El darrer debat de política general va deixar imatges que, en
paraules d’Ernest Maragall, “no estaven a l’alçada”. Però
també un grapat de resolucions, els efectes de les quals seran,
previsiblement, molt descriptibles.
Sempre
he tingut la sensació que aquestes propostes són com els programes
electorals dolents, on s’hi posa de tot, sense tenir en compte ni
què costa o qui ho paga, ni si és possible en l’actual marc legal
i competencial, ni si és assolible en el termini en què pot actuar
el govern al qual s’insta a fer-ho. Més aviat són cartes als
reis, expressant desigs, i molt majoritàriament objectius finals,
sense entrar en el com. Del tipus “que es faci un pla per a
prevenir el despoblament rural”. Ah, molt bé. I què ha de dir,
aquest pla? Perquè això és el que importa, i això seria
mullar-se.
D’entre
les moltes resolucions aprovades –per cert, moltes sense discussió,
i és una llàstima no poder conèixer arguments a favor o en contra-
n’hi ha una que em sembla interessant (no, n’hi ha més, però
aquesta especialment). És una proposta de resolució presentada pel
grup socialista – units per avançar (no sé qui dels dos la va
presentar) que diu:
“q)
Promoure la creació d’una carta metropolitana de les àrees
metropolitanes de les quatre capitals provincials que reconegui en
forma de llei la realitat metropolitana i les seves competències.”
Déu-n’hi-dó.
A
veure, d’entrada em sembla positiu afrontar una realitat: que hi ha
realitats metropolitanes, i que necessiten un tractament específic.
Tot el que sigui fer política a partir de la realitat, i fer-ho a
partir del reconeixement de la diversitat, i, doncs, de la necessitat
de tractament no uniformes em sembla positiu. De fet, recordo una
intervenció meva, en un debat a l’Institut d’Estudis Catalans,
en aquest sentit, que reprodueixo més endavant.
Ara bé,
això de “les àrees metropolitanes de les quatre capitals
provincials”.... s’ho han pensat bé?.
D’entrada,
que parla de les quatre capitals. Em permeto fer notar que una
d’aquestes quatre capitals és Barcelona, i que l’Àrea
metropolitana de Barcelona està (re)creada per llei des de l’any
2010. El que resulta preocupant és que ningú del Parlament se'n
va adonar.
Les
capitals provincials. La condició metropolitana –que, per ella
mateixa, ja és difícil de definir- no es pot predicar del fet de
ser capital provincial. Això és un mecanicisme que em sembla fora
de lloc en una qüestió de ciències socials, i més quan es tracta
d’acostar-se a la realitat. Sembla una mena de “cafè para todos”
en versió metropolitana.
La
condició metropolitana la podem deduir de la intensitat de
relacions, de la densitat de població, d’un teixit urbà amb una
certa continuïtat més enllà dels termes municipals... hi ha moltes
maneres d’identificar espais metropolitans, i segurament el més
encertat és una mena de combinació de tot això. Però no el fet
provincial. I això no és incompatible amb el reconeixement que
gairebé dos-cents anys de província han generat uns creixements que
han afavorit aquestes dinàmiques metropolitanes, però això, en tot
cas, no vol dir que es pugui fer metropolità com a conseqüència de
provincial, sinó de creixement o, millor, d’un determinat
creixement.
La
prova és l’existència de fenòmens urbans plurimunicipals més
enllà de les províncies. L’àrea al voltant de Terrassa, o l’àrea
de Manresa (vegeu AQUESTA NOTÍCIA
i la sana enveja d’una societat civil de veritat que tracta temes
seriosos amb serietat, i no miro ningú).
De fet,
seria relativament senzill identificar, a Catalunya, un sèrie
d’àrees urbanes complexes, al voltant de les ciutats mitjanes (les
ciutats intermèdies, que diu en Josep M. Llop) tipus Manresa,
Igualada, Terrassa, Sabadell, Girona, Figueres, Lleida, Tarragona,
Reus... En podem parlar més, en un altre moment. Qui vulgui fer-ne
un tast, pot llegir
AQUEST ARTICLE.
"Promoure
la creació d’una carta metropolitana (...) que reconegui en forma
de llei la realitat metropolitana i les seves competències". Això
sembla apuntar a la creació de quatre -de tres, una ja hi és-
entitats metropolitanes.
D’entrada,
crec que això és començar la casa per la teulada. Una realitat
metropolitana, que encara està per identificar, definir,
delimitar... s’ha de traduir necessàriament en un ens de govern
local específic? La resposta és no, i encara més si està pendent
tota aquesta tasca d’anàlisi, d’identificació, de definició
-què entenem, per àrea metropolitana?- imprescindible per saber de
què parlem. Només un exemple, en un treball de fi de màster -dels
de veritat, dels que puc ensenyar, si cal- vaig aplicar al Camp de Tarragona unes quantes,
no pas totes, de les metodologies de delimitació d’àrees
metropolitanes. Dinou. I dinou resultats
diferents, des de una mica més de mitja dotzena de municipis, a prop
d’una setantena. No està gens clar, doncs, que tothom vulgui dir
el mateix quan diu àrea metropolitana.
Personalment
sóc molt prudent a l’hora de crear nous ens. Com deia Guillem
d’Ockham, no cal multiplicar els ens sense necessitat, encara que
em sembla que no es referia al dret públic, però tant se val. Vull
dir que em sembla més sensat, per ara, fer un ús metropolità d’ens
existents, i extreure’n totes les potencialitats, que n’hi ha,
amb alguna reforma si cal. L’ens metropolità, si ha d’arribar,
ho farà quan la pràctica el reclami, quan la dimensió
metropolitana estigui ben assumida per tots els agents implicats.
Tampoc
em faig massa il·lusions sobre el futur d’aquesta -i
de moltes més- resolució del Parlament. Em temo que haurà estat
una de tantes, de brindis al sol, de fer bullir l’olla, i que no
interessarà ni tan sols als qui la van presentar. El temps dirà.
Ara, que a Tarragona també hi hauríem de dir alguna cosa, sobre
això de l’àrea metropolitana, però com deia Kipling, això és
una altra història
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada