Aquestes darreres setmanes s’han succeït protestes
a les universitats contra la decisió d’estructurar l’oferta acadèmica en un
format 3 anys (grau) + 2 anys (màster) en lloc (o a més de) de la generalitzada
ara de quatre + 1.
Quan es va decidir aquest 4+1 jo tenia força
contacte amb Carles Solà, ex-rector de la UAB i aleshores conseller d’Universitats
amb Pasqual Maragall. Em sembla recordar que l’opinió del conseller, i
majoritàriament de les universitats catalanes, era partidària del model 3 + 2,
més estès a Europa, i per tant més fàcil d’homologar.
També aleshores formava part de la junta del
Col·legi de Geògrafs, que participava en una comissió, juntament amb tots els
departaments de geografia de les universitats, per a treballar sobre el disseny
del grau de geografia, i va anar fent propostes sobre els dos formats.
Els arguments de Carles Solà em semblaven –i em
semblen, encara ara- convincents, i els dissenys que jo coneixia, basats en el
3+2, també. Em recordaven una mica l’antic pla Maluquer de filosofia i lletres,
que comprenia tres cursos troncals, i dos cursos d’especialització, que et
permetien anar cap a lletres, art, història, geografia, i altres.
Amb aquests antecedents, el més normal és que
ara trobés encertat anar cap al 3+2. Però no és ben bé així. D’entrada, em
sembla força sensat el que diu l’encara rector de la UB en aquesta entrevista,
sobre la flexibilitat (la podeu veure aquí
).
Però, sobretot, i com que ja em temo que de flexibilitat
poca, entenc que cal dir que el 3+2, no ara, no així, i no només.
No ara. Fa com qui diu quatre dies que el grau
funciona. Si no recordo malament, fa tres anys que va sortir la primera promoció
del grau de geografia i ordenació del territori de la URV, que és la que em
toca. Vol dir això que hi ha, encara, poc bagatge per avaluar si el grau va bé
o no, si és adequat a les expectatives o a les possibilitats professionals, si
el seu encaix amb altres estudis és correcte, i moltes coses que caldria veure
(o, almenys, que jo crec que caldria veure). Si no vaig errat de comptes, l’any
passat una d’aquestes agències o comissions o el que sigui de l’entorn
universitari va avaluar el grau de geografia de la URV.
I ara, que encara estem començant a avaluar si
ho fem bé o no, hem de canviar-ho tot? No em sembla el millor moment, si no és
que la intenció es fer tornar boig el personal docent i de suport dels
departaments, que aleshores sí.
No així. Pel que sé –i si no, ja em corregiran-
la decisió d’anar pel 3+2 va ser unilateral del Ministeri, en època d’aquest
personatge anomenat Wert, i amb sorpresa –no sé si gran o relativa- dels
rectors. Coneixent l’escassa voluntat negociadora del ministeri, no m’estranyaria.
Remuntar l’estructura dels graus, atapeir tota la docència que ara es fa en
quatre anys per a poder-la fer a tres –impossible- i, per tant, decidir què es
passa a màster i com, és una feinada, i s’ha de pensar molt bé (i ja es va
haver de fer, al marge de com hagi quedat, quan es va haver de passar de la
llicenciatura de cinc anys al grau de 4+1). Això no es pot fer –o no s’hauria
de poder fer- al marge (i menys en contra) de les universitats, que són alguna
cosa més que els rectors.
No només. Passar d’una llicenciatura de cincs
anys, amb preus públics subvencionats, a una estructura de grau i màster, en la
qual el preu del màster no està tan subvencionat, ja ha estat un cop econòmic.
Un grau de tres anys pot mantenir la mateixa subvenció, però té tots els
números que el màster no la tindrà. Si ens limitem a reduir el grau en un any,
i ampliar els màsters –que ara seran molt més necessaris per a completar els
estudis- i no incloem la totalitat del màster en el preu subvencionat o en un
generós programa de beques (i aquesta opció em sembla molt més equitativa
que abaratir el preu de manera indiscriminada) estarem dificultant molt més l’accés
a l’educació superior.
De manera que no ara, no així, i no només. Sí
començar a pensar-hi i a treballar-hi ara, sí a fer-ho amb tota la comunitat
universitària, i si a fer-ho incloent les repercussions econòmiques i repensant
i reformulant el finançament dels estudis –que no és exactament el finançament
de la universitat- en termes d’equitat (que no vol dir gratuïtat indiscriminada:
no hi ha res gratis).
(foto: el referèndum sobre el 3+2 fet a la URV. Manllevada de www.naciodigital.cat)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada