S’acaben de presentar les conclusions, recomanacions,
propostes... el que sigui, d’aquell grup de treball Catalunya 2022, un grapat
de persones, expertes en matèries molt diverses, que ha formulat un seguit de
propostes a tenir en compte en un futur proper per a reactivar el país després
de la pandèmia.
Res a criticar sobre el procediment, crec que és un encert
buscar mirades i opinions fora de l’administració, massa sovint ofegada pel dia
a dia i pels procediments, i fer-ho amb una certa mirada llarga. Això, la
prospectiva, fa molt de temps que es coneix i que es practica.
Ara bé, m’he mirat algunes de les mesures proposades i,
francament, em semblen d’un genèric, d’un superficial, d’una obvietat tan gran,
que no sé si pagava la pena fer tot aquest muntatge. Els trenta ponents, entre
els quals gent que conec, diuen que s’han telereunit no sé quants cops, i que
han recollit opinions i propostes de dotzenes d’entitats de tota mena, que han
cristal·litzat en 91 propostes, d’entre les prop de 1.400 que han tingut entre
mans.
Però, és clar, una cosa són propostes i una altra objectius.
Una cosa són propòsits lloables del tipus “potenciar l’educació de 0-3 anys, a
l’abast de tothom” i una altra com se fa, això.
Com que pot ser que en molts camps jo sigui un ignorant, he
anat a un que conec una mica més, per formació acadèmica i exercici
professional, que és el de l’habitatge (tot i no ser-ne un expert, que consti).
L’acció 4.1 es titula “Pla de xoc territorial per a
l’habitatge assequible que permeti que d’aquí a 10 anys el 10 % de l’habitatge
sigui públic”. I el desenvolupament, entre d’altres coses, diu:
“Cal una política integral que permeti que d’aquí a 10 anys
el 10 % de l’habitatge sigui públic. Per fer-ho s’ha d’impulsar un pla des
d’una perspectiva territorial adequada a l’escala de cada municipi, fugint de
les obres d’habitatge massiu segregat d’altres èpoques a favor de la
simultaneïtat de petites operacions d’habitatges integrades en els teixits
existents. El resultat ha de ser una política d’habitatge social i assequible
suportada per unes bones bases urbanístiques, una política activa de reserva i
ampliació de sòl públic, i un pla temporalitzat d’actuacions a tots els
municipis del territori català. Aquesta intervenció inicial requeriria que, en la
legislatura que ara s’inicia, es construeixi el 60 % de l’habitatge públic
necessari per arribar al 10 % global d’aquí a 10 anys.”
Que consti que, pel que fa als criteris (escala adequada,
integració en teixits existents, ampliació de sòl públic... ) hi estic
plenament d’acord. El que m’esgarrifa és la lleugeresa de la proposta concreta:
en deu anys, que el 10% de l’habitatge sigui públic.
A veure, el darrer cens d’habitatges de Catalunya, del 2011
(i amb reserves sobre la seva fiabilitat, però és el que tenim) donava una
xifra, pel que fa a habitatges principals (és a dir, sense comptar els lliures
o els secundaris) de 2.944.944. A aquests, cal afegir-hi els acabats entre 2011
i 2020, que són (dades extretes de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya) 94.662,
dels quals 12.624 són habitatges
protegits, i 82.038 són lliures. En aquest cas, no sabem quants d’aquests estan
buits, i quants són secundaris, i tampoc no sabem quants, dels prop de
3.000.000 fitxats el 2011, no eren habitables (el cens de 2011 distingeix els
edificis en ruïnes o en estat deficient, però no de quants habitatges es
tracta).
Fem un càlcul optimista, i diguem que els percentatges són
equivalents (no ho són; hi ha més habitatges unifamiliars –és a dir, un sol
edifici i habitatge- en estat ruïnós). Els ruïnosos, deficients o dolents
–dolents no vol dir inhabitables i menys inhabitats, malauradament- són el
8.94% del total. Sobre 3.039.600 (els del 2011 més els acabats) un 8.94% són
271.740. Això ens deixaria un total de 2.767.860 habitatges.
Les dades de l’Agència ens diuen que, al 2020, hi havia
108.789 HPO, dels quals 42.297 de titularitat pública.
Si l’objectiu, en deu anys, és que el 10% dels habitatges
sigui públic –no protegit, no: públic- això vol dir que, dels 2.767.860
habitatges, hem de tenir-ne 276.786, dels quals ja n’hi ha 42.297. O sigui, que
ens en faltarien 234.489. Això suposant que fos possible reconvertir-ne
d’existents, sense afegir-ne cap de nou; si no, caldria incrementar la xifra en
almenys el 10% dels habitatges nets construïts.
En deu anys? I el 60% -140.693- en els propers quatre anys?.
No saben el que diuen. Ni per disponibilitat de sòl, ni per recursos
pressupostaris, això seria possible (que no vol dir que no sigui desitjable,
que és una altra cosa). A més, si pretenem –i crec que és així com s’ha de fer-
prioritzar rehabilitacions integrals d’edificis i de teixits urbans, això
comporta una gestió urbanística més complexa, i segurament una dosi important
de desallotjaments i reallotjaments. Impossible en quatre anys, i en deu, amb
aquestes magnituds.
Em preocupa que en una cosa tan concreta s’hagi proposat tan
a la lleugera, sense contrastar dades. Aquests exercicis de prospectiva i de
proposta són útils si estan ben documentats, i si exploren noves vies. Però si
en coses tan contrastades com aquesta s’actua amb frivolitat i es fan brindis
al sol, és per desconfiar.
Per cert, qualsevol responsable de l’Agència, amb una mica
de cara i ulls, hagués pogut fer propostes millors. I si no, ja els diré jo
mitja dotzena de noms.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada