Continuem amb els
comentaris al projecte de constitució elaborat per Santiago Vidal i més gent. A l'apunt anterior, les consideracions generals. Aquí, notes a l’articulat.
Article 7.2. La institució jurídica dels aforats és
considerada un privilegi inadmissible en un Estat democràtic de Dret, i per
tant, es declara que totes les persones són iguals davant la llei, sense cap
mena de distinció.
La constitució s’ha
de fer en positiu, en afirmacions, i no en negacions innecessàries. En aquest
sentit, dient que totes les persones són iguals sense excepció, ja n’hi h prou.
La resta, és voler aprofitar l’actual estat d’ànim contrari als aforats.
Article 10.4. L’Estat fomentarà el repartiment equitatiu
de les tasques de la llar entre tots els seus membres, amb independència de
gènere.
Les constitucions
han de dir el que els toca dir, i com menys coses millor, però a més, el que no
han de fer és el ridícul, i no perquè no calgui que les tasques de la llar es
reparteixin equitativament, que cal, sinó perquè aquesta, en darrera instància,
és una qüestió privada de cada llar –que cal que pugui ser assumida així,
lliurement- però no pròpia d’un govern. A més, com s’ho faria? Entraria a cada
llar? Dictaria uns mínims? Crearia una inspecció de tasques de la llar?
Article 11.3. Els drets bàsics a l’educació, la formació
física i cultural, així com a l’esport, seran mereixedors d’especial cura, i
gaudiran de prioritat en l’assignació pressupostària de la despesa pública.
Dues coses. Aquest apartat
és inclòs a l’article sobre drets dels menors d’edat. L’educació, la formació
física i cultural i l’esport deixen de ser drets quan tens 18 anys?. Segon, dir
que “gaudiran de prioritat” i res és res. I si el que diu la constitució no es
pot traduir en mandats clars, més val no dir-ho.
Article 12. 2. Tots els ciutadans de Catalunya que en el
termini d’un any a partir de la promulgació d’aquesta Constitució així ho
escullin lliurement, podran gaudir de la doble nacionalitat, catalana i
espanyola, sempre i quan Espanya en reconegui el seu dret a conservar-la.
Si aquesta disposició
té un termini tancat de vigència, ha d’anar a les transitòries, que per això hi
són.
Article 13. 3. Les pràctiques d’ús de vel integral que
oculti la cara en espai públic, sota l’excusa de religió, no són mereixedores
d’empara legal.
Aquest article és d’un
oportunisme que fa fàstic. Cal posar al mateix nivell constitucional la
llibertat religiosa i una regulació concreta i minoritària d’un aspecte d’una
confessió específica? A més, això es diu, amb unes altres paraules, a l’article
15.2 (“Hom té el deure de poder ser
identificat per l’Autoritat legítima si roman en espais públics. Ningú podrà
portar el rostre ocult en la seva totalitat, a fi i efecte d’evitar la impunitat”)
en el que també és un exercici oportunista. Crec que seria més prudent una
remissió general a la seguretat i a la identificació, sense entrar en detalls de
rostre ocult o vels integrals.
Article 18. 4. La llei regularà l’exercici del dret de
vaga, sense cap altra limitació que el seu exercici de forma pacífica.
Ni que sigui per
qüestions formals, caldria que primer es reconegués el dret de vaga, i després
es digués que no tindrà més que aquesta limitació d’acord amb la llei.
Article 21. 3. Amb l’objectiu de deixar un planeta més
net i saludable per a les futures generacions, la lluita contra la contaminació
serà una prioritat de tots els plans públics de desenvolupament econòmic i
actuacions sobre el territori.
Això de la “lluita
contra la contaminació” sona a la prehistòria de l’ecologia. Potser millor
parlar de la sostenibilitat, o d’un genèric respecte al medi.
Article 22. 2. La convocatòria d’eleccions i de
referèndums, que seran lliures i universals, es competència exclusiva del
Parlament.
Competència del
Parlament? Això seria un règim
assembleari. La dissolució del Parlament i convocatòries d’eleccions ha de
correspondre a la presidència de la república o al cap de govern, però no al
mateix Parlament.
Article 23. 3. La remuneració de tots els càrrecs electes
serà púbica. El seu sou serà fixat anyalment pel Parlament, i en qualsevol cas
no podrà superar 10 vegades l’import de la renda bàsica de vida digna.
Una altra aportació
feta segons el moment, i, a més, introduint un element –la renda bàsica de vida
digna- que no és definit enlloc ni objecte de cap regulació.
Article 24. 1. Els mandats electorals tindran un límit de
dues legislatures. Els càrrecs electes no podran tornar-se a presentar fins
transcorregut un termini mínim de 10 anys.
2. Els electors podran demanar als tribunals de justícia
competents, la celebració de referèndums revocatoris dels alcaldes, regidors i
diputats que incompleixin sistemàticament el seu programa electoral.
3. La presentació de la demanda judicial haurà d’anar
avalada per les signatures d’un mínim del 25% dels electors de la llista
votada.
Se suposa que no es
podran tornar a presentar al mateix càrrec. I, per cert, compten igual les
legislatures completes que les escurçades per avançament electoral?
I com es prova que
s’ha incomplert sistemàticament el programa electoral? Hi ha una part important
de subjectivitat, en la interpretació dels programes. A més, en el supòsit d’un
govern de coalició –gens improbable- i, per tant, de pacte de programes i de
síntesi, qui avalua si la part renunciada o modificada és prou per a la revocació?
I, es clar, el 25 d’electors
de la llista... Els electors ho són de totes les llistes, el que tenen les
llistes és votants, i, com que el vot és secret, difícilment podrem identificar
els votants fefaentment. Caldria parlar d’un percentatge del cens electoral
afectat.
Article 28. 3. Hom té dret a l’habitatge digne. Tots els
poders públics romanen obligats a tenir a disposició dels ciutadans en situació
de pobresa i risc d’exclusió social, un percentatge mínim de pisos en règim de
lloguer social equivalent al 10% del parc construït en cada municipi.
Tots els poders públics?
I com s’ho reparteixen entre ells? I, sobretot, no es pot constitucionalitzar
una proposta uniforme. Les necessitats d’habitatge són molt diferents al
territori, de la mateixa manera que el parc d’habitatges, el poblament i la
població també són molt diferents. Fossilitzar una solució única per a tots els
municipis és ignorar la realitat.
Article 31. 1.Totes les persones físiques i jurídiques
tenen el deure de contribuir al sosteniment de la despesa pública dins del marc
d’un sistema tributari just i proporcional.
I cal afegir-hi: “i
progressiu”.
Article 34. 2. Les relacions jurídiques de parelles de
fet gaudeixen d’idèntics drets civils i socials que les famílies lligades per
matrimoni.
Ara algú m’hauria d’explicar
la diferència entre “matrimoni” i “relació jurídica de parella de fet”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada