Sobre la possible, pretesa, desitjada, demanada, oferta, rebutjada
ampliació de l’aeroport de Barcelona, anem llegint multitud de pressions i
comentaris, la majoria amb arguments molt inconcrets –apel·lant a la condició capital
de Barcelona, o a la comparació amb Madrid, o a hipotètiques grans oportunitats
a punt de perdre- i poques dades verificables, si més no al nivell dels mitjans
de comunicació que més o menys segueixo.
Ja feia dies que rumiava com posar-m’hi, amb algunes idees
pel cap, i avui he llegit un article de Francesc Robusté, catedràtic a la UPC (és
AQUÍ)
que m‘ha semblat molt aclaridor. M’hagués agradat conèixer l’opinió –que segur
que l’ha dita- de Pere Suau, company que fou al Col·legi de Geògrafs, i persona
experta en la matèria que, malauradament, ha hagut de buscar-se la vida fora de
Catalunya –i desitjo que li vagi molt bé, que consti- després que el país –i,
sobretot, el seu esforç- li han facilitat una bona formació. Coses que passen.
El cert és que els condicionants ambientals de l’ampliació,
especialment la petja en el canvi climàtic, ja em feien ser molt refractari a l’ampliació,
però tantes veus alertant sobre pèrdua de paper internacional t’acaben
atabalant i, almenys a mi, em generen dubtes sobre què fer (dubtes relatius perquè,
més enllà –que no és poc- de la meva condició de ciutadà interessat, no tinc
cap paper decisori).
Ara bé, unes de les coses que més he trobat a faltar (i que
més he agraït de l’article citat) han estat, per una banda, l’absència de dades
verificables en suport de les afirmacions fetes. No sé si és per deformació acadèmica,
però malfio de les afirmacions, sovint altisonants tipus titular de la
Vanguardia, fetes per personatges sense solvència professional i sense suport de
dades.
Hi ha dades sobre aquests pretesos negocis/oportunitats que
es poden perdre si l’aeroport no s’amplia? Tinc la sensació que és –mutatis mutandis,
i molt mutandis, ho sé- com quan un poble es proposa fer un polígon industrial
per atraure empreses i llocs de treball, amb resultats absolutament
descriptibles molts cops en forma de terrenys urbanitzats i lliures. L’aeroport
capaç i amb connexions és segurament condició necessària, però no condició
suficient. Algú té dades de possibles connexions internacionals, de demanda,
que no s’han pogut atendre per les condicions de l’aeroport?.
Per altra banda, no tots els vols són iguals, no tots tenen
les mateixes exigències i necessitats. I aquí hi ha l’altre mancança que observo
en el debat, que és la fixació en un únic aspecte –l’ampliació- i l’omissió de
moltes coses, algunes de les quals citades a l’article de Francesc Robusté.
L’aeroport de Barcelona ha de mantenir absolutament tots els
vols que ja té ara, i n’ha de sumar més? Quants d’aquests vols, per distància,
per grandària de l’avió, per tipus de trànsit i de passatge, serien igualment
útils i competitius als aeroports de Reus i de Girona? És moneda corrent que
determinats vols a Londres o a París van a aeroports a una hora de les ciutats,
això sí, amb bones connexions ferroviàries. La possibilitat d’articular un
sistema aeroportuari, de pensar en la Catalunya sencera com a marc, hauria d’estar
sobre la taula. No es tracta que el vol Hong-Kong – Barcelona (si és que hi pot
ser, si es que hi ha de ser) l’enviem a un aeroport regional; es tracta que els
vols propis d’aeroports regionals no ocupin plaça en un altre tipus d’aeroport.
I això demana pensar en clau sistema, i també en sistema de mobilitat
(ferrocarrils, estacions intermodals, etc) en clau de país, cosa que, em
sembla, aquestes entitats econòmiques no solen fer.
Hi hauríem d’afegir més coses, com ara la imprescindible reflexió
crítica sobre la demanda. De veritat cal que ens moguem tant, tants cops, tanta
gent, tan lluny, amb avions tan grans que calen pistes més grans?. I si, després
de fer l’ampliació, la Unió Europea es pren seriosament això del canvi climàtic
i comença a limitar vols en trajectes susceptibles de ser coberts per via
terrestre, i limita la grandària dels avions? I si comencéssim a pensar –i això
s’ha de fer a escala global- que hem de viure diferent i viatjar diferent, que
no ens podem permetre el luxe d’anar a l’altra punta del món com qui va a la cantonada,
que les trobades telemàtiques ens poden estalviar molts desplaçaments, i que
els paràmetres de mobilitat han de ser uns altres?.
Crec que hi ha moltes coses –amb dades, insisteixo- per a
ser posades sobre la taula abans de d’apuntar-se alegrement a aquesta pressió
mediàtica. I, sobretot, amb dades. Per deformació professional em van irritar
molt les declaracions del president d’AENA, Maurici Lucena, dient que, a
Madrid, ningú els posava pegues per ampliar Barajas. Deixo de banda aquesta infantil
remissió a la comparació/competència/enveja amb Madrid (l’aeroport de Barcelona
s’ha d’ampliar o no en funció de les seves necessitats, no en funció del que
faci un altre aeroport) i em poso el barret de geògraf: els condicionants
físics de Barajas són radicalment diferents; ni per orografia, ni per
existència d’hàbitats naturals protegits , són comparables. Que deixin de
tractar-nos com a imbècils, que ja seria un primer pas.
Gràcies, Robert, em feia falta un article així.
ResponEliminaGràcies a tu!
ResponElimina