La història del
món, i més exactament la d’Europa, del període d’entreguerres és apassionant.
L’esfondrament del vell món –allò que ens explica Stefan Zweig a les seves
memòries- i les convulsions d’una societat dislocada, que viu els moments de
més atrocitat mai vistos (fins aleshores; sempre som a temps d’empitjorar!) és,
a la vegada, un episodi fascinant. Fa veritat allò del film “El tercer home” en
boca d’Orson Welles (bé, de Harry Lime): “Suïssa, amb centenars d’anys de
neutralitat, ha produït el rellotge de cucut; Itàlia, amb guerres, bandositats,
i crims, va produir el Renaixement”.
És aquest marc el
que fa que sovint m’interessi per llibres o pel·lícules –més els primers que
les segones- sobre aquesta època. Aquest estiu, profitós en lectures, m’he empassat
“Història dels avis que no vaig tenir”, d’Ivan Jablonka, una magnífica,
estremidora i també tendríssima crònica de la vida dels seus avis paterns, i de
la mateixa recerca –Jablonka és historiador- per a seguir-ne la pista. Recorda
molt, per temàtica i per aquesta barreja d’història i de metahistòria, un altre
llibre extraordinari, Calle Este-Oeste, de Philippe Sands, molt i molt
recomanable.
Els avis d’Ivan
Jablonka –Matès i Idesa- tenien tots els números per a passar-ho malament a
Europa els anys vint i trenta: jueus a Polònia –de fet, en una terra polonesa,
russa, alemanya...- comunistes, emigrats il·legals, i pobres. En la convulsa i
naixent Polònia dels anys vint, amenaçada per la també naixent Unió Soviètica,
amb una democràcia debilíssima i amb un antisemitisme estructural i
consubstancial a Polònia, els joves jueus se senten atrets pel comunisme, i són
per això mateix perseguits pel poder, a la vegada que reben per ser jueus, i
fins i tot reben dels mateixos jueus més religiosos o els sionistes, i també
resulten sospitosos a ulls dels comunistes més ferotgement estalinistes. Reben
per tot arreu.
Finalment, en una
fugida que té tant de polític com de supervivència, emigren a França... per a
descobrir que la França republicana, la defensora dels drets de l’Home i del
Ciutadà, asil de perseguits, se’ls espolsa tant com pot, víctima de les pròpies
pors i de la descomposició de la III República, i amb un antisemitisme també
ferotge: els nazis no estaven sols, en això. Però també hi descobrim la
capacitat de la solidaritat humana, les dotzenes de persones, de tota condició
–però molt especialment pobres, treballadors, i perseguits, que solen ser una
sola condició- per ajudar-se fins i tot quan això suposa assumir el risc de la
deportació, de la presó, o de la mort.
El destí de Matès
i Idesa Jablonka estava llastimosament escrit, i per això són uns avis que no
van tenir nets. Assistim a un final propi de les pàgines més negres de la
història d’Europa, aquelles que han de ser llegides una i mil vegades per a no
ser mai oblidades. Com va dir Bertolt Brecht, el ventre que va parir la bèstia
és encara fèrtil.
Ivan Jablonka, ja
ho he dit, és historiador, i això es veu en la meticulositat i el rigor amb què
comprova totes i cadascuna de les dades, i sobretot amb la honradesa amb què
reconeix allò que intueix però que no pot assegurar. Hi ha, en la crònica de la
seva recerca, una reflexió extraordinària sobre la història que no em
resisteixo a reproduir:
“La distinció
entre les nostres històries de família i allò que voldríem anomenar la
Història, amb la pomposa majúscula inicial, no té cap sentit. És estrictament
el mateix. No hi ha, d’una banda, els grans d’aquest món, amb els ceptres o les
intervencions televisives i, de l’altra, la ressaca de la vida quotidiana, les
enrabiades i les esperances sense demà, les llàgrimes anònimes, els desconeguts
el nom dels quals es rovella als peus d’un monument als morts o en algun
cementiri rural. Només hi ha una llibertat, una única finitud, una única
tragèdia que fa del passat la nostra riquesa més gran i el verí que ens xopa el
cor. Fer història és parar l’orella al batec del silenci, és intentar
substituir l’angoixa, tan intensa que és autosuficient, pel respecte trist i
tendre que inspira la condició humana.”
És una llibre intens,
per rigor històric, però també per la immensa humanitat que traspua.
Matès i Idesa
Jablonka, que la terra us sigui lleu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada