La mort de Josep Maria Espinàs ens deixa sense un dels
grans, i, segons com, sense el darrer dels grans. El darrer d’aquells que, després
de la derrota, i quan la gent de lletres, en el sentit més ampli de la paraula,
era al cementiri, a l’exili –exterior i interior- o a la presó, van agafar el
relleu. Gent com Maria Aurèlia Capmany, Josep M. Ainaud de Lasarte, Joan Triadú,
i el mateix Espinàs, que van fer –i molt bé- allò espriuà de “salvar els mots”.
Espinàs era un tot terreny (novel·la, llibre de viatges, articles,
cançó, teatre...) i crec que, sovint, amb plena consciència d’omplir buits. És conegut
que va deixar de cantar, amb els Setze Jutges, perquè, en paraules seves “ja n’hi
havia que ho feien bé, i no es podia dissimular que jo ho feia malament”. Que no
és del tot cert, que ho fes malament, però que il·lustra aquesta convicció que
hi ha coses que s’han de fer, que són com un deure envers la col·lectivitat, i
que, un cop la feina està feta –o, millor, engegada- ja es pot plegar i fer una
altra cosa.
Aquesta manera de fer –ei, que només és la meva impressió!-
em quadra molt amb l’origen d’Espinàs. A les seves memòries (o apunts de
memòria) “El nen de la plaça Ballot” es defineix com un nen de pis, un producte
típic de l’Eixample barceloní. Aquest entorn, i un origen familiar de classe
mitjana, d’aquella menestralia més o menys il·lustrada, amb uns valors de
respecte, de contenció, de no fer soroll... gairebé noucentistes, si no fos que Espinàs també era capaç de facècies
que demostraven un gran sentit de l’humor (en recordo algunes, amb Maria Aurèlia
Capmany i un intercanvi de flors i cigars, o amb Miquel Porter Moix, al
teatre).
Aquest sentit de la contenció, de la mesura, de la no
complicació (que no és el mateix que la senzillesa i, encara menys que la
lleugeresa o la frivolitat) es veu en la ingent obra d’articles diaris, sobre
temes aparentment menors, dels quals sabia treure sempre una nova mirada. A la
vegada, em sembla que el conjunt dels articles –molt de temps els vaig llegir a
l’Avui, especialment en aquella darrera plana prodigiosa que reunia articles d’ell,
de Montserrat Roig, i de Ramon Solsona- tenien un propòsit, no sé si volgut,
trobat, o què, d’educació col·lectiva, d’il·lustrar unes pautes de conducta
tolerants, amb ganes de veure i de conèixer, i poc estridents, però no
indiferents. D’alguna manera, això el lligava amb un altre gran productor d’articles,
Carles Soldevila, que, als Fulls de Dietari, publicats a La Publicitat, va
intentar una tasca d’educació, de formació d’una burgesia –d’una petita burgesia-
il·lustrada, culta, llegida, europea... i que també sen va anar en orris amb l’ensulsiada.
D’entre les moltes facetes de Josep Maria Espinàs, i em sembla
que també amb aquella idea de “fer el que cal, quan toca, i després plegar per
no molestar” hi ha una vessant política. Espinàs va ser candidat, a les
eleccions al Parlament de 1980 –les primeres- per aquella magnífica aventura
que fou Nacionalistes d’Esquerra, una formació que, com el PSUC, ha tingut una
segona vida amb la molta gent i amb les moltes idees noves que s’han repartit
per multitud de sigles. La il·lustració d’aquest apunt és l’anunci electoral,
amb una quarteta d’impressió. Deuria ser
aleshores, en un acte polític poc després de les eleccions, o en el context de
la Crida a la Solidaritat –no ho recordo bé- que va participar en un acte públic
(al desaparegut auditori de Ràdio Tarragona, al carrer Unió, això sí que ho
recordo bé) que em va dedicar un dels seus llibres.
Se’n va un dels grans, dels més grans. Tenim recanvi?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada