Diumenge al vespre, amb els primers
resultats/estimacions de l'elecció francesa, vaig fer uns primers
pronòstics:
- Si, com diuen al 3/24, això és
sobre vot escrutat i sense cuina, la diferència serà més gran,
perquè falten els vots de les grans ciutats, i allí Le Pen cau en
picat.
- Falten els vots en blanc/nuls, que
em sembla que aquest cop pujaran força.
- Un 34,9% -o menys- amb una caiguda
important de la participació indica que el FN ha sumat menys vots
nous dels previstos, i això és una bona notícia.
Anem a veure, ara, amb el 100%
escrutat:
És evident que hi devia haver una mica
de cuina. La diferència, als primers minuts després de les vuit,
era de 30,2%, i la definitiva ha estat de 32,2%. Dos punts més. Ve,
això, de les ciutats? Segurament, però no tan gran com em pensava.
De fet, la gran diferència és
l'Ile-de-France, és a dir, la conurbació parisenca. Representa el
15,15% dels electors i dels votants, però Macron hi ha obtingut el
18,44% dels seus vots. I Le Pen només el 9,71%. A París –amb
1.021.639 votants- Macron s’emporta un espectacular 89.68% i Le Pen
un minúscul 10.32%. Això ve molt ben explicat a la Vanguardia
aquí
i, sobretot, en un llibre magnífic del geògraf Christophe Guilluy,
la France périphérique.
Blancs i nuls. Si habitualment eren el
5%, ara s'enfilen a l'11,47%. No tothom va voler votar Macron amb el
nas tapat, ni deixar de votar.
El creixement real del vot lepenista.
Si sumem el vot de Nicolàs Dupont-Aignant, el primer ministre
designat per Le Pen, als vots de la primera volta, tenim 9.373.491.
Marine Le Pen ha arrossegat només (ehem, només...) 1.300.000 vots
més. És això el sostre del lepenisme? M'atreviria a dir que, en la
seva forma actual, sí. Mai ho havia tingut tant bé. Ara, només un
vot ja és massa, de manera que 10 milions...
I ara? Ara la tercera volta, en dues
tongades. Les dues voltes de les eleccions legislatives. D’aquí
pot venir el canvi més gran, perquè no està clar que Macron pugui
obtenir una majoria presidencial i tirar endavant. Assistirem, potser
–tot és molt obert- a una cohabitació sui generis, no tant entre
dreta/esquerra, com les anteriors –i amb tota la prudència
possible sobre aquestes adscripcions- sinó (o, potser, a més) entre
vells i nous elements.
El que em sembla més paradoxal és
que, en part, sembla que tornem a pràctiques de la IV república. A
França –a la França política- remetre’s a la IV és com un
malviatge en el temps. Per entendre’ns, és com quan la Vanguardia
o en Duran Lleida parlen del tripartit. Un període d’inestabilitat,
el caos, el papus, l'horror...
Les semblances, però, poden venir per
unes altres bandes. Per començar, en la mateixa formació de les
candidatures Macron. L’any 1956, a les eleccions legislatives, una
mena de coalició entre socialistes –bé, socialistes de Guy
Mollet, que no és dir gran cosa- i radicals –que vindrien a ser
una mena de socioliberals- van voler aprofitar l’embranzida
personal de Pierre Méndes-France, una personalitat nova, amb energia
(i que després va evolucionar cap a un socialisme modern i
heterodox). La qüestió és que calia identificar els candidats que
s’acollien a aquest front republicà, i ho van fer mitjançant el
barret frigi, símbol republicà (i una mica jacobí) per
excel·lència. No sé si Macron repartirà bonnets frigiens, però
aquesta voluntat de majories fetes persona a persona, gairebé
ungides, s’hi assembla.
El problema és que una de les gràcies
de Macron és la novetat, el situar-se en una altra longitud d'ona
(com també feia Mendes-France, aliè a l'anomenat “sindicat de
presidents” que es repartien el govern durant la IVa). En la
necessitat de generar una majoria, pot haver de recórrer a les
desferres dels partits, i perdre aquesta aura. Cal un partit? Fins
ara, semblava que sí. Olivier Duhamel, en un molt pràctic manual de
dret públic (“Le pouvoir publique en France”, PUF, 1991... hauré
de buscar-ne una edició renovada) diu que l'eligibilitat -política,
no jurídica- resulta de l'equació E = N + O + P + X, en la qual N
és la notorietat, O l'opinió pública favorable, P un partit
polític central -és a dir, no als extrems- i X... és la capacitat
reconeguda d'home (sic) d'estat, els components de la qual no se sap
quins són (però els reconeixem quan els veiem). Macron, ara, no ha
tingut la P, i segurament l'O ha vingut més per la novetat. Però
les novetats passen.
La segona similitud és la possibilitat
–la probabilitat molt alta- d’un parlament sense majoria clara,
molt fragmentat. Això, en el marc de la Va república, no semblava
que pogués passar. La Va es va dissenyar, institucionalment, per a
tenir majories fortes, i d’aquí el sistema de dues voltes. El que
passa és que aquest sistema fa majories fortes en un esquema
bipartidista, i en funció de l’anomenada disciplina republicana,
segons la qual el menys votat desistia en favor del més a cada una
de les bandes, dreta i esquerra. Això permetia sobreviure, si es
tenia una certa base –per exemple, el partit comunista, fort en
districtes industrials- o si no es tenia però es pactava amb un
partit fort que cedia algunes circumscripcions –per exemple, el que
feia el partit socialista amb les restes del partit radical-. En tot
cas, la segona volta es feia entre dos a cada circumscripció.
A partir de la real presència del
Front Nacional, però, això va canviar. A la segona volta no passen
els dos més votats –com a les presidencials- sinó tots els que
tenen almenys un 12.5% dels votants inscrits, que pot voler dir,
tenint en compte l'abstenció, al voltant d'un 20% de vot. Quan
aquests són tres, no necessàriament un desisteix. A les darreres
eleccions legislatives, al 2012, hi va haver 35 d’aquestes
triangulars, pràcticament sempre amb el FN com a tercer en
discòrdia. És molt probable que ara hi hagi moltes més
triangulars, i moltes més pressions per a desistiments. Qui
desistirà a favor dels candidats de Macron? I a favor de qui
desistiran els Macron? A favor de qui desistiran les candidatures de
la dreta clàssica o de Melenchon? Què passarà si hi ha eleccions
clàssiques –és a dir, a dos- entre FN i esquerra insubmisa?.
Apassionant.
Però encara hi ha un altre element més
que ens retorna a la IVa. Si bé el disseny institucional de la IVa
república estava pensat per a donar un gran pes al Parlament i
lligar curt el govern, com a reacció contra els poders excepcionals
que va obtenir Petain (sí, votats per l’Assemblea!) també és
cert que hi havia un factor afegit que dificultava l’estabilitat,
que era l’existència de dos grups exclosos de qualsevol majoria de
govern.
Per una banda, el partit comunista
–estaven en plena guerra freda, i el partit comunista francès no
va tenir mai la flexibilitat ideològica de l’italià-. Estava tan
exclòs de les majories que, quan Mendes-France va assolir la
presidència del govern, expressament va dir que, si el votaven -com
així va ser- no els comptaria entre la majoria.
Però també, per l’altra banda, el
grup gaullista. Perquè, malgrat que va assolir el poder a través
d’un cop d’estat, De Gaulle –bé, ell personalment no- es
presentava a les eleccions, i no va guanyar mai. Aquests,
s’autoexcloïen de les majories, de tal manera que quan, en algun
govern, alguns diputats gaullistes van acceptar, eren fulminats
immediatament.
Però, és clar, això feia que uns
grups que podien tenir fàcilment el 30/35% de l’electorat i dels
escons no podien ser comptats per a construït majories, però eren
completament vàlids per a tombar governs. I així els va anar. Les
majories s'havien de construir només en un bloc central de MRP
(democristians) radicals, socialistes, i independents diversos, més
alguns exòtics diputats de les colònies. Les combinacions eren molt
limitades.
Pot passar això, ara? Algú comptarà
amb FN/Melenchon per a majories de govern? S’exclouran ells
mateixos per puresa ideològica, voluntat antisistema, o el que
sigui? Certament ara és més difícil tombar governs, però
construir una majoria estable serà difícil. I sense una majoria,
Macron tindrà les mans lligades. Les cohabitacions ens van ensenyar
que el poder presidencial, que és molt, és estèril sense majoria
parlamentària; té capacitat per a no deixar fer, si vol, com es va
veure a la primera cohabitació Mitterrand-Chirac, però no per a
fer, com vam poder veure a la tercera, Chirac-Jospin. I Macron no té,
ni de bon tros, l'experiència, la marrulleria i les males arts de
Mitterrand.
Qui havia de dir que, al cap de
cinquanta anys, tornarien elements de la IVa república. El que deia:
apassionant.
(a la imatge, la coberta de la France
périphérique, un llibre magnífic, que m’agradaria veure adaptat
aquí: la Catalunya perifèrica podria donar molt de si)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada