La notícia del dia
és la definitiva retirada de Veremonte de tota l’operació abans anomenada BCN
World i que ara no té nom. Recordem que fa uns mesos Veremonte es va retirar
del seu paper impulsor de la totalitat del projecte i es va limitar a ser soci
de Melco i de Hard Rock Cafe per a dues llicències de casino.
No vull repetir-me,
però ja he dit força cops que Veremonte sempre m’havia fet la impressió d’empresa
poc seriosa, més venedora de fum que no pas promotora de realitats i coneixedora
del que suposa realment una promoció d’aquest tipus. Clar que potser el que
passa és que ha fet bé el que sap i volia fer d’entrada, que és aixecar una
expectativa, cobrar per aquesta expectativa, i ja us ho fareu.
En tot cas, l’escenari
actual reforça el criteri que ja vaig exposar aquí
en el sentit que la Generalitat assumeix un paper cada cop més director (de
fet, sempre ha tingut la darrera paraula, però ara es fa més evident). Què vol
dir això? Doncs que si, fins ara, podia excusar-se –i això és molt relatiu- amb
les exigències de Veremonte –sola o en companyia d’altres, que és una fórmula
que surt sovint al Codi Penal- per al PDU, aquest condicionant va perdent
pistonada a mesura que hi ha menys agents i més especialitzats. L’escenari
actual és de tres ressorts, la meitat dels sis pretesos –i això sembla indicar
un cert realisme sobre les possibilitats del mercat- i això s’hauria de
traslladar al Pla director en termes d’edificabilitat, alçades, etc.
És clar, això posa
de manifest una part del projecte que, si no amagada, ha anat passant desapercebuda
i que ningú no ha justificat mai, que és el manteniment –fins i tot increment-
de la promoció residencial (qui vulgui saber-ne més coses, només ha de repassar
en aquest blog tot el que du l’etiqueta BCN World).
L’operació turística
–i ara no entra a jutjar-la- sembla que va endavant per si mateixa. NI Melco,
ni Peralada, ni Hard Rock Cafe tenen cap relació amb promocions residencials,
el seu interès és el de ressort + casino. Les llicències demanades són completament independents de
qualsevol promoció residencial. I l’experiència de Port Aventura –i un mínim coneixement
del territori- ens ensenya que una oferta de milers d’habitatges de segona
residència a la zona és inviable, i innecessària per a l’èxit de l’operació.
Aleshores, perquè
aquest interès per a mantenir i incrementar l’oferta residencial a la zona?. En
termes econòmics, el que dóna valor és la possibilitat o no de l’aprofitament,
i a on es vincula aquest aprofitament. L’escenari que sembla que ens vulguin
plantejar és: per una banda, la banana amb els ressorts, que se segrega de l’actual
CRT, i es valora –opció de compra- en 110.000.000€; per una altra banda, la
resta del CRT, que continua en les mateixes mans, i que manté usos i
edificabilitats de tipus turístic i residencial, i que no és objecte de venda.
Qui decideix si
això va així o no és el PDU, és a dir, la Generalitat. Però no té cap obligació
de fer-ho, si no vol, ni tan sols derivada del contracte d’opció de compra
(perquè, si la Caixa considera que no es compleixen les condicions pactades –per
exemple en el contingut del PDU- el que queda sense efecte es una opció de
compra que l’Incasol ja no pensava executar, és a dir, res de res).
La Generalitat,
doncs, podria optar perfectament per limitar l’aprofitament de tot el CRT als
tres ressorts que semblen viables, i deixar la resta com espai lliure sense
aprofitament. I la Caixa, aleshores, hauria de repercutir el preu de tot –és a
dir, el que deixa de guanyar- allí on hi ha aprofitament. Que és el que passa
en totes les promocions, que els costos totals –d’adquisició de sòl, de gestió,
d’urbanització, i el benefici- es repercuteixen sobre el que és objecte de
venda. Això és mercat.
I si la Caixa no
està d’acord amb aquest PDU –que és molt legítim- es pot quedar com està, és a
dir, amb l’ordenació i l’edificació actualment vigents. Ara mateix, si volgués,
ja podria edificar 2.477 habitatges perquè els plans parcials estan aprovats, i
la urbanització és feta. Si no ho ha fet, si no ha funcionat fins ara, ni tan
sols amb l’esquer de Port Aventura, què li fa pensar que funcionarà més
endavant amb l’esquer dels casinos?. Ens ho podria explicar? Perquè, en tot
aquest debat, mai no ha piulat. Ha deixat que Veremonte i la Generalitat vagin
dient coses, però el principal interessat, i el qui pot treure més profit i que
condiciona més el PDU, no ha dit mai ni ase ni bèstia.
Com ha dit el
conseller Puig, ara els operadors podran negociar directament amb la Generalitat.
Això és una responsabilitat més gran, i seria bo saber com la pensen exercir. Qui
ha de manar en el PDU i, per extensió, en l’ordenació territorial és el sector públic
i l’interès general. I els particulars s’hi han de subjectar.
(la imatge és la de sempre; ja és com una etiqueta, i em fa mandra buscar-e una de nova, tot i que no s'assembla en res al que hi ha ara)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada