Ahir, el diari ARA ens informava -ho podeu veure AQUÍ- que
hi ha moviments d'organització territorial, ara al Vallès. Així,
en singular, i no vallesos, perquè el que ara es proposa -no sé amb
quin grau de serietat ni de precisió- és una nova àrea
metropolitana, que comprengui Vallès oriental i occidental,
independent -en la part que pertoca- de l'àrea metropolitana de
Barcelona.
La
proposta és agosarada, i suggereix molts comentaris, d'ordre divers.
D'entrada,
tinguem en compte que la proposta no és del tot nova. Sí que ho és
en la formulació, però no en el plantejament. Ja fa temps que
existeix aquest -moviment? Plataforma?- de Fem Vallès, i ja havia
llençat diverses propostes en aquest sentit, com ara una única
comarca, o bé la creació d'una autoritat única del transport
vallesà. Algunes referències, molt interessants, AQUÍ. De fet, pel que he pogut veure, el tema del transport és
una peça bàsica de les seves propostes, amb idees que, sense que en
tingui un coneixement profund, em semblen molt interessants (i,
encara, un apunt: quina enveja de veure gent que es mou i fa
propostes així! Al Camp de Tarragona hi ha, és cert, la plataforma
pel transport públic, però em sembla que està molt lluny encara
del que fa i del ressò que té el Fem Vallès).
Aquella
proposta de comarca única va quedar en no-res. No hi havia interès
per parts dels actuals consells comarcals, alguns municipis no ho
veien bé, i suposo -no ho sé- que el Govern deuria arrufar el nas,
mig per la immensa por al canvis territorials, mig pel temor a tenir
una comarca de més d'un milió d'habitants.
Aquesta
darrera raó ens posa de ple en el debat comarcal en conjunt
-l'organització territorial és un sistema- i en la incongruència
que suposa un model que iguala formalment realitats de 4.000
habitants -l'Alta Ribagorça- i una altra comarca -a més del
Barcelonès- de més d'un milió. Ja es veu que això grinyola.
La
nova proposta es planteja en clau metropolitana, però, de fet,
presenta els mateixos problemes, i algun més. Perquè no es diu què
passaria amb els consells comarcals existents. Es mantindrien, dins
de la nova àrea metropolitana? No tindria massa sentit, sobretot ara
que sembla que finalment s'abordarà la supressió del consell
comarcal del Barcelonès.
Una
nova àrea metropolitana ens posa més qüestions. Té sentit separar
els municipis vallesans que ara són dins l'AMB? Quins són els
límits de l'AMB? Sant Cugat del Vallès és més metropolità que
Rubí i que Cerdanyola del Vallès, i per això és dins l’AMB i
els altres dos no hi són? Pensem que l'antecedent immediat eren dues
entitats metropolitanes, de transport i de medi ambient, amb àmbits
diferents, i més abans la Corporació metropolitana de Barcelona,
que es corresponia a l'àmbit del Pla general metropolità, i
aquest... a la comarca urbanística de Barcelona creada pel
Ministerio de la vivienda franquista l'any 1953 (males llengües
diuen que l’àmbit fou improvisat la nit abans per un parell de
funcionaris). És a dir, que mai no s'ha fet un exercici de
delimitació metropolitana des de zero. Afortunadament, és clar,
perquè encara estaríem discutint, amb les dotzenes de possibilitats
i de mètodes.
El
que posa de manifest la proposta vallesana és la naturalesa també
metropolitana -potser diferent, però també metropolitana- de la
regió barcelonina, una naturalesa ja reconeguda en diversos
documents -per exemple, el mateix pla territorial metropolità de
Barcelona-. I, és clar, la dificultat de posar un límit en allò
que formalment és una dinàmica, molt fluctuant en el temps i en
l’espai.
Ara
bé, això implica una institucionalització? No necessàriament. Hi
ha, al món, diverses solucions a tenir en compte, solucions que ens
remetrien, en part, a experiències passades, com ara un ens -local,
metropolità, agència especialitzada...- específicament centrat en
el transport. Enlloc no està escrit que hi ha d’haver un únic i
òptim àmbit per a l’urbanisme, el transport, el medi ambient....
Ens
podríem preguntar també sobre l'absoluta necessitat de
compartiments estancs en termes de planificació i gestió, o la
capacitat d'integrar xarxes i mirades policèntriques. Molt a dir.
Per
altra banda, però, el mapa proposat és molt suggerent, si el posem
en relació amb més propostes. Pensem en l'anunciada supressió del
Consell comarcal del Barcelonès. I en la proposta al seu dia de la
comarca de Montserrat, que corresponia precisament a la part del Baix
Llobregat no inclosa a l'AMB (excepció feta de Vallirana, que
incomprensiblement no és a l'AMB, malgrat haver-ho demanat unes
quantes vegades, tot i que el mapa de l’ARA la posa dins). En vaig
parlar en AQUEST APUNT.
La combinació de les tres coses -Vallès, Montserrat, no consell
comarcal del Barcelonès- deixa en un sol àmbit una nova AMB amb el
Barcelonès i la resta del Baix Llobregat, sense confusions amb
consells comarcals que comparteixen part del seu àmbit.
Seria
aquesta una solució viable? No ho tinc clar del tot, però tindria
algunes virtuts. Per una banda, evitar superposicions que no fan més
que complicar les coses. Per l'altra, introduir elements diferenciats
per a territoris -i, per tant, realitats i problemes- diferents. Ara,
cal ser conscients que això suposa una concepció radicalment
diferent de l’organització territorial, més flexible. Suposa
també superar uns àmbits molt arrelats en la consciència
col·lectiva, encara que no es corresponen a la realitat territorial
actual sinó a la de fa vuitanta anys.
A
més, té la virtut d’obrir -o
d’ajudar a obrir- el debat sobre més àrees metropolitanes a
Catalunya, i això, al Camp de Tarragona, amb aquesta pretensió de
ser la segona àrea, ens hauria d’interessar. I, al capdavall, ser
la tercera tampoc no és un problema, que això no és una
competició.
(imatge extreta del diari ARA, que espero que no s'enfadin)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada