Divendres 30 de desembre
de 2016, el Diari oficial de la Generalitat publicava l'aprovació
definitiva del Pla director urbanístic de reordenació de l'àmbit
del centre recreatiu turístic de Vila-seca i Salou, discretament
anunciat com un “Edicte de 29 de desembre de 2016, sobre una
resolució referent als municipis de Vila-seca i Salou”.
Han passat, doncs, prop
de tres anys i mig des que el projecte de llei de modificació de la
llei 2/1989, de centres recreatius i turístics, va entrar al
Parlament. En aquest temps, hem passat d'un projecte gasós, que
semblava que abastava tot el CRT, a un projecte que incrusta una peça
de cent hectàrees dins del CRT. Hem passat de sis casinos i no se
sap quantes coses més -perquè mai no ho vam saber- a un, dos, tres
o quatre casinos, hotels, zona comercial, i lleure. I, a la vegada,
es mantenen els 2.477 habitatges, en baixa densitat, que ja es
preveien l'any 1989, que es poden començar a fer des de l'aprovació
del corresponent pla parcial, al 2006, i dels quals, al cap de deu anys,
encara no se n'ha fet cap.
I ja està.
Tres anys i mig de
discussions, no tant de debat, i menys de dades i d'anàlisis
serioses. D'aguantar demagògies, intoxicacions i mitges veritats.
I ara què?
Doncs ara ve l'hora la
veritat. L'hora de comprovar si tot el que s'anunciava, bo o dolent,
s'acaba complint. Des de la inversió, la real urbanització, els
llocs de treball, i la captació de milers de turistes nous, fins als
perills de ludopatia, de màfia, de precarietat, de danys ecològics,
i tot el que s'ha anunciat. M'atreveixo a dir que hi haurà de tot,
en graus diversos. Però la realitat, sigui la que sigui, acabarà
posant tothom al seu lloc.
Divendres 30, doncs,
culminava una tramitació que, els darrers dies, va ser exprés.
Dimarts 27, la Comissió territorial d'urbanisme de Tarragona en feia
l'aprovació provisional. Dimecres 28, el Consorci del CRT,emetia
informe favorable. Dijous 29, era el torn de la Comissió de
política territorial i urbanisme de Catalunya, que emetia el seu
informe favorable. El mateix dia, el Conseller de Territori i
sostenibilitat en signava l'aprovació definitiva, i divendres 30,
se'n publicava l'acord al Diari oficial. Finis coronat opus.
De tot això, només vaig
participar en la sessió de la Comissió de política territorial i
urbanisme de Catalunya, de la qual sóc membre en representació del
Col·legi de Geògrafs de Catalunya. En faré cinc cèntims en el
benentès que la meva intervenció allí corresponia al criteri
acordat al Col·legi -que comparteixo plenament, no caldria sinó- i
que les opinions que expresso
en aquest blog són personal i no atribuïbles, de cap manera, al Col·legi.
El Col·legi, al seu dia,
va formular una al·legació al PDU per tres temes bàsics:
1. La necessitat de
recuperar el Pla de millora urbana previst per a la definitiva
ordenació de la parcel·la o parcel·les on s'han de situar els
ressorts. Per una qüestió de legalitat, lligada a la necessària
transparència i possibilitat de participació amb garanties i
empara jurisdiccional, i també perquè difícilment es pot avaluar
l'impacte paisatgístic d'una ordenació que no es coneix.
2. La preocupació per la
no resolució de problemes de mobilitat en una xarxa viària molt
complexa, que recull trànsits d'orígens i característiques molt
diferents, i que es podia veure col·lapsada.
3. Un possible impacte
paisatgístic considerable, atès el volum i alçada dels cossos
d'edificació, difícilment compatible amb el que disposa i proposa
el Catàleg de paisatge del Camp de Tarragona.
A més d'això, i com a
fil conductor d'anteriors al·legacions i de posicionament, la
preocupació per com el planejament passa de ser una prèvia a les
decisions, a ser només el revestiment tècnic i jurídic que
possibilita decisions preses al marge. I, en paral·lel, la limitació
d'un planejament que només abasta l'estricte espai de l'actuació i
no té en compte els efectes -bons i dolents- sobre el territori.
En la meva intervenció
davant la Comissió, vaig reconèixer les millores del Pla. És cert
que el PDU aprovat definitivament és millor que el de fa sis mesos.
I aquest era millor que el d'un any abans. També que alguns aspectes
de l'al·legació del Col·legi havien estat recollits (el tema del
Pla de millora urbana, recuperat; un replantejament de la mobilitat;
la necessitat que el futur PMU sigui objecte d'avaluació
paisatgística).
Tanmateix, mantenim la
discrepància de fons sobre la manera de fer. L'abast de l'actuació,
la forçada superposició sobre un àmbit singular que ja havia estat
objecte d'una ordenació específica, suposa una perversió del
planejament. No s'han anat a cercar les activitats idònies per al
lloc, sinó que s'ha forçat que el planejament admetés aquestes
activitats, i s'ha fet mirant exclusivament l'àmbit que necessiten
aquestes activitats, sense entrar en el context territorial. Això es
veu especialment en el tema de la mobilitat -després en parlarem- i
en altres actuacions paral·leles al PDU, que van per lliure.
Projectes autònoms en paral·lel en un mateix territori no
constitueixen un tot ordenat i coherent.
Per sorpresa meva, el Pla
va rebre més crítiques. La del representant del Col·legi
d'arquitectes, que va considerar-lo poc treballat, quan hauria hagut
de ser un pla exemplar, excel·lent. I la magnífica, ajustada i
elegant intervenció de Joan Busquets, catedràtic d'urbanisme a la
UPC i a Harvard -poca broma- alertant sobre la incapacitat de
l'ordenació proposada per a fer ciutat, que hauria de ser l'objectiu
del planejament. Magistral.
Finalment, el resultat
conegut: vint-i-quatre vots a favor i quatre (o tres, he vist de tot)
abstencions: la del Col·legi d'arquitectes i la meva, i una (o dues)
més que no vaig veure de qui eren.
Fins aquí, la crònica.
Ara, uns quants comentaris sobre el nou PDU. Si més no, sobre alguns
aspectes nous que no m'acaben de convèncer.
1. El Consorci del CRT
passa a ser l'administració actuant, en lloc de l'INCASOL. Això té
dues conseqüències, una bona -almenys jo crec que no és dolenta- i
una altra més preocupant. La bona: es garanteix -llevat d'algun
pacte ocult- que el 15% de l'aprofitament mitjà, de cessió
obligatòria i gratuïta, es queda a Vila-seca i a Salou. En serà el
titular el Consorci -els dos ajuntaments i la Generalitat- i ja
veurem com es repartirà. Amb la situació anterior, no sabíem si
l'INCASOL optaria per patrimonialitzar aquest aprofitament (que era
en metàl·lic, 73M€) arreu de Catalunya.
La dolenta (o no tan
bona): la gestió -la urbanització, en definitiva- queda en mans del
Consorci, i tinc els meus dubtes que tingui la capacitat i els
mitjans humans i tècnics per a fer-ho, cosa que l'INCASOL sí que crec que garantia. Haurem d'estar a l'expectativa, o esperar tractes que
potser estan fets i que no coneixem.
2. L'aprofitament mitjà,
ja ho he dit, passa de ser una compensació en metàl·lic a ser una
parcel·la més de l'àmbit del CT1 -el dels casinos- on es
materialitza aquest aprofitament, amb tots els usos possibles al CT1
llevat del joc.
Què farà, el CRT, amb
aquesta parcel·la? La podrà posar a la venda? Tindrà comprador? En
podrà obtenir l'equivalent als 73M€ que esperava tenir abans?
Potser és un regal enverinat, un sòl amb un mercat molt reduït
-per l'edificabilitat, la tipologia, els usos- que pot facilitar que
els (pocs) compradors possibles imposin un preu a la baixa. En la
situació anterior, l'administració actuant cobrava, i s'acabava la
història. Ara, ja ho veurem.
3. La mobilitat ha
millorat -nous vials, més treballats, alguns a doble alçada per
evitar barreges de trànsit- però no del tot. En aquest sentit,
resulta molt significativa l'explicació que la proposta d'aprovació
provisional del PDU feia sobre la mobilitat exterior al CRT:
“S’aprofundeix en
l’anàlisi de les alternatives i infraestructures de mobilitat per
a les connexions viàries prioritzant les alternatives mallades i
vetllant per minimitzar l’impacte paisatgístic. En aquest sentit,
s’introdueix l’alternativa d’ampliació o millora de les
actuals infraestructures d’accés a l’entorn de Port Aventura,
així com la possibilitat d’una accessibilitat complementària a
través dels nous creixements previstos dins del marc que estableixi
el planejament general de Salou. En qualsevol cas, el PDU possibilita
altres alternatives d’accessibilitat que puguin sorgir en fases
posteriors que es concretaran en els estudis informatius, plans
especials o documents que corresponguin.”
És a dir, que s'accepta
que caldran mes actuacions, però no es defineixen, i es deixen per
més endavant. Penso ara si un pla especial d'una actuació
singular, de promoció privada, que generés una afectació important
en la mobilitat, s'hagués presentat a la Comissió reconeixent que
sí, que cal resoldre coses, però que ja ho faran més endavant. La
suspensió seria fulminant, i amb tota la raó. No es pot donar llum
verda a un projecte complex, del qual se sap que generarà
afectacions a la mobilitat més enllà del seu àmbit, i que no
prevegi com resoldrà aquestes afectacions. I que consti que el nou
PDU adopta força mesures que milloren aquest aspecte, però no em
sembla seriós dir “que ja ho resoldrem més endavant”.
4. El nou PDU incorpora
un estudi sobre l'impacte econòmic de l'actuació. Inversió, llocs
de treball, efecte multiplicador,etc. A bona hora!. Voleu dir que no
hagués estat més oportú al principi, a l'hora de decidir si es
tirava endavant una actuació d'aquest tipus, i no al final? Ja
entenc que hi ha anàlisis que no poden ser fetes si no se sap la
magnitud de l'actuació, però també es poden fer diversos escenaris
-de fet, l'estudi els fa- i això hagués estat una bona aportació
per avaluar la idoneïtat de la proposta.
L'estudi l'ha fet un
equip encapçalat per José Antonio Duro, de la URV -company, doncs-
i no tinc cap raó per pensar que estigui mal fet (a més, que
conegut també aquesta darrera setmana, no l'he estudiat a fons; de
fet, no el vaig poder veure fins divendres al matí que, diligentment
-com havia promès el director general d'urbanisme- va ser penjat al
Registre de planejament, amb la resta del PDU). Això no obsta per
dir que sóc més aviat escèptic sobre aquests estudis ad hoc.
Posaria la mà al foc que Marina d'Or tenia un estudi que assegurava
la viabilitat del projecte i els milers de llocs de treball, i mira
ara com està.
Hi ha una dada que
reflecteix el que deia de la necessitat d'aixecar el zoom i tenir una
visió més àmplia de tot plegat (i així mateix ho vaig expressar a
la Comissió). L'estudi parla d'un augment esperable de les places
hoteleres, al CRT, d'entre 3.167 i 3.958, segons les dimensions teòriques de
les habitacions sobre el total del sostre hoteler. Suposa uns ratis d'entre 120 i 150 m2 de sostre per
habitació. Uns ratis que em semblen molt generosos. Perquè ens fem
una idea, l'Hotel Arts de Barcelona -que no té una categoria de
pensió de tercera precisament- té 34.000 m2 de sostre, i 340
habitacions: una ratio de 100 m2. El pla parcial de Barenys calculava
una repercussió de 57 m2 per habitació -aquests em semblen pocs-.
Però el que és realment significatiu és que, als 475.000 m2 de
sostre hoteler del CTI, cal afegir els més de 150.000 m2 també
hotelers a la resta del CRT, i els prop de 200.000 al pla parcial
substitutiu de Barenys que prepara l'Ajuntament de Salou, i les 12
hectàrees d'ús hoteler a la Pineda que l'Ajuntament de Vila-seca
vol treure al mercat. Podem absorbir tot això? Hem pensat i preparat
el territori -aigua, energia, mobilitat, residus- per a tot això?.
Les visions parcials, aïllades, no serveixen. Necessitem veure-ho
tot. I no ho hem vist.
I ara?
Doncs ara, com he dit
abans, esperar i veure. M'agradaria pensar que algú preveu -o ho
demana, i es fa- uns indicadors, un seguiment, de tot això. De la
tramitació de tot el que falta, de l'execució, de la inversió. De
la implementació de les mesures ambientals i paisatgístiques. De la
creació i característiques reals dels llocs de treball. Dels costos
indirectes per a les administracions -és a dir, per als
contribuents- i del destí del 15% de l'aprofitament mitjà (que,
legalment, hauria de ser per al patrimoni municipal de sòl i
habitatge de Vila-seca i de Salou, per a operacions d'habitatges
protegit). Espero que això passi.
M'agradaria també que
comencés a haver-hi una mica més de serietat. He sentit afirmacions
que les obres “començaran aquest estiu”. De veritat? Quan el
termini per al concurs s'ha allargat tres mesos, i el termini per a
presentar el projecte bàsic s'amplia a 120 dies hàbils des de
l'aprovació del pla de millora urbana. Un pla que també necessita
uns mesos per a ser tramitat. Quan caldrà tramitar els projectes
d'urbanització per a ser adjudicats (i, per cert, si qui adjudica és
el Consorci del CRT, que és públic, haurà de ser per concurs,
oi?). En fi, que dubto molt que a l'estiu hi hagi grues treballant. I
dir el contrari és enganyar la gent.
Però també he sentit
declaracions sobre el perill de l'opció de compra per part de
lINCASOL. Perill? Perill zero. Ni que sigui perquè l'INCASOL no té
els 110M€ de l'opció de compra, ni pot endeutar-se. No fem
alarmisme.
I no puc consignar les
múltiples errades a molts mitjans de comunicació, la més freqüent
de les quals, confondre superfície i sostre edificable. Ja sé que
l'urbanisme de vegades és complicat, però una mica més de serietat
em sembla exigible. Si parlessin d'unes altres coses -de futbol?- amb
aquesta alegria, tothom se'ls tiraria a sobre.
I aquí acaba -per ara?-
aquesta sèrie titulada BCN World -un nom que ha passat a millor
vida- que vaig iniciar fa tres anys i mig. A veure què passa, moltes
gràcies per la paciència, i disculpeu la tabarra.
Com sempre clarificador i impecable. Gràcies Robert per haver estat un far en aquesta llarga i ferragosa travesia en la que ara canviem de paisatge però en la que seguirem necessitant que ens facis de GPS
ResponElimina