Portem unes quantes setmanes aguantant, als mitjans generalistes,
un tema barceloní, com és el de la presència –per ara incerta- d’una franquícia
del Museu Hermitage, de Sant Petersburg, a la ciutat. Que un museu de prestigi
vagi repartint franquícies com si fos un Mac Donalds ja ens hauria de
preocupar, i que aquest sigui un dels grans debats culturals (sic) de Barcelona
i l’exportin a tot el país és un signe de provincianismes diversos que també
ens hauríem de fer mirar.
Sé que hi ha molts aspectes a comentar, i que no tinc tota
la informació, de manera que només faré un parell de comentaris.
Pel que sé, l’Hermitage pretén situar-se en un solar del
Port de Barcelona. Per ser més exactes, en un sòl que el Port ocupa en virtut
del que disposa la llei de Ports, que li permet dissenyar el seu propi espai –de
fet, ho fa a través d’un anomenat Pla especial d’usos portuaris- mitjançant el
qual queda legitimat per a ocupar i expropiar tot allò que cregui necessari per
als usos portuaris (sense anar més lluny, el Pla especial del Port de Tarragona
es cruspeix alegrement un bon tros de l’antiga Universitat Laboral; n’hauríem
de parlar un dia, d’això).
Si és així, em pregunto què té a veure una franquícia museística
amb els usos portuaris. Recordem que el Pla es basa en la utilitat pública d’aquells
espais vinculada a l’activitat portuària, i que per aquest motiu, no poden ser
un altre lloc. Però si aquest sòl, que abans formava part de la ciutat de
Barcelona, de titularitat pública o privada, això tant és, va ser posat a
disposició del Port per activitats portuàries, i ara es destina a uns usos que
no tenen res a veure amb el Port, el que ens estan dient és que el motiu de l’ocupació,
cessió, o expropiació ha quedat anul·lat, i el sentit comú indica que haurien de
tornar als antics propietaris o, si això no és possible, a la ciutat, per a
usos d’interès ciutadà, però no decidits pel port, sinó per la representació democràtica
de la ciutadania barcelonina.
El segon comentari té a veure amb la qualitat de la proposta
museística. No seré jo qui discuteixi la categoria de l’Hermitage –de l’original,
vull dir- i la conveniència que aquests patrimonis, en la mesura del possible,
siguin posats a l’abast de més gent. Els préstecs d’obres i les exposicions
conjuntes són a l’ordre del dia. Però un format franquícia, que respon més a un
funcionament mercantil que no pas cultural (i que ha fet figa a Amsterdam, atenció)
no sé si és el que més cal a l’activitat museística de Barcelona.
Una activitat, a més, que havia generat propostes molt més
potents. Per la desgraciada història d’aquest país, l’Ajuntament de Barcelona ha
emprès iniciatives que anaven molt més enllà del que li pertocava, en una suplència
institucional que coneixem molt bé, causada per la manca d’institucions d’autogovern,
per una banda, i per l’absència de polítiques culturals per part dels governs –dels
gobiernos- durant molt de temps. Algú ho havia de fer, i sort en vam tenir.
Des de l’any 1907, va funcionar la Junta de Museus de
Barcelona, que fins al 1939 –aleshores va desaparèixer, com tantes coses- va
fer una ingent tasca d’ordenació, de recull de patrimoni, de sistematització, organització
i divulgació. Una mostra, la salvació de les pintures romàniques que són un
plat fort de l’actual MNAC.
La Junta de Museus, conjuntament amb Francesc Cambó, i a redós
del que va ser l’Exposició Universal del 29, van emprendre la transformació de Montjuïc
com a gran espai museístic de Barcelona, una mica a l’estil del MuseumsQuartier
de Viena, salvant moltes distàncies.
Molt més cap aquí, quan Oriol Bohigas va ser regidor de
Cultura a Barcelona, també va endegar un procés de reordenació de les
col·leccions, que continuava la proposta de reforçar Montjuïc com a centre d’aquestes
activitats (amb trampa: Pere Bohigas, el pare d’Oriol, va ser un estret
col·laborador de Joaquim Folch i Torres, l’ànima de la Junta de Museus, de
manera que comptava amb l’ensenyament i documentació del seu pare).
Aquests eren debats i propostes de llarg abast, de caràcter
estructural, que volien marcar una política museística coherent per a
Barcelona. Propostes que parlaven d’estructurar les col·leccions, de
coherències cronològiques i temàtiques, de concertació entre els diferents
museus, més enllà de les titularitats, de polítiques de regeneració i ordenació
urbana a partir dels nous espais. En definitiva, de política cultural i de ciutat.
Clar, comparar això amb aquesta mena de fast art de la
franquícia, és una mica depriment. El nivell ha baixat molt, i crec que
Barcelona es mereix un debat seriós sobre oferta cultural, l’eix de la qual ha
de ser la pròpia ciutat i la seva gent i no un turisme adotzenat i massificat
que m’agradaria que, en un escenari postpandèmia, fos seriosament qüestionat.
I una postil·la: atenció amb les lletres petites dels
contractes. Que no sigui que la franquícia faci figa i toqui –a Barcelona; és a
dir, als seus contribuents- fer-se càrrec de pèrdues i d’inversions fallides,
com si tot plegat fos un Florentino.
(imatge: el projecte de l'Hermitage, que per molt que sigui de Toyo Ito, una vaca sagrada de l'arquitectura moderna, a mi em sembla un epígon de les propostes que Niemeyer feia com a xurros per a Brasília, i que estan una mica antiquades).
La lectura d'un article de Toni Gallardo sobre el mateix tema em fa adonar del meu error: la franquicia d?Amsterdam no ha fet figa, i les que sñi han tancat són les de Ferrara, Las Vegas i Londres. Mea culpa, per refiar-me de la memòria. I, com a penitència, ho deixo sense corregir i aquest comentari posarà en evidència el meu error.
ResponElimina