Ni fet a posta. El mateix dia que penjava un apunt sobre les superilles , vaig
tenir ocasió de conèixer amb una mica de detall el pla parcial de la Budellera,
a Tarragona. Un pla de gran extensió –més de 130ha- amb una previsió de prop de
6.000 habitatges. Un pla complex, doncs.
Sense entrar ara a fer una valoració del pla –ja tocarà fer-ho- sí que
volia parlar d’un aspecte.
L’ordenació viària del pla descansa, internament, sobre un gran passeig
central, dos vials paral·lels a aquest, situats a les vores del pla, i un
conjunt de carrers perpendiculars a aquests tres. Tot plegat, configura una
malla ortogonal força regular, com es pot veure:
Ara bé, cada quatre illes d’aquesta malla es configuren en una mena de
superilla, com podeu veure a la il·lustració.
La diferència amb la superilla ara en funcionament a Barcelona –almenys pel
que jo sé- és que, en aquest cas, l’ordenació de la mobilitat del sector ja
incorpora d’entrada aquesta segregació de trànsits. Les característiques dels
carrers, la previsió dels carrils bici, de les voravies, dels cossos
d’edificació, s’ha fet d’acord amb aquest objectiu (no únic, no subordinada a,
però sí també amb). A la vegada que es deixen lliures un trams de carrer, a
disposició absoluta del vianant, també es preveuen les vies necessàries per al
tràfic rodat, i tot plegat amb una distribució que cobreix tot el sector.
No sé, ara, si funcionarà tot i si funcionarà tot bé. El pla, com hem vist,
és de grans dimensions, i passarà molt de temps abans no estigui tot plenament
en marxa (per a tenir una idea: el GATPCPAC va proposar les superilles, l’any
1932, a les parts de l’eixample de Barcelona encara per construir... és a dir,
setanta anys després d’haver-el aprovat el Pla Cerdà!).
Sí que crec, però, que és important que aquest disseny de circulació no se
superposi a l’ordenació, sinó que en formi part. La mobilitat, en un sentit
ampli, és un component de l’ordenació, no un element extern. No podem pretendre
aplicar mobilitats radicalment diferents si no adaptem l’ordenació, física i d’usos.
Tocar només una de les parts, sense adaptar la resta, o encara pitjor, pensant
que la resta funcionarà igual, no és solució, és un pedaç. I els pedaços no
funcionen.
(imatges: extretes del Pla parcial 24, la Budellera, a informació pública a www.tarragona.cat, i imatge extreta del Pla de mobilitat urbana de Barcelona)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada