Acabem
de conèixer el resultat de la crida del Govern a oferir solars susceptibles
d'acollir habitatge protegit. D'entrada, més de sis-cents solars, amb un
potencial de més de vint-i-un mil habitatges. Déu-n'hi-dó. Alguns comentaris.
D'entrada,
deixar clar que tot el que permeti mobilitzar sòl per habitatge protegit i
facilitar un augment de l'oferta d'aquest tipus d'habitatge em sembla positiu,
sobretot en temps d'emergència habitacional. Que es pugui engegar un mecanisme
de cooperació entre el Govern i el món local, i amb participació -discreta,
això sí- del sector privat, també em sembla una passa en la bona direcció.
Però
hi ha alguns elements a comentar. Bàsicament dos:
En
primer lloc, que ara caldrà examinar la real viabilitat d'aquests solars. Per
una banda per les condicions en què es troben. Segur que tots estan disponibles
del tot? Em temo que, quan es baixi al detall, sortirà algun -alguns- solar que
encara té pendent acabar la reparcel·lació, o que no ha resolt tot el tràmit
del polígon d'actuació, o que té una càrrega... res que no s'hagi trobat
qualsevol ajuntament que hagi fet operacions de sòl. No passa res.
Després,
que qualsevol oferta de sòl ha de contemplar també la variable situació. La
demanda, la urgència, és on és, i no és igual arreu. En aquest sentit, algunes
ofertes -que cal valorar positivament, això sí- em sembla que tindran un
recorregut discret. Que a Molló s'hagin ofert tres solars, a Lluçà dos més, o a
Flix també dos, està molt bé, però em temo que el problema habitacional en
aquests llocs -especialment a Molló i a Lluçà- és diferent. Parlem de
poblacions petites, on segurament caldria entrar més en mobilitzar habitatge
buit i/o en rehabilitació. La Catalunya buidada necessita d'unes altres eines.
I a Flix... un municipi que ha perdut mil set-cents habitants en trenta anys
-que és més del 30%- crec que no té un problema de manca d'habitatge, sinó de
qualitat i disponibilitat de l'habitatge existent.
Però
em sembla que tot plegat també posa de manifest uns altres problemes, més
estructurals. Els solars que els ajuntament han posat a disposició de la
Generalitat -i torno a dir que això em sembla positiu- formen part,
majoritàriament, del patrimoni municipal de sòl i habitatge. Un patrimoni, per
cert, que els municipis declarats de demanda acreditada han de fer públic al
Registre de planejament urbanístic de Catalunya, de manera que un buidat
exhaustiu d'aquest Registre ja hagués pogut detectar molt d'aquest estoc (i
també detectar els municipis que no compleixen amb la seva obligació de
transparència, per cert).
Però
els municipis que tenen patrimoni municipal de sòl i habitatge venen obligats a
usar d'aquest patrimoni per a operacions de sòl i d'habitatge protegit, ho du
la llei d'Urbanisme, a l’article 160.5:
“5. El patrimoni de sòl i d’habitatge dels ens públics es destina a les finalitats següents:
a) Preveure, posar en marxa i desplegar, tècnicament i econòmicament, l’expansió de les poblacions i la millora de la qualitat de vida.
b) Fer efectiu el dret dels ciutadans a accedir a un habitatge digne i adequat.
c) Intervenir en el mercat immobiliari per a abaratir el preu del sòl urbanitzat i facilitar l’adquisició de sistemes urbanístics.
d) Formar reserves per a protegir i tutelar el sòl no urbanitzable.”
Per
tant, la pregunta és: si ja ho tenien, perquè no ho havien fet servir? Que
encara no fos mobilitzat és comprensible en sòls recents, però n'hi ha que
tenen parcel·les des de fa dotze o quinze anys. Si aquest sòl no s'ha mobilitzat,
pot ser per manca de mitjans o per falta de ganes. Els mitjans, es podien
buscar -via Incasol, o simplement subhastant, i destinant el rendiment a les
operacions previstes- però retenir solars durant tant de temps no és
admissible. I si els mecanismes amb els quals un ajuntament pot mobilitzar el
sòl obtingut són feixucs -i segur que ho són- aleshores potser caldria una
revisió per a fer-ho més àgil. I si, simplement, no ho han volgut fer,
aleshores potser cal buscar un mecanisme que forci (sempre que sigui compatible
amb l'autonomia ocal, és clar) o animar les oposicions i la societat civil a
exigir-ho del govern local de torn.
Però
això es refereix a solars públics, i hem vist que també n'hi ha -pocs, però
n'hi ha- de privats. La casuística pot ser amplíssima, però sempre he pensat
que l'existència de solars sense edificar, si no tenen cap complicació
(inclosos en un polígon, amb disputes entre hereus... el que sigui) posa de
manifest que el mecanisme previst, el registre de solars d'edificació forçosa,
no funciona. Hi ha qüestions materials, és clar: suposa destinar-hi uns
recursos, que segurament es recuperaran al cap d'un temps, però que no sempre
hi són. Però és un mecanisme ineficient, i convindria una revisió a fons per a
fer-lo més àgil.
En
fi, que ara hem identificat una part del patrimoni municipal de sòl que, si tot
va bé -toquem fusta- acabarà complint el que estava previst, però s'ha posat de
manifest que no tothom feia els deures, i que potser els deures estaven -estan-
mal plantejats. Ens hi hauríem de posar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada