dilluns, 25 de novembre del 2019

Àrea metropolitana del Camp de Tarragona: què hi ha algú?


Dissabte passar vaig visitar l’exposició que l’Àrea  Metropolitana de Barcelona (AMB) ha organitzat per a divulgar el procés de formulació del Pla director urbanístic de l’Àrea. L’exposició és itinerant, ja fa temps que roda, i ara era a Badalona, on la vaig veire en una visita organitzada pel Col·legi de Geògrafs, i amb l’afegit del guiatge expert d’en Joan López, geògraf de l’equip redactor del PDU.

L’exposició està feta sobre els treballs preparatoris, prèvia a l’Avanç del PDU ara a informació pública. Consisteix en una sèrie de plafons il·lustrats, amb molta informació sobre què representa l’AMB, quines dinàmiques hi ha, i com pretén enfocar-les el futur PDU. Molt didàctica, però reconec que comptar amb les explicacions d’en Joan López va ser un afegit multiplicador de l’interès.

És d’hora encara per a començar a discutir les propostes del PDU –encara som a la fase d’Avanç- i fins i tot, si ens cenyim a l’abast de l’exposició, sobre què ha de ser i què no el mateix PDU. El que sí que vaig pensar és, si fa no fa, el mateix que quan vaig visitar una altra exposició, també de l’AMB, i també sobre el futur PDU. Una exposició pensada per a donar a conèixer la mateixa AMB, no pas com a entitat local, sinó com a espai de relació (en vaig parlar AQUÍ).

L’exposició –la d’ara i la d’abans- em van provocar una profunda enveja pel que fa a coneixement del territori, a l’enorme quantitat d’informació, dilatada en el temps, d’indicadors territorialitzats, de dinàmiques en el temps, de categorització de molts fenòmens –estructures urbanes, infraestructures, espais lliures, fluxos- que permeten explorar, proposar i articular solucions amb més seguretat.

Una enorme enveja perquè, al Camp de Tarragona, que tan necessitats estem d’abordar el nostre territori amb aquesta visió metropolitana, ho tenim tot, o gairebé tot, per fer. Sabem molt poc, de nosaltres mateixos. Intuïm molt, tenim moments d’anàlisi –però, ai! moments aïllats- i poques o cap certeses, i així serà molt difícil fer propostes sòlides. Ja em faig al càrrec que això, la informació de base, de manera sostinguda en el temps, és molt poc atractiu, sobretot en termes electorals, però no se m’acut cap altra manera de poder fer, quan toqui –i hauria de tocar aviat- fer propostes argumentades, rigoroses, viables, per a ordenar una mica aquest tros de món que passa pel Camp de Tarragona. Algú s’hi vol posar?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada