El DOGC va publicar la setmana passada
una resolució -la RESOLUCIÓ VEH/593/2017, de 22 de març- que
allarga el termini de presentació de propostes als futurs
adjudicataris de llicències de casino al CRT.
La justificació d'aquest allargament,
segons la mateixa resolució, és, en essència:
“Les bases aprovades, tot i recollir
que hi haurà una part de l'obra que es desenvoluparà en primer
lloc, posposant a fases posteriors el desenvolupament complet del CTI
i del conjunt de l'oferta unitària, no preveuen cap indicació del
tractament i conservació necessaris, que per les raons d'interès
públic exposades s'haurà de dur a terme sobre els terrenys
edificables que temporalment quedin sense edificar.
Per tant, s'ha de requerir i notificar
als sol·licitants, perquè ampliïn la proposta arquitectònica,
incorporant la documentació tècnica suficient consistent en una
proposta de criteris paisatgístics, ambientals i d'urbanització
bàsics que recullin i garanteixin l'adequat estat de conservació
que fixa la legislació.”
A mi ja em sembla bé que s'exigeixi
saber què pensen fer amb els terrenys que, d'entrada, no
s'edifiquin. Tots coneixem solars, a les nostres ciutats, que són un
cau de merda, i espais periurbans que fan veritable fàstic. Ara bé,
no m'ho acabo d'empassar.
I això perquè el Pla director del
CRT, aquell famós PDU que va costar tant d'aprovar, ja preveia
instruments d'ordenació de tot espai. És més, a la segona versió
es va reincorporar el pla de millora urbana que havia desaparegut.
Amb aquesta repesca, els ciutadans recuperàvem la possibilitat -via
informació pública preceptiva- d'intervenir en l'ordenació
concreta, i encara més, restava oberta la via del recurs -inclòs el
jurisdiccional- si es creu convenient.
I com ha de ser aquest Pla de millora
urbana? Doncs això diu el PDU (les negretes són meves):
“Article 152. Desenvolupament i
execució
1. Es preveu que en aquesta zona es
puguin concretar en el projecte de reparcel·lació entre 1 i 4
parcel·les urbanístiques corresponents a cadascuna de les possibles
autoritzacions per a la instal·lació i explotació de casinos de
joc que es podrien arribar a adjudicar en el corresponent concurs
públic, a més de la parcel·la urbanística de cessió del 15% de
l’aprofitament.
2. En qualsevol cas, el desenvolupament
de la zona s’ha de fer en base a un projecte unitari i de conjunt,
amb independència del nombre de parcel·les urbanístiques en el
qual es divideixi, les quals poden tenir una distribució irregular
dels aprofitaments urbanístics, segons resulti de l’esmentat
concurs públic i del projecte de reparcel·lació consegüent. Per
garantir la coherència global i efectuar la concreció de volums cal
la formulació d’un pla de millora urbana, previ a l’atorgament
de les corresponents llicències urbanístiques.
Aquest pla de millora urbana s’ha de
redactar a partir de la proposta arquitectònica unitària ajustada a
les determinacions d’aquest PDU corresponent a l’operador o
operadors que hagin obtingut autorització per a la instal·lació i
explotació de casinos de joc, amb les modificacions que, si s’escau,
s’acordin en la resolució del concurs per a l’obtenció de les
possibles autoritzacions.
Aquest pla de millora urbana ha de
tenir com a objecte garantir la qualitat arquitectònica i la
integració paisatgística del projecte unitari
3. El pla de millora urbana a què fa
referència l’apartat 2 ha de:
a) Ser d’iniciativa pública.
b) Vetllar especialment per la qualitat
arquitectònica de les edificacions proposades.
c) Contenir un Estudi d’integració
paisatgística.
d) Efectuar la concreció de volums a
partir de les parcel·les urbanístiques que s’estableixin en el
projecte de reparcel·lació.
