El Fet a Tarragona –la millor publicació de la
ciutat, sense cap mena de dubte- publica un magnífic reportatge de Pineda
Vaquer sobre l’arquitecte Pujol de Barberà, i no només de l’obra
arquitectònica, també de la urbanística. I és que Pujol de Barberà fou el responsable
del planejament urbanístic vigent a Tarragona entre els anys vint i els anys
seixanta.
Cal tenir en compte que quan parlem de
planejament urbanístic de cent anys enrere ho fem d’instruments molt diferents
dels actuals. Els plans d’aleshores eren plans d’eixample, plans que dibuixaven
per i com havia de créixer la ciutat, però sense entrar tant en continguts, en
usos. Els plans basats en la zonificació vindrien després, a partir de la Carta
d’Atenes, i, de manera més general, després de la guerra mundial. De fet, només
cal comparar els pressupòsits ideològics i metodològics del planejament de
Pujol de Barberà i les propostes del GATPAC per a Barcelona, deu anys després,
i veiem un salt enorme.
A l’article, Pineda Vaquer explica molt bé l’ambició
i la modernitat de la proposta de Pujol, centrada en la plaça Imperial Tàrraco
com a eix vertebrador del desenvolupament de la ciutat a la zona Oest. Pensem que
aleshores Tarragona “acabava” a mitja Rambla Nova, en el disseny d’eixample de
1857, que bàsicament es plantejava la unió entre la Part Alta i el front
marítim.
Hi ha un aspecte, però, que també em sembla
interessant de tenir en compte, a partir del disseny de Pujol de Barberà. Resulta
significatiu –i així ho recull l’article- que la plaça Imperial Tàrraco, dibuixada
al 1920, es va acabar fent a la dècada dels cinquanta, i d’això es desprèn una
encertada visió de futur, és veritat, però també una dosi important de sort i
voldria pensar que alguna cosa més. Quantes vegades hem vist previsions més o
menys encertades, que han anat quedant pel camí o directament desvirtuades?. En
canvi, aquest disseny de plaça i d’estructura urbana de tipus radial es va
sobreposar a canvis de règim, a governs municipals absolutament oposats, o a
conjuntures econòmiques molt diverses.
Hi ha un magnífic llibre de Josep Parcerisa (“Forma
urbis. Cinco ciudades bajo sospecha”. Ed. Laboratori d’urbanisme. Barcelona,
2012) que analitza l’evolució urbana de Tarragona i, en aquest punt, assenyala
la importància del fet que diverses construccions dels anys trenta i quaranta –és
a dir, força anys abans d’urbanitzar la plaça- ja es pensessin i s’executessin
amb aquesta visió. Ho podem veure en aquesta imatge:
Es tracta de l’Escola del Treball i de la casa
bloc, i posteriorment les cases dels mestres o les cases militars. Totes es van
anar posant a lloc, prefigurant l’estructura prevista al Pla. I això és extraordinàriament
important. Per fer-nos-en una idea, pensem en l’eixample de Barcelona. Quan
Cerdà dibuixa l’eixample dibuixa una estructura de carrers, i allò es comença a
urbanitzar i a edificar, de manera paulatina, i no excessivament ordenada, de
manera que l’eixample s’anava omplint d’edificacions que primer eren aïllades i
després anaven omplint els buits. Doncs bé, quan algú edificava un solar en un
tram del que havia de ser, per exemple, el carrer Mallorca ja ho feia de manera
que es respectessin les alineacions, i el carrer tingués continuïtat ordenada
al llarg dels mes de tres quilòmetres que té. Això demana una bon treball topogràfic
i de fixació de les alineacions, però també disciplina i rigor en l’ordenació
de l’edificació per tal que trenta o quaranta anys després, el carrer –que no
deixa de ser un “buit”- queda fet per l’edificació que el conforma.
Això només és possible si entenem els plans i,
sobretot, respectem el ritme temporal del pla. No vol dir això cap renúncia a
reformes, a adaptacions, a saber collir al vol determinades oportunitats, però
sense renunciar mai a idees de fons, estructurals de ciutat. Un pla fet a
mitges, amb canvis sobtats de direcció, amb abandonament imprevist d’idees
mestres, no només és un pla no executat, pot ser una reculada important, i
generar problemes greus per al demà passat. Les modificacions, que són imprescindibles
si no volem un pla excessivament rígid, s’han de fer, però amb un fre de mà
posat, i no atenent elements excessivament conjunturals o aïllats que poden
esguerrar propostes de llarg abast. Si, als anys quaranta, algú s’hagués saltat
–o hagués modificat legalment- la idea del pla Pujol de Barberà, i hagués fet
més estretes les vies que fan cap a la plaça, o hagués reduït les dimensions de
la plaça, i hagués edificat d’acord amb aquestes noves condicions, ara no
tindríem –o seria molt difícil i costós de tenir- l’estructura radial i la
plaça Imperial Tàrraco. Per continuar amb l’exemple de l’eixample de Barcelona,
quan va ser projectat, fa més de cent-cinquanta anys, els propietaris de
terrenys es van posar les mans al cap per la previsió de carrers de vint metres
d’amplada, dient que era un bogeria i
que aquella amplada no s’ompliria mai. Cerdà argumentava –era l’època del
vapor- que, algun dia, petites màquines de vapor ens portarien a casa, una previsió
del cotxe. Avui, amb tots els problemes –que n’hi ha- la malla de l’eixample de
Barcelona, amb carrers de vint metres, és un extraordinari distribuïdor de circulació,
i si l’eixample s’hagués fet amb carrers més estrets, feina rai per
arreglar-ho.
De manera que prudència amb els canvis, i una
major cultura de pla i dels seus ritmes, no ens aniria gens malament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada