El PSC ha presentat
una proposició de llei electoral, una altra de les grans mancances que tenim.
La llei (la podeu veure AQUÍ) és força completa, i em
sembla -no ho he comprovat- que inclou bona part del que ja s'havia acordat, en
la legislatura passada, sobre administració electoral, control de les despeses,
incompatibilitats, etc. Com és sabut, la llei, tramitada per ponència conjunta,
no va reeixir perquè no hi havia acord en un aspecte fonamental, que és el
sistema de repartiment dels escons i de les circumscripcions electorals, un
tema clau.
Com que seria un despropòsit presentar una proposició de llei amb les mateixes
mancances, aquesta es mulla en una proposta. O es remulla una mica, com
veurem.
La proposta es
decanta pel sistema alemany, de doble vot: a candidatures personals en
districtes uninominals, i a llista. Els llocs obtinguts pel districte
uninominal es resten de la llista, i, si hi ha més candidatures personals que
llocs per llista, s'hi afegeixen, amb un nombre d'escons que serveix de coixí
per a no superar els 135, si no ho he interpretat malament.
D'entrada, el
sistema és interessant -sempre m'ho ha semblat- perquè te altes dosis de
proporcionalitat, a la vegada que permet votar per una persona que té tota la
legitimitat per a dir que representa el districte (i, per tant, l'electorat té
tot el dret -i jo diria que el deure- de demanar-li que reti comptes).
Ara bé, em sembla
que la proposta té alguns punts dubtosos, especialment en la implementació
d'aquest aspecte. I no pel que diu, sinó, sobretot, pel que no diu. Perquè, és
clar, la mare dels ous, en aquest sistema, és el mapa dels districtes. I
d'això, no en sabem res.
L’única referència
és, quan parla de la Sindicatura Electoral, que li atribueix la competència de:
“c) Proposar al Parlament la revisió del
nombre de diputats i la revisió de la delimitació o el nombre dels districtes
electorals, si el compliment dels principis de proporcionalitat i de representativitat ho fa recomanable.
d) Fer el prorrateig d’escons, per a cada
convocatòria d’eleccions, entre les demarcacions electorals, garantint que la distribució
respecti els criteris de proporcionalitat.”
Se’n desprèn,
doncs, que la delimitació la fa el Parlament, i que hi ha d’haver uns principis
de proporcionalitat i representativitat, però estaria bé que la llei explicités
una mica més aquests criteris. Sobretot tenint en compte que l’Estatut diu que
el sistema electoral “és de representació proporcional i ha d'assegurar la
representació adequada de totes les zones del territori de Catalunya”. Això ja
ho tenim, doncs, i la llei hauria d’anar més enllà.
No indica qui
estableix quins són els districtes electorals (a la Gran Bretanya, que també
tenen districtes -però no doble vot- hi ha una comissió independent; a Alemanya
també, tot i que qui té la darrera paraula és el Parlament, i no sempre fa cas
de la Comissió). A Catalunya, no ho sabem. No consta entre les atribucions de
la Sindicatura electoral, ni s'hi fa cap referència.
Per a posar un
exemple, la llei alemanya preveu que cap districte tindrà una diferencia, en més
o en menys, del 25% de la població de la mitjana dels districtes, i una cosa
similar, però amb el 15%, es diu a la llei francesa.
De fet, si examinem
la llista de districtes, ens trobem que, a França, la mitjana és de 114.217
habitants, i, dels 577 districtes, el més poblat és el 1r districte exterior,
amb 157.363, i el menys el de Saint-Pierre et Miquelon, amb 6.079, una de les restes de l'imperi colonial francès; si anem
als districtes metropolitans, ho és el 2n d’Hautes-Alpes, amb 62.082. Agafant
aquest llindar de +/- 15%, voldria dir que els districtes amb una població entre
131.350 i 97.084 estarien dins el marge, i això són 469 districtes, amb 42 per
sobre del +15% i 56 per sota del -15%. Una diferència acceptable.
A la Gran Bretanya,
dels 650 districtes, el menor és el de Na h-Eileanan an lar, amb 21.769
electors (les dades disponibles són d’electors, no de població) i el major el
de Isle of Wight, amb 110.924 electors. Tant l'un com l'altre -de fet, els dos
menors- són illes, i el fet insular fa que siguin casos especials. La mitjana seria
de 71.314 electors, i aplicant un cop més les diferències de +/- 15%, 542 dels
650 districtes es mantenen dins d’aquests marges.
(un apunt: els
districtes escocesos i gal·lesos, a la Gran Bretanya, tenen el seu nom oficial
en gaèlic i en gal·lès; que ho tinguin en compte aquells que troben ridícul o
“aldeano” parlar de Lleida i Girona)
I què passa a
Catalunya, segons aquesta proposició del PSC? Doncs que 57 escons es
distribuiran en districtes uninominals, delimitats no sabem amb quin criteri.
Si tinguéssim en
compte els criteris que hem vist a Alemanya, França i Gran Bretanya -tot i que, com veiem, no són estrictes-
tindríem que, d'acord amb la població, la mitjana dels 57 districtes hauria de
ser de 132.558 habitants, i amb les oscil·lacions de +/- 15% serien d'un mínim
de 112.674 i un màxim de 152.442 (també podríem fer-ho amb electors, que em semblaria més just, encara que no canviaria massa, però sí seria un biaix favorable a les circumscripcions més envellides).
Com es pot traduir
això, al mapa de Catalunya? D'entrada, ja queda clar que no pot correspondre al
mapa administratiu. És a dir, les circumscripcions no poden ser, per exemple,
les comarques i els districtes de Barcelona (que tampoc no sumarien 57) perquè
hi ha una diferència abismal entre els 3.827 habitants de l'Alta Ribagorça i
els 910.031 del Vallès Occidental.
Com que la llei
també proposa set circumscripcions per a les llistes, que suposo que surten de
les set vegueries i/o àmbits de planificació territorial, que ara -bé, ja fa
uns anys, almenys sobre el paper- són vuit (haurien d'haver-ho actualitzat. Han
treballat amb papers vells?) aplicant un criteri proporcional tindríem, a una
mitjana de 132.000 habitants per escó (7.555.830 habitants per a 57 escons) el
següent:
Població
|
Escons a 132.558 habitants per escó
|
Escons
|
|
Regió metropolitana
|
4.823.361
|
36,39
|
36
|
Girona
|
741.452
|
5,59
|
6
|
Camp de Tarragona
|
511.335
|
3,86
|
4
|
Terres de l'Ebre
|
179.508
|
1,35
|
1
|
Ponent
|
361.138
|
2,72
|
3
|
Comarques centrals
|
398.767
|
3,01
|
3
|
Alt Pirineu i Aran
|
71.958
|
,54
|
1
|
Penedès
|
468.311
|
3,53
|
3
|
total
|
7.555.830
|
57,00
|
57
|
És a dir, que tornarem
a tenir districtes on el vot val el doble -l'Alt Pirineu i Aran- que a
Barcelona. I districtes amb un sol escó -Alt Pirineu i Aran, i Terres de
l'Ebre- que no sé si hi estarien gaire d'acord.
Clar, una solució parcial
és prescindir de la divisió comarcal (també fer-ne una altra, però això ja s’escapa
del motiu d’aquest apunt, encara que caldria) en la divisió de districtes
electorals. Així, per exemple –i per no moure’m massa d’un territori que conec-
els 4 districtes del Camp de Tarragona podrien ser:
Població mitjana
|
132.558
|
+ 15%
|
152.441
|
- 15%
|
112.674
|
Tarragona + la
Canonja
|
131.765
|
Reus + Almoster +
Castellvell del Camp + la Selva del Camp
|
112.879
|
Resta Tarragonès
+ Alt Camp
|
157.172
|
Resta Baix Camp +
Priorat + Conca de Barberà
|
109.519
|
Com veiem, cal fer
equilibris per ajustar les poblacions, i tot i així el districte Tarragonès –
Alt Camp està lleugerament per sobre del màxim, i el Baix Camp – Priorat –
Conca de Barberà, per sota.
Però aquests
equilibris són molt difícils en regions amb un o dos escons, com ara a l’Alt
Pirineu i Aran i a les Terres de l’Ebre. I, a més, suposen unes agregacions i
segregacions artificioses, que conviden al gerrymandering de mala manera. La temptació seria molt forta!
(Per a fer-ho més
difícil, es podria pensar en la reserva d’un escó per a l’Aran, de la mateixa
manera que la minoria danesa d’Schleswig-Holstein està exempta del mínim del
5%)
El que em sembla
que està clar és que la principal complicació del sistema –que ja no és fàcil- és
establir el mapa electoral. Necessàriament hauria de ser diferent del mapa
administratiu, que ara com ara és el mapa més assumit per la gent. Tothom sap
de quina comarca és, però dubto que molta gent sàpiga de quin partit judicial és –la
circumscripció electoral de les diputacions, i encara no del tot, perquè no són
els vigents sinó els del 1960!-.
D’això ja en vaig
parlar fa temps, quan algú proposava el sistema alemany amb comarques i
districtes de Barcelona (ho podeu veure AQUÍ).
La proposició de
llei, doncs, tot i que és positiva (obliga a parlar del tema, i això està bé)
és una mica tramposa, perquè es mulla en un sistema, però no del tot. Entenc que
dibuixar un mapa electoral no és matèria de llei, però sí que ho hauria de ser
dir quins són els principis bàsics i, sobretot, qui ho haurà de fer.
I aleshores caldrà
explicar a la gent de l’Alt Pirineu i Aran que només poden escollir una persona
directament –de fet, els en toca mitja, però això encara seria més complicat- i
a les Terres de l’Ebre una persona i un terç. A veure si volent arreglar –que cal-
un sistema no prou equitatiu en farem un que encara en serà menys.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada