Hi ha, però, una tercera possibilitat, que
anomeno la possibilitat nuclear: que el POUM quedo derogat ipso facto. Això és
possible? Doncs sí. I no remotament (però tampoc és una seguretat). Perquè
nuclear? Perquè ho anul·la tot, i ens deixa en la intempèrie urbanística pràcticament
sense avís.
Quan el POUM va ser aprovat definitivament, va
ser objecte de diversos recursos, de tota mena. És una possibilitat que té tothom-
la ciutadania, empreses, societat civil- si consideren que hi ha aspectes que
vulneren la legalitat. Com que un planejament urbanístic –sobretot en una
ciutat complexa com Tarragona- té molt elements, i com que tenim una normativa també
complexa, no sempre clara, i de vegades contradictòria, és fàcil fer
interpretacions segons les quals hi ha aspectes no legals. De fet, a més de
fàcil, també és probable que sigui veritat. Fins aquí, doncs, la normalitat.
Alguns d’aquests recursos ja fa temps que
duren –fins i tot pel peculiar sentit del temps que té la justícia- i podrien
ser sentenciats aviat. I aquí tenim el risc. Darrerament, el Tribunal superior
de justícia de Catalunya ha tombat uns quants POUM, alguns de poblacions
mitjanes i grans. No ha tombat un aspecte concret –la regulació d’un sector, la
classificació d’una finca, un article de la normativa- sinó tot el POUM, atenent
el seu caràcter sistèmic. Això implica el retorn a la vigència del planejament
general anterior, en el cas de Tarragona, el Pla general de 1995.
Podria passar, això, a Tarragona? La informació
que tinc és que no és molt molt probable, però la possibilitat real existeix. Per
tant, entenc que caldria estar preparat, amb mesures que, en part, van en la línia
del que ja proposava.
Quan el TSJC tomba un POUM, la sortida més
immediata per al període en què no es refà un nou POUM és regir-se per unes
Normes transitòries que pot formular i aprovar, d’urgència, el conseller de
Territori i Sostenibilitat de la Generalitat (és el que ha passat, fa molt poc,
amb Mollet del Vallès). Crec que seria prudent que, des de l’Ajuntament, es
treballés en aquest sentit, seleccionant les parts del POUM a mantenir i a reformular,
de manera que el lapse entre la sentència i la promulgació de les Normes fos el
més breu possible. Una feina, un material, que igualment servirien per encarar
la inexorable –aleshores sí- revisió del POUM.
Ja entenc que això és una feina poc vistosa, per
no dir poc rendible electoralment. És feina de formigueta, d’evitar danys, que
sempre és menys agraït i públic que apagar focs, però em sembla que és la feina
que cal fer, sobretot si es té voluntat de govern. Si només es té voluntat de
fer proclames altisonants als diaris, aleshores no.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada