Aquest estiu ha estat profitós en lectures, no tant per la quantitat
de llibres, com per la densitat. D’entre totes, dies lectures especialment,
ambdues seguint la recomanació del mestre Josep Fontana en una de les
magnífiques entrevistes de Josep M. Muñoz a l’Avenç, que espero que ara que el
recuperem als quioscs es mantinguin. En aquella entrevista, entre moltes més coses,
Fontana expressava la seva satisfacció per haver induït la publicació de dos
llibres que li semblaven especialment importants, i li vaig fer cas.
Un era l’imprescindible, extraordinari, immens “La formación
de la clase obrera en Inglaterra”, d’Edward Palmer Thompson. Un llibre colossal,
amb una abassegadora quantitat d’informació d’aquella que et fa pensar. M’ha
fet canviar molts esquemes de la història anglesa del XIX, i, per extensió, de
la mateixa història ras i curt, de com es poden relacionar múltiples aspectes,
i, és clar, de com la història que coneixia fins ara era incompleta.
L’altre, un llibre estrany “La busqueda de un reino
imaginario” de Lev Gumilev, un historiador rus -millor, soviètic- de la primera
meitat del segle passat. Em va cridar l’atenció la referència a la cerca d’un
regne inexistent -el regne del Preste Joan- que Europa es va creure del tot. Però
el llibre és moltíssim més que això; de fet, això n’és només el pretext.
Perquè el llibre és, sobretot, una immensa lliçó de mètode
històric, aplicat a un temps -els segles XI-XIII- i a un espai -Euràsia- dels
quals, me n’he adonat, no en sabia pràcticament res, suposo que per un eurocentrisme
(o occidentalcentrisme) que fa que ignorem molt del que passa més enllà del
nostre petit món, o que només li prestem atenció en funció a aquest nostre món.
Per entendre’ns, la mateixa manera de fer segons la qual Amèrica només existeix
des del 1492, o quasi, o Àfrica en funció de les successives colonitzacions.
És, com he dit, una immensa lliçó de metodologia històrica,
interessant perquè es tracta d’un període i d’unes cultures amb escassa documentació
escrita, i sovint de segona o tercera mà. Per això el llibre és encara més
interessant, perquè, a la vegada que ens explica què passa, ens va presentant
les dificultats per esbrinar-ho, i les passes que ha de fer per presentar
hipòtesis plausibles. Configura un treball a diverses escales, el que presenta
com “a vol d’ocell” que seria la gran visió de conjunt -i quin conjunt! L’estepa
asiàtica!- i també el treball de formiga, l’anàlisi d’episodis molt localitzats;
i, a través d’aquestes visions, va construint un canemàs per a obtenir una visió
de conjunt, de la qual deduir més possibilitats a examinar.
És també un d’aquells llibres per llegir amb un atles al
costat. Més enllà de noms embriagadors, sorgits de la Ruta de la Seda o de les
mil i una nits -Samarkanda, Bukharà- he descobert ciutats, rius, llacs, i també
pobles -els shatos, els jurchen- fascinants, amb una cultura i unes estructures
socials i polítiques sofisticades. També, el llibre, incorpora i valora
variables absolutament geogràfiques -la influència del monsó en el curs dels
rius, la presència o no de pastures, i els moviments de les tribus nòmades- de
la diversitat de paisatges, en la millor tradició dels Heròdots.
A l’hora de la veritat, el regne del Preste Joan acaba
essent un protagonista secundari (que, tot i això, m’ha permès conèixer l’extensió
asiàtica del cristianisme -versió nestoriana- que desconeixia, i que va fer
versemblant la llegenda del rei cristià a Àsia). Però quan te n’adones, ja t’has
llegit el llibre.
Dues obres, doncs, absolutament recomanables, per bé que de
lectura densa i treballada. Com gairebé sempre, el mestre Fontana tenia raó.
Gràcies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada