, això vol dir, anant ràpid, un parell
de mesos després que s'hagin adjudicat definitivament les
llicències. També caldrà concretar els projectes d'urbanització,
ja molt avançats al mateix PDU. No sé si tot plegat per a començar
les obres a fi d'any. Ja ho veurem.
En tot cas, el fet que hi hagi un únic
concessionari em referma en els dubtes que vaig expressar al seu dia
sobre el fet que el sistema d'actuació sigui per cooperació per
part del Consorci del CRT que, al seu torn, l'ha encarregat a
l'Institut Català del Sòl.
En els casos de propietari únic -i ara sabem que així serà- el sistema d'actuació sol ser el de compensació, perquè no hi ha res a repartir: paga el mateix que és titular de tot. I, si
es vol controlar l'obra de prop per part de l'administració pública, hi ha
mecanismes suficients, però l'operació s'executa sense que
l'administració hagi d'avançar diners o d'arriscar-se a entrebancs
amb les empreses, o assumir retards en els pagaments dels titulars
-en aquest cas, Hard Rock Cafè-. Entenc, doncs, que l'Institut
Català del Sòl assumeix un paper que no té perquè fer. Espero que
no ens hi enganxem els dits.
Una segona qüestió és si Hard Rock
Cafè voldrà emprendre la totalitat de l'operació o anirà per
fases prolongades al llarg del temps. Sembla raonable que sigui això
darrer, però aleshores haurem de veure què passa amb totes les
exigències d'infraestructures -sobretot les exteriors- que han estat
dimensionades per la totalitat, i moltes de les quals no són
trossejables. Pots materialitzar un 30% de l'edificabilitat, però no
pots fer un 30% de rotonda o un 30% de vial. Hi haurà garanties? O com que es podria començar amb les infraestructures actuals, qui dies passa anys empeny, i queda penjat?
I també continuem sense saber -vaja,
jo no ho sé, que no és el mateix- què passarà amb la parcel·la on es podrà
materialitzar el 15% de l'aprofitament, que és de cessió
obligatòria i gratuïta a l'administració actuant -el consorci del
CRT- amb tot els usos possibles excepte el joc, i que, segons la
llei, s'ha de destinar -la parcel·la o el que se n'obtingui per
venda, o si Hard Rock Cafè ho paga en diners i no en parcel·la- a
operacions d'habitatge protegit. De passada, ens podrien informar com van anar els compromisos en aquest sentit -habitatge protegit en
concepte de les parcel·les d'aprofitament- pel que fa al Pla parcial
2, el dels 2.477 habitatges que continuen a l'espera. Seria un
detall.
En fi, com podem veure, encara moltes
coses per fer i per saber. No, això encara continuarà, em temo.
(I, de passada, hauré de canviar la imatge, que sempre ha estat aquesta, però ja està més que desfasada)
Gràcies per compartir les reflexions. Balancejades i prudents, com sempre.
ResponElimina