Dins de cadascuna de les parcel·les
urbanístiques es podrà constituir el règim de comunitat que
correspongui d’acord amb la legislació aplicable que garanteixi
l’administració i conservació dels elements comuns del conjunt
edificatori o del complex immobiliari que determini el pla de millora
urbana a que fa referència l’apartat 2. Les unitats parcel·làries
mínimes privatives d’aquest conjunt han de complir les condicions
que determina l’article següent, a concretar pel pla de millora
urbana a que fa referència l’apartat 2, que hauran de ser
coherents amb el disseny arquitectònic i volumètric que reculli el
referit instrument.
S’entendrà per parcel·les
urbanístiques les referides a l’apartat 1 d’aquest article;
s’entendrà per unitats parcel·làries aquelles finques registrals
independents resultants del règim de divisió horitzontal o complex
immobiliari privat que es constitueixi, en el seu cas, a cada
parcel·la urbanística.
En tot cas s’han de respectar els
paràmetres fixes que estableix aquest pla director. La resta de
paràmetres els ha d’establir el pla de millora urbana, dins dels
marges de variació que en alguns casos es determinen i sense alterar
l’aprofitament urbanístic global de la zona.
e) Assenyalar els espais no
edificats i la vialitat interna, així com la programació de les
obres d’urbanització i d’edificació a realitzar.
f) En el cas que l’execució de la
zona no es faci de manera unitària, cal garantir que en cadascuna de
les etapes d’execució coexisteixen tots els usos previstos, segons
els percentatges fixats.”
Crec que aquest propòsit lloable
-controlar la qualitat del manteniment dels espais no edificats- es
podia haver establert perfectament al Pla de millora urbana, i no
calia fer tot aquest muntatge. Però, a més, em pregunto:
Qui i com mantindrà la parcel·la on
s'ha de materialitzar el 15% d'aprofitament mitjà?. Aquesta
parcel·la no serà de cap dels concessionaris dels casinos als quals
va dirigit aquest allargament. La parcel·la, la concreció de la
qual es farà en la reparcel·lació (que no es pot fer fins que es
resolgui el concurs, perquè no se sap quantes parcel·les hi ha
d'haver) serà de l'administració actuant, és a dir, del Consorci
del CRT -és a dir, els ajuntaments de Vila-seca i de Salou-. A qui
demanarem com pensen mantenir neta i polida la parcel·la mentre no
s'edifiqui? I, posats a demanar, què pensen fer-ne, d'aquesta
parcel·la? Vendre-la en subhasta? Caldrà estar a l'aguait, sobretot
perquè el producte de les vendes de l'aprofitament mitjà s'ha de
destinar a unes finalitats concretes, que són, segons l'article 160
del text refós de la Llei d'urbanisme:
“a) Preveure, posar en marxa i
desplegar, tècnicament i econòmicament, l’expansió de les
poblacions i la millora de la qualitat de vida.
b) Fer efectiu el dret dels ciutadans a
accedir a un habitatge digne i adequat.
c) Intervenir en el mercat immobiliari
per a abaratir el preu del sòl urbanitzat i facilitar l’adquisició
de sistemes urbanístics.
d) Formar reserves per a protegir i
tutelar el sòl no urbanitzable.”
En tot cas, que quedi clar que aquest
allargament és obra exclusiva de l'administració actuant i dels
sol·licitants. Que no pengin el mort a qui s'ha oposat al projecte,
amb més o menys contundència, o als qui ens hem limitat a anar fent
puntualitzacions, anàlisis, i preguntes. Ho dic perquè, fa pocs
mesos, semblava que tot estava a punt i que algú “posava pals a
les rodes” o frase feta similar. Ens volien fer creure que tot
estava a punt, i resulta que no. Es parlava de començar les obres a
l'estiu (vegeu-ho
aquí per exemple). Ja aleshores no era veritat. Sense els tres mesos de propina
que acaben d'afegir, abans de les obres cal fer i tramitar el Pla de
millora urbana que estableix el propi PDU, els projectes
d'urbanització -en allò que no contingui el mateix PDU- i les
llicències. Ni de conya es podien començar les obres a l'estiu. I
ara, afegir-hi tres mesos més.
No és una bona notícia per a la
serietat del projecte. Continuarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada