Sé que aquest és un tema polèmic, i
que si començo dient que personalment no m'afecta gaire perquè no
tinc cotxe i no en tindré -no sé conduir i no n'aprendré- potser
hi haurà qui em dirà que no em posi on no em demanen. Però
resulta que sóc ciutadà tarragoní, i aquestes coses -la ciutat- sí
que m'afecten. Endavant, doncs: estic d'acord, d'entrada, amb la zona
verda a tota la ciutat.
D'entrada només, perquè crec que
aquesta no pot ser una mesura aïllada en una política de mobilitat,
que ha de tenir en compte tots els mitjans de transport, tots els
motius de mobilitat, totes les necessitats de mobilitat, i totes les
diferències en el teixit urbà i, per tant, en la trama viària. Si
el pla de mobilitat urbana que ara es presenta no contempla tot això,
i no preveu mesures en tots els camps, aleshores això de la zona
verda serà un pedaç. Encara no conec el detall del pla, de manera
que per això les reserves.
Però hi estic d'acord per una qüestió
elemental: la xarxa viària, el carrer, la via pública -que és allí
on aparquen els cotxes, quan poden- és ciutat. En termes jurídics,
és domini públic. Per tant és destinada a la ciutadania, i
evidentment, quan és utilitzada temporalment -una temporalitat una
mica llarga- de manera exclusiva, se substreu de l'ús ciutadà.
És, si fa no fa, el mateix cas que les
voravies. Tots entenem que una terrassa d'un bar, que ocupa la
voravia amb taules i cadires, durant un temps, no permet que el
ciutadà l'utilitzi. D'això, se'n diu un ús privatiu del domini
públic. I està sotmès a una taxa municipal perquè, en el fons, la
ciutat està llogant una propietat seva a un ciutadà concret.
Amb l'aparcament, estem fent si fa no
fa el mateix. I distingeixo la circulació -que també és un ús de
la via pública- de l'aparcament per la diferència de continuïtat
en l'ocupació.
Evidentment, això no pot ser una
mesura aïllada, ni de mobilitat ni de la fiscalitat aplicada a
l'automòbil. Seria bo conèixer la quantitat de diners que cal
invertir en la via pública per a ordenar el trànsit o per a la
conservació material, que seria diferent si no hagués de tenir en
compte la circulació rodada. Parlo de la que realment cal i no de la
que s'inverteix, perquè aquesta hauria de ser la mesura de
comparació amb el que s'ingressi. És la manera per la qual la
ciutadania podria decidir si creu que està compensat, si cal apujar
els impostos, o el que sigui. Altrament, passa que els que no tenim
cotxe acabem pagant una part d'això. I entenc i comparteixo que els
impostos no s'han de veure només amb una funció personal, sinó que
hi ha una dimensió col·lectiva, però també és cert que una major
correspondència entre les despeses que ocasiona una activitat
determinada i els tributs a la qual està sotmès és una mesura de
salubritat pública. El contrari és allò que es coneix com a
externalitats, que distorsionen l'economia. Sobretot la del que paga.
Molt bonic i de color de roses (o millor dit color verd) es el tema de l’àrea verda.
ResponEliminaA Barcelona, ja fa temps que esta implantat el sistema. I el que en teoria es el Sant Grial, on els veïns son els mes beneficiats, resulta que deixa de ser-ho quant es comencen a fer evidents els problemes que tot plegat genera.
Primer, no es paga ja un impost de circulació? I això no es pagar sobre una cosa que ja esta mes que pagada?. No te pinta de ser un altre tema recaptatori? Si, ja se que els imports son irrisoris, però, si es sumen tots plegats, fan un bons calerons.
Segon. Algú ha pensat en els que hi treballen i no son residents? Segur que fan mes vida a la ciutat que fora d’ella. Però clar, ara tocarà pagar per deixar el cotxe al lloc on treballes. Ahh, no hi ha problema, el ajuntament, segur que ha pensat això, i ha reforçat els transport públic per no fer servir el cotxe. (espero que es noti el to irònic).
I si treballes a un altre zona verda diferent a la que vius? Dons es fàcil, pagues per la teva zona verda i per “visitar” la zona verda on treballes. Però si ho fas be i no vas en cotxe?. Dons també pagues per la zona on vius i per el transport públic que fas servir.
No sona una mica com un impost encobert?
No se com es farà a Tarragona, però desitjo que es faci amb cap i sense afany recaptatori.
Personalment, estic totalment en contra de les àrees de colors. Imagino que ja es nota.
Salutacions!
Lluís (BCN)
Suposo que la diferència és de principi. Jo no estic d'acord amb considerar que la ciutat ha de solucionar el problema de a on deixar el cotxe. Això em sembla herència de quan hi havia pocs cotxes. Ara la ciutat no pot absorbir-los -ja fa temps, d'això- i el que no podem fer és carregar el mort a la comunitat. Oi que si et compressis un cavall abans t'ocuparies d'on deixar-lo? O una barca, el mateix. Doncs perquè el cotxe ha de ser diferent. I si tinguessis garatge no t'agradaria que igualment haguessis de pagar aparcament.
EliminaEn tot cas, no dic que sigui ni de color de rosa ni senzill. Entre d'altres coses, perquè la ciutat conté moltes parts construïdes quan no s'hi pensava gens en el cotxe (cosa que no passa a l'eixample de Barcelona, dit sigui de passada) i per tant hi ha una realitat física complicada. I sí dic que no pot ser una mesura aïllada. Cal llegir-ho tot, i no només el que interessa (i això es pot llegir amb ironia, si es vol).