Molts –massa- dies sense dir res de Hard Rock Cafè (abans
conegut com a BCN World). Sense dir res perquè no passava res, si més no res
públic o res que jo conegués. Però vet aquí que aquestes darreres setmanes hem
tingut algunes novetats.
La més sucosa, també per inesperada, aquest informe
ambiental que expressava serioses reserves sobre la nova ordenació després de
la sentència del TSJC que va tombar el PDU aprovat (de fet, l’ordenació del
sector 1). Recordem que de resultes d’aquesta sentència va caldre reformular el
sector 1 –els de HRC- per a ressituar la zona verda. Aleshores, una primera
reacció –no sé si oficial o no- des del departament de Territori va ser dir que
no passava res, que era un petit reajustament i ja està. Vaig publicar un parell
d’apunts AQUÍ
i AQUÍ expressant els meus dubtes, i
crec que la naturalesa de l’informe ambiental d’ara referma que ens trobem, en
bona mesura, amb un PDU nou (que, de fet, ja era objecte de modificació abans
de la sentència). I això em recorda que, quan es va acordar aquesta modificació
primera, prèvia a la sentència, un membre de la Comissió de Territori de
Catalunya ja va expressar els seus dubtes, en el sentit que potser enlloc d’una
modificació estàvem parlant d’una revisió –amb els tràmits que això suposa-. No
sé que pensarà ara, però em sembla clar que, a cada intent d’arreglar, es va
fent un PDU més diferent.
Ara bé, cal no confondre les coses. L’informe no fa
referència només al canvi en les zones verdes, aquest va ser un canvi
sobrevingut i que certament ha obligat a ressituar moltes coses, però s’afegia
a canvis en el PDU que ja estaven en marxa, i aquests a iniciativa del mateix
Govern. Canvis que feien referència, per exemple, al disseny de les
infraestructures viàries, que és com dir a l’estructura del PDU.
I és que la tramitació ha estat accidentada, certament, però
la majoria de les vegades a iniciativa del mateix Govern. Recordem que la primera
versió del PDU fou aprovada inicialment dues vegades, el setembre de 2015 i el
juny de 2016, amb les corresponents informacions públiques. No per obstacles
per part de qui s’hi oposa, amb tota legitimitat (com també és legítim no
oposar-s’hi i estar-hi d’acord) sinó per l’evidència que hi havia coses a
corregir. I un cop aprovat definitivament, el març de 2020 –és a dir, tres anys
després- el Govern inicia la modificació del PDU, abans de la sentència del
TSJC, és a dir, per iniciativa pròpia i, segurament, a demanda de les parts. Recordem
que, en paral·lel, s’ha fet el concurs per a la llicència de casino, i ara ja
hi ha un operador en ferm, amb un projecte més concret –de sis teòrics casinos,
segons la llei, ara en tenim només un- i el PDU s’hi ajusta. Un procediment que
no m’acaba de fer el pes –com he anat posant de manifest al llarg dels molts
apunts- però que, en tot cas, no és imputable a qui discrepa d’aquest projecte.
Però això, un procés administratiu complex, farragós –per cert,
no l’únic que ho és, i això ens ho hauríem de fer mirar- no és excusa per a
intervencions fora de lloc, i directament, basades en mentides. Sé que tenen un
recorregut molt curt, però em sembla que tenim dret a exigir que l’oposició –legítima,
això em sembla molt clar- no es pot basar en exageracions o directament en mentides,
perquè aleshores perd credibilitat, fins i tot en allò en què objectivament
podria tenir raó.
Així, la diputada de la CUP Laia Estrada, en una moció parlamentària
recent, afirma que el PDU se salta l’avaluació ambiental –no és cert, com
estem veient ara mateix- que Hard Rock Cafè pagarà a terminis –no és cert- o
que el Govern va anar a buscar un nou inversor quan Eurovegas va plegar; més aviat
es va convocar un concurs, i s’hi van presentar tres.
Però a la mentida s’hi afegeix el diputat dels Comuns, Marc
Parés, que fa una pirueta verbal per allargar el tema, i diu “això va començar
el 2010 per pal·liar la crisi del 2008”. A veure, la primera notícia d’això que
ara coneixem per HRC la vam tenir al setembre del 2012, no al 2010. L’antecedent,
Eurovegas, va començar a remenar la cua per aquí el febrer de 2011. Ja comencem
a escurçar uns quants anys. Després, per disparar contra el pianista, acusa el
govern actual d’haver votat la llei que rebaixava la fiscalitat dels casinos. Vaja,
una pena que la llei en qüestió –la 6/2014, de modificació de la llei de
centres recreatius i turístics- fos aprovada... amb el vot en contra d’ERC, l’actual
govern, que és contra qui anaven els trets. Més coses? Afirma que l’Incasol
compra els terrenys, quan Eurovegas plega –parèntesi: que pleguessin aquests
fantasmes em sembla que és una de les millors notícies, i senyal que es va
començar a posar ordre en tot plegat-. No, l’Incasol no ha comprat res; té una opció
de compra, però opció no vol dir comprar.
En fi, que l’oposició és legitima –això no ho discutiré mai-
però és més legítima si es basa en realitats. I que consti que algunes de les
prevencions o crítiques que fan –sobre model de desenvolupament, sobre el
procediment seguit- les comparteixo parcialment.
Però si hem de lamentar –jo ho lamento, perquè crec que
perverteixen el debat- aquestes posicions apocalíptiques, em semblen igualment
penoses les intervencions catastrofistes del sempre vehement alcalde de Salou,
que dispara contra tot i contra tothom. Sembla mentida que sigui alcalde de fa
anys, i desconegui –o pretengui desconèixer- com es fan les coses. Demana –no,
exigeix- a la Generalitat que tiri endavant amb els tràmits. Vaja, jo diria que
això és el que està fent! O és que per a Pere Granados “tirar endavant amb els
tràmits” equival a saltar-se les normes? Si hi ha un informe ambiental preceptiu,
i és negatiu, toca complir el que diu (que no és blanc o negre, com tothom que
llegeixi l’informe pot veure). Que potser a Salou, quan un informe preceptiu és
negatiu, se’l salten?. Menys exigències i menys acusar la gent de qualsevol
cosa. I menys fer l’article dient que HRC és una mena de salvació eterna. HRC
pot fer coses bé i malament, com tothom, i ja veurem, i cadascú haurà de complir
la part que li toca. Encara hi ha molt recorregut; recordem que l’antecedent
semblant –que no igual- que és Port Aventura no ha fet tot el que deia que
faria quan es va iniciar, i, a la vegada, que ha tingut efectes positius i
negatius. Keep calm.
Sempre ens queda la possibilitat de tancar els hooligans pro
i contra, i que es barallin. Mentre, la responsabilitat –llegiu Max Weber, i
allò de l’ètica de la responsabilitat- aconsella anar fent les coses bé (que,
coincideixo, podrien ser més àgils, però a tot arreu, no només aquí) i
continuar la tasca d’endreça, de posar ordre, i d’ajustar a la realitat que s’ha
anat fent tots aquests anys, encara que ni els uns ni els altres ho reconeguin.
I, a més, vull que tot això s’acabi perquè porto deu anys
escrivint sobre això, i ja em cansa una mica, la veritat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada