Fa unes setmanes vaig publicar un apunt amb un
sí simbòlic a la consulta per a la comarca del Moianès. Avui, toca fer el
mateix per al Lluçanès. També hi tinc bons amics –una abraçada, Montse Barniol!- he col·laborat amb el Consorci que ha fet
funcions de suplència de la comarca, i estic plenament convençut de la
conveniència de la comarca. Un altre sí simbòlic, doncs, per al proper 26 de
juliol.
Els processos del Moianès i del Lluçanès
–pràcticament paral·lels- responen a una mena de justícia històrica. Cada cop
que s’ha plantejat l’organització territorial de Catalunya -1932, 1987, 2001-
un i altre han tret el nas, i s’han acabat quedant al calaix. Aquesta
persistència ja ens ha de fer pensar que hi ha alguna cosa de cert.
Però seria un error limitar-se a raons
històriques, per molt que també les haguem de considerar. El més important, al
Moianès i al Lluçanès, no és el que han estat, sinó el que poden arribar a ser;
no és el passat, sinó el futur. Recordant un article de Rafael Campalans, de
l’any 1931,
“Catalunya no és solament -com voldrien
alguns- la geografia i la història passada. És, sobretot, aquest deler
regenerador que s'encomana a tots els homes que hi viuen, és a dir, aquesta
voluntat d'història futura. No és la història que ens han contat, sinó la
història que nosaltres volem escriure.
El nostre amor a la pàtria vol dir, doncs, el
nostre amor als ideals d'emancipació humana, vol dir el nostre delit de trobar
noves formes de vida col·lectiva, un nou règim social d'igualtat, de
fraternitat i de justícia.”
Mutatis mutandis, ho podem aplicar a aquestes
dues noves comarques. I de fet, a les que vindran. Sembla que hi ha moviments
al Baix Gaià –en vaig parlar aquí
i alguna cosa al Baix Montseny. I algun dia hauríem d’arreglar aquest nyap del
Barcelonès i la coexistència entre AMB i consells comarcals.
Com és lògic, cada cop que hi ha novetats en
aquesta qüestió, torna a sortir el debat sobre l’excés de nivells
administratius. Certament aquest doble nivell comarcal i provincial entre el
Govern del país i els ajuntaments és excessiu. I si a sobre hi afegim el nivell
Estat, que té emparedat el Govern del país, encara més. Tot plegat, doncs, motiu
més que suficient per plantejar-se tot el sistema i no només algunes parts.
És en aquest sentit que crec que Moianès i Lluçanès
són una oportunitat, perquè responen a un tipus de comarca que em sembla més
modern i, sobretot, amb més projecció de futur. Unes comarques molt més
homogènies, més cohesionades, amb problemes i oportunitats molt més compartits,
i amb una tradició d’entesa i de cooperació local feta des de baix.
És, doncs, la resta del sistema la que hem de modificar
substancialment. Un sistema nou que no sigui uniforme, que doni solucions
diferents a realitats i problemes diferents, que permeti volar sol a qui pugui,
vulgui, i necessiti fer-ho, i que permeti i afavoreixi fórmules de cooperació
entre iguals i ajustades a cada cas.
I, com ja he dit mantes vegades, posats a simplificar
nivells, també ho podem fer dalt.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada