dilluns, 14 d’abril del 2014

preguntes sobre federalisme

Em fa una mandra immensa referir-me al pseudo-debat del passat dimarts 8 d’abril al Congrés de Diputats espanyol sobre la petició de traspàs de la competència per a convocar un referèndum a Catalunya. Em fa mandra perquè, com molt bé va dir Uxue Barkos, de Nafarroa Bai, el resum del debat és “Sin novedad en el frente” que en català es va dir “Res de nou a l’oest” (i aprofito per a recomanar la lectura d’aquesta magnífica novel·la, ara tan oblidada i que vaig descobrir gràcies al meu pare).
Com que segurament ja s’ha dit tot d’aquella llauna de set hores (vaig escoltar els tres representants del Parlament i la prevista resposta de Rajoy; prou per a concloure que no han entès res i que no paga la pena. Després, trossos esparsos) no penso fer cap comentari de fons. Però sí una cita que vaig pescar al vol i que ara, abans de parlar-ne, he volgut comprovar al Diari de Sessions, per anar sobre segur.
Deia Alfredo Pérez Rubacalba, a la seva rèplica:
“¿Un Estado?, ¿qué Estado?, ¿Baviera, California, Jalisco o Puerto Rico?, ¿de qué Estado están ustedes hablando, de qué federalismo?, ¿con quién están pensando federarse, con el Estado de La Rioja, con el Estado de Murcia, con el resto del Estado que tienen en España cuando Cataluña se marche?”
Em sorprenen aquestes preguntes. Se suposa que el federalista és ell (i en Pere Navarro el seu profeta) de manera que ell deu saber, en la seva proposta, qui es federa amb qui i com. La proposta majoritària –que no unànime- de Catalunya no és federal, però la seva sí, de manera que és ell qui ha de respondre: amb qui ens hauríem de federar, sr. Rubalcaba? Qui es vol federar amb Catalunya? Quan, qui i com ho decideix? La seva proposta no ens aclareix res de tot això.
(foto extreta de www.directe.cat)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada