Si no passa res, aquesta setmana el
Parlament aprova la llei que crea l’Agència del Patrimoni Natural.
Dic si no passa res perquè, aquestes darreres setmanes, hi ha hagut
molta pressió en sentit contrari per part d’una sèrie de sectors,
entre els quals propietaris i gestors forestals, algunes
administracions locals, alguns col·legis professional, i entitats.
També, en sentit contrari, entitats i uns altres col·legis
professionals.
D’entrada
vull dir que estic segur que la llei és millorable. Aquesta, i
qualsevol. Convençut com estic que la perfecció no existeix, i que
tota obra humana -i una llei ho és- pot ser diferent, estic segur
que l’actual proposició de llei pot ser millorada. També podia
haver estat millor el procediment seguit per a formular el projecte,
per les mateixes raons. Ara bé, no confonguem mai «no han fet el
que jo volia» amb «no hi ha hagut participació». Us ho diu algú
que s’ha fet tips de participar sense que li hagin fet cas.
Que
pugui ser millorada vol dir que és dolenta? Tampoc. Vol dir que no
és perfecta -la perfecció no existeix- i, a partir d’aquí, hem
de veure si és útil per al propòsit pel qual es fa o no.
M’he
llegit, com no pot ser altrament, la darrera versió de la
proposició. Com tantes lleis, em sembla més carregada de bons
propòsits que de realitats. Cada cop crec menys en aquestes lleis
plenes de definicions retòriques i escasses de concrecions
pràctiques. A l’hora de la veritat, la llei crea l’Agència, li
encomana un munt d’objectius -que poden tenir continguts i
realitats molt diversos- i dóna una sèrie d’indicacions
funcionals.
Per
exemple, a l’article 3. Funcions, el punt 1.g diu que és funció
de l’Agència:
«g)
Identificar i conservar els serveis ambientals dels ecosistemes i
promoure actuacions de restauració o creació d’infraestructura
verda i renaturalització.»
Cap
objecció, però, és clar, el que és important és què vol dir
això de «conservar» o quines seran aquestes «actuacions». I així
unes quantes coses.
Contra
això, però, s’ha aixecat una oposició molt enèrgica que basa la
seva protesta en la manca de participació -ja he dit què en penso-
i en atribuir tots els mals al que pugui fer l’Agència. Fa
uns dies, un article al diari ARA
(AQUÍ) lligava la llei de l’Agència amb
el despoblament i envelliment del món rural -que existeix, és
evident- sense argumentar per res què lliga una cosa amb l’altra,
i menys encara quina part de la llei provoca aquests efectes.
També
la presumpció que això serà un monstre burocràtic, que només
posarà pegues. Segur? O no, ja ho veurem. Si en alguna llei és
evident allò que deia Romanones («Faci la llei, que jo faré els
reglaments») és en lleis com aquesta, que tenen un text tan
generalista. Els manifestos i articles que conec oposats a la llei
-la legitimitat dels quals no poso en dubte, que consti- no passen,
també, d’afirmacions sense concreció, més enllà de la queixa
sobre participació, i, en alguns casos, de la representació de
determinats col·lectius al consell de direcció de l’Agència
(allò que, quan ho vols menystenir, en dius «cadires»).
Però
el que també he vist en alguns d’aquests manifestos i articles
-força generalitzat,
tot s’ha de dir- és aquesta
queixa de centralisme, i encara més, de «visió metropolitana» -en
sentit despectiu- i, en general, un retret contra tot el que és
urbà, que ves què ens han de dir, aquests de ciutat, sobre el la
natura!.
Aquesta
visió antiurbana és una de les demostracions de reaccionarisme més
sòlides i més persistents de la caverna, no només catalana, jo
diria que universal. I una solemne imbecil·litat. De gent que coneix
la realitat n’hi ha arreu, a la ciutat i fora de la ciutat. Als
medis urbans sol haver-hi les universitats i els centres de recerca,
i pretendre que un coneixement acadèmic -molts cops contrastat amb
la pràctica sobre el terreny i amb l’exercici professional- no és
vàlid és una ximpleria. El coneixement pràctic, tradicional,
ancestral i tot si voleu, és també utilíssim, i ha de ser tingut
en compte, però no en detriment del coneixement científic.
Si
jo m’hi tornés, ara, ho hauria de fer amb la visió condescendent,
de perdonar la vida al pagesos. No ho faré, perquè seria tan
imbècil com la contrària. Ni la suficiència urbana, ni el foteta
pagès de ves que han de saber aquests de ciutat. I menys quan parlem
d’un instrument que necessitem com l’aigua per una natura que
estem desfent, també, de vegades, des del medi rural. Quan els
boscos privats no es gestionen, també és responsabilitat d’aquesta
propietat que ara s’exclama. Les granges que no gestionen
correctament els residus no són a la ciutat, que jo sàpiga. La
promoció d’urbanitzacions de segona residència a molt pobles, va
venir molt sovint d’iniciativa i amb la complicitat del medi rural.
Les responsabilitats estan molt
repartides. Pretendre que la no-ciiutat és una mena d’arcàdia
feliç, destorbada per la ciutat, ens porta a les ideologies
reaccionàries que van alimentar el carlisme i que encara tenen
nostàlgia del món feudal.
De
manera que, tot el que siguin arguments concrets, endavant i
parlem-ne. I tot el que siguin afirmacions gratuïtes i retrets
anticiutat, que se’ls guardin.
Foto:
«Natura, ús o abús?», la segona edició actualitzada d’un
clàssic excel·lent, un dels fruits d’aquell benemèrit Congres de
Cultura Catalana del 76 que tants debats i esperances va generar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada