Tradicionalment, als estius no hi ha
notícies. És per això que es parlava de les serpents d'estiu, i de
les aparicions del monstre del llac Ness per omplir pàgines d'uns
diaris esquifits que, això sí, es continuen venent al preu de
sempre. Enguany, però, hi ha el culebrot de la formació -o no- del
nou (sic) govern (resic) que alegra el panorama.
No sé si és per aquesta atonia que el
govern municipal de Tarragona ha decidit donar un cop de mà i ha
generat un fet que comença a ser polèmic. Potser, però, ho ha fet
confiant que passaria desapercebut. Em refereixo al tret de sortida
de la futura gestió de la pomposament anomenada Anella Olímpica.
Recapitulem, per al cas que aquest blog tingui lectors no tarragonins
(o, ras i curt, tingui lectors). L'any que ve se celebraran, Dios
mediante -perquè no sé si algú més ho pot arreglar, tal com
va- els Jocs Mediterranis, una mena de succedani de jocs olímpics
que el COI es va inventar per anar-los col·locant com una
franquícia.
A un any vista, però, hi ha moltes
incògnites: obres en marxa però amb un calendari ajustadíssim, i,
sobretot, unes aportacions estatals que no només no acaben
d'arribar, sinó que no es confirmen ni es desmenteixen, i que no
sabem si l'actual alcalde accidental de Tarragona, un ex-diputat
del PP, que va ser incapaç -o simplement no va voler- d'arrencar cap
compromís en la legislatura de la majoria absoluta serà capaç,
ara, d'aconseguir.
Amb aquest panorama, el ple de
l'Ajuntament de Tarragona del passat 22 de juliol aprova una cosa que
es diu “estudi de viabilitat per a la concessió administrativa de
l’Anella Mediterrània dels Jocs del Mediterrani Tarragona 2017
presentat per Santa Gadea Gestión, SL”. Aprovar vol dir
començar-ne la tramitació i sotmetre'l a informació pública.
Començo per dir que no he vist tota la
documentació. Parlo a partir del que ha sortit a la premsa i dels
comentaris. Vol dir això que hi ha moltes dades que segurament
m'agradaria conèixer millor. Però del que sí sé, hi ha algunes
coses que no m'acaben de fer el pes.
Perquè es tramita? Aparentment perquè
hi ha una mena d'oferta de l'empresa Santa Gadea Gestión SL. No sé
què hi dirà, a l'expedient, però no crec que aquesta empresa sigui
una mena de germaneta de la caritat que es va oferint
desinteressadament als ajuntaments. Si s'han fixat en Tarragona és
perquè hi han vist -o algú els ha fet veure- expectatives. Això,
per part de l'empresa, no és il·legítim. Al capdavall, les
empreses volen guanyar diners, i busquen les oportunitats de negoci
on sigui.
El que passa és que aquest és un
negoci una mica singular. De veritat Santa Gadea ha imaginat que,
després dels Jocs, caldria gestionar això i ho podrien fer ells, i
per això presenta una oferta, a veure si hi ha sort?. No m'ho acabo
de creure. I, en tot cas, si fos així, la decisió sobre el model de
gestió d'aquest patrimoni públic i d'aquest servei públic esportiu
l'ha de prendre l'Ajuntament. El primer pas, doncs, hauria hagut de
ser una decisió municipal -raonada, pública, assumida pel govern-
de com s'ha de gestionar. I, si es considera que ha de ser una
concessió, aleshores treure-ho a concurs.
Però aquí no, aquí algú pensa que
això ho podria fer, i ho demana. I el govern, molt sol·lícit, diu
“ah, doncs ara que ho diu, perquè no?”. És així? I un be negre. Tinc la
intuïció -només intuïció- que el Govern es veu atrapat i es
llença en mans d'una mena de prestamista -d'aquests que s'anuncien a
la tv com si regalessin els diners, encara que són uns veritables
usurers- i ho dissimula com pot. I ho ha de fer per a tapar un
previsible forat de 9M€ de preteses aportacions de l'Estat que no
s'han concretat mai -i això sol, la manca de concreció dels diners,
ja ens hauria d'haver fet recular fa temps- i que no arribaran ni que
demà mateix hi hagués un govern a Espanya.
Perquè, és clar, que aquestes
instal·lacions s'haurien de gestionar després dels Jocs ja ho
sabien, oi?. Vaja, no crec que se'ls hagi acudit ara que, després
del 2017, hi ha el 2018. No tenien res pensat?. Com s'explica, doncs,
que el tema s'introduís d'urgència i fora de l'ordre del dia al
plenari del passat 22 de juliol?. Si no tenen calendaris, a
l'Ajuntament, els en regalaré un amb molt de gust.
I una altra. La informació pública
d'aquesta sol·licitud de gestió ha sortit al Butlletí oficial de
la província -perquè encara anem així- del passat 4 d'agost, i a la
seu electrònica de l'Ajuntament el 27 de juliol. Fins aquí, tot
correcte. Però resulta que l'expedient només es pot consultar... a
la Secció de Contractació i Obres de l'Ajuntament, i durant un mes
des de la publicació. Això vol dir informació pública durant el
mes d'agost, i només presencial.
L'Ajuntament que s'ha omplert la boca
dient que vol fer de Tarragona una smart city és incapaç de
facilitar l'accés telemàtic a l'expedient. Una cosa que no té res
d'estrany -ara mateix és a informació pública el PDU del Centre
recreatiu i turístic, i l'he pogut baixar del web de la Generalitat
amb tota normalitat-. Però l'Ajuntament de Tarragona no ens ho vol
posar fàcil, i ens demana, com si fóssim al 1982, que anem en
persona a l'Ajuntament, i allí un funcionari ens traurà una caixa
de papers, que haurem d'examinar segurament a peu dret, sense
poder-ne obtenir fotocòpies -o potser sí, ves a saber-. Smart
total, com es pot veure.
I al mes d'agost, és clar. El mes on
la gent està més disposada a fer aquestes coses. Això passava
sovint, abans -un abans molt antic- i fins i tot hi havia professors
de dret administratiu que parlaven de “las notificaciones del mes
de agosto”, una estratègia com una altra per a dificultar la
informació pública. Tant era així que la Generalitat -no recordo
si a la llei del 2002 o a la reforma del 2005- va regular que, en urbanisme. els
terminis s'ampliaven un més si coincidien totalment o parcialment
amb el mes d'agost. Però a Tarragona, no. A Tarragona, continuem a
l'any 1982. Ves que no ens demanin una pòlissa a les al·legacions...
I anem al contingut. He de dir,
d'entrada, que no tinc cap prevenció per la gestió privada pel
règim de concessió. De la mateixa manera que no la tinc per la
gestió directa per part del sector públic. Sempre dependrà de com,
de què, del context, de les condicions.
I aquest com, pel que sabem, no em
genera cap mena de confiança. Pel que he entès -repeteixo un cop
més: no he vist l'expedient- Santa Gadea construeix una piscina,
cinc camps de futbol, i una residència esportiva, amb una inversió
de 15M€. A canvi, obté la gestió d'aquests nous equipaments i del
pavelló municipal de Camp-clar, i un canon anual d'entre 2,5 i 5 M€
durant 40 anys.
Preguntes:
La piscina és la mateixa per la qual
l'Estat paga 3M€? O és una altra? Si és una altra, de veritat en
calen dues? Què en farem, després dels Jocs? Si és la mateixa,
l'Estat continua pagant aquests 3M€?.
Calen cinc camps de futbol més? Què
en farem, després dels Jocs? Ja ho han pensat, o també s'hi posen
ara?.
Ja hi ha esportistes per a la
residència? I, posats a fer residència, perquè no es va fer, al
seu dia, una vila olímpica com cal, sobretot per a fer ciutat? (em
remeto al que vaig escriure fa gairebé tres anys, ho podeu veure aquí)
La gestió d'aquests equipaments deurà
generar ingressos -entrades, lloguer, espais publicitaris,
concessions de serveis- que cal sumar al canon. Vol dir això que el
canon ha de pagar l'amortització de les inversions i les despeses de
gestió, però que Santa Gadea cobra això més el rendiment que
pugui treure de tot plegat. Les infraestructures tenen un període
d'amortització de cinquanta anys, de manera que gairebé estaran
amortitzades.
Ara bé, un préstec de 15M€ a tornar
en 40 anys, si fem una simulació de préstec hipotecari al 2% a
tornar en 40 anys, seria un total de 21.803.446€. I amb un canon de
2,5M€ -agafo la banda baixa- serien 100M€ pagats. Hi guanyen prop de
80M€, per a la gestió de tot. Una gestió amb la qual, potser, hi podrien
guanyar i tot.
Falta saber, a més, la lletra menuda.
Potser la concessió és format autopista radial de Madrid, en la
qual el que fa la concessió -ara, l'Ajuntament- garanteix uns mínims
d'utilització, i, per tant, de possibles ingressos, i si no s'hi
arriba, van a càrrec seu. Com allò del Castor.
Clar que potser es pot dir que la
gestió d'aquestes instal·lacions val això i més. Segur? No conec
el detall de totes les instal·lacions que gestiona avui el Patronat
Municipal d'Esports, però una ullada al seu pressupost de 2015 (el
més recent que hi ha a la web municipal) ens diu que el PMT ho va
fer tot amb un pressupost de 4.674.050€, dels quals només
1.407.800€ -un 30%- van ser aportació municipal, i la resta,
alguna -poques- subvenció, i abonaments d'usuaris, espais
publicitaris, etc.
Si la justificació de la gestió
privada és l'estalvi -aquest és el mantra dels neoliberals- no
sembla que hi hagi massa estalvi. Té tota la pinta de ser una fugida
desesperada del Govern per a quadrar números, especialment perquè
l'Estat espanyol -aquest estat que ens estima tant- els ha deixat
plantats i amb un pam de nas. Té tota la pinta de posar-se en mans
d'un usurer que s'aprofita d'una situació desesperada, que és el
que fan els usurers de sempre. Té tota la pinta que el govern -o
part del govern- s'avergonyeix d'aquesta mostra de capitalisme
d'amiguets -el risc és públic, el benefici és privat- i intenta
amagar-ho.
I segur que hi ha moltes més coses a dir.
No hi ha per on agafar-ho.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada