Tornem
a Hard Rock Café (HRC (el projecte abans conegut com a BCN World). En aquests mes
escàs, després de la primera part, no hi ha hagut massa novetats
públiques. Després de comentar qui havia (o no) de comprar què,
toca ara fer algun comentari sobre qui havia de fer què (i ja d'entrada demano disculpes pel garbuix de sigles).
Parlava,
al comentari anterior, de la necessitat de fer un Pla de
millora urbana (PMU) com a passa prèvia i indispensable per a
presentar el projecte arquitectònic, que és el que no s’ha fet, i
per la qual cosa ha calgut una pròrroga. Aquest PMU és una
exigència derivada del Pla director urbanístic (PDU) i no és cap
complicació o trava burocràtica, com segurament diran el Diari de
Tarragona o l’alcalde de Salou, sinó una cosa de sentit comú.
El
PDU, quan va ordenar el conjunt de cent hectàrees on hi haurien
d’anar els Centres turístics integrats (CTI, els ressorts hotel +
casino) no sabia quants CTI hi hauria. Hi va posar un màxim, que són
els que es van treure a concurs, i va fixar uns paràmetres mínims i
màxims (superfície de la parcel·la, front de parcel·la a carrer,
etc) però no podia concretar més perquè, per una banda, no se
sabia quants CTI hi hauria, ni, per altra banda, imposava la forma i dimensions de la
parcel·la concreta. La idea, raonable, és que, resolt el concurs -i
quan ja se sap quantes llicències de casino, i, doncs, CTI hi haurà-
això es concreta sobre el terreny, juntament amb més coses (per
exemple, on va la zona comercial, o on se situa la parcel·la amb el
15% d’aprofitament mitjà a cedir a l’administració actuant) i
és aleshores, quan se sap com és la parcel·la, que es pot
concretar el projecte arquitectònic.
És
evident que tant HRC com la Generalitat ja ho saben, això, o ho
saben força. Un projecte com aquest no es fa en dos dies, i estic
segur que HRC ja ho té treballat. Aleshores, perquè no es concreta
aquest PMU, i s’avança?
No
crec que el problema sigui el PMU ni l’ordenació concreta, sinó
més aviat el que també es deriva d’aquesta ordenació.
Recordem
que, d’acord amb el PDU, hi ha un únic sector de CTI, i unes
exigències d’urbanització, incloses connexions exteriors (malgrat
l’estrambòtica resolució del conseller, que diu que això ja
veurem més endavant i no cal que ara ens compliquem la vida). Aquestes exigències estan valorades, en el PDU, per un
import estimat de 187 milions €. Al sector dels CTI correspon
assumir el 92% d’aquestes despeses, que s’han de repartir entre
tots els qui hi intervinguin. I com es reparteixen? Doncs en funció
de l’aprofitament que tinguin, que es concreta en el PMU. El PMU no
crea aprofitament -això ho fa el PDU- però el reparteix entre les
parcel·les, i és en funció d’això bàsicament que també es
reparteixen els costos, en una mena de prorrateig.
Però
aquest prorrateig és entre els propietaris del sector. I aquí
comencen les hipòtesis (que quedi clar: no són fets). Qui compri
els terrenys i s’erigeixi en promotor del sector ha d’assumir les
obligacions, que són urbanitzar, i cedir els sistemes (carrers,
infraestructures, espais lliures) i l’aprofitament mitjà, i rebre
els beneficis, és a dir, el dret a edificar i patrimonialitzar tot
el que el sector diu que pot fer (o sigui, els 830.000 m2 de sostre
entre hotels, casinos, comercial i altres). El repartiment d’aquests
costos i d’aquests profits s’ha de fer entre els promotors i
propietaris, i, si només n’hi ha un, faves comptades.
I
això ens pot fer entendre els estira-i-arronsa a l’hora de
comprar. HRC té llicencia per a un casino; és a dir, per a un CTI.
Amb això no esgota, ni de bon tros, tot el sostre ni tot el sòl del
sector. I resultaria entenedor que digués «escolti, jo compro la
meva parcel·la, i assumeixo la part que em toqui del conjunt, però
no tinc perquè carregar amb la resta i, encara menys amb els
costos». Sobretot quan hi ha costos que no es poden trossejar, no
pots fer una part de depuradora, un tros de rotonda, o un sol tram de
viaducte.
Però,
és clar, tot allò que no compri HRC, són costos -i teòric
aprofitament, això també- que ha d’assumir el propietari del
sector. Si és la Caixa, la Caixa. I si compra algú altre... doncs
aquest algú.
I
fins i tot així, hi pot haver més problemes. El PDU fixa que el
sistema d’actuació -és a dir, la forma com es materialitza la
urbanització- és per cooperació. Això vol dir que l’administració
actuant -el CRT, segons el PDU- és qui té la iniciativa de tramitar els projectes d’urbanització i contractar i fer executar les obres
d’urbanització, i es finança amb les quotes que corresponen a
cada beneficiari -cada propietari de parcel·la, en les proporcions
que abans hem dit- per anar pagant.
Pregunta:
el CRT té capacitat per a tot això? Ho dubto molt. Segona pregunta:
si algun dels propietaris no paga, el CRT pot instar l’expropiació
dels terrenys del que no paga. Francament, no veig la Caixa en
posició de desnonada per impagament. Però és que, si fos així, el
CRT acabaria essent flamant propietari d’unes parcel·les amb un
potencial de sostre hoteler, comercial, etc -no de casino, mentre no
es convoqui un nou concurs- i a veure què en fa, a més de pagar els
impostos i despeses corresponents.
Tinc
la sensació -insisteixo: això no són fets, són hipòtesis- que
ningú vol aquest mort, és a dir, la resta del sector CTI del PDU
que HRC no necessita. És un potencial, és clar. És com tenir un
solar -de fet, és això- on es pot edificar, i que per això val uns
diners... si algú t’ho compra, és clar. Mentre no ho venguis,
n’has d’assumir els costos.
I
si tot això és així, perquè no s’ha fet el PMU i es tenen les
coses més clares?. Pensem que, quan va rebre la concessió per al
casino, HRC va dipositar una fiança de deu milions d’euros. Si ara
es retirés, perdria aquests diners. I si caduca la llicència, que
és el que va estar a punt de passar, també.
Segur?
M’hi
jugo el que vulgueu que HRC argumentaria -i crec que amb força raó-
que si no ha presentat el projecte, és perquè, com que no s’ha
formalitzat el PMU, no sap quina i com és la seva parcel·la (si més
no, no ho sap oficialment, perquè la parcel·la encara no existeix).
I sense això no pot fer el que li pertoca.
I
qui ha de fer el PMU, doncs?. Segons el PDU, és d’iniciativa
pública, i entenc -però això el PDU no ho diu- que hauria de ser,
o bé el CRT, que és públic i és l’administració actuant (però
no té mitjans propis ni capacitat per a fer-ho) o bé, com ha passat
amb el PDU, directament el departament de Territori i sostenibilitat.
De
manera que les preguntes -unes de les moltes preguntes a fer- són:
Què passa amb el PMU? Qui no fa el que hauria de fer? Per què no ho
fa? Quins problemes pot causar això? I finalment: qui contestarà
aquestes preguntes?
(algunes
dades per a entendre millor tot això figuren en apunts anteriors,
tots amb l’etiqueta BCN World).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada