Portem uns quants dies menjant
superilles de Barcelona per tot arreu. Els diaris, els telenotícies, els
digitals... tot n’és ple, de manera que, per no ser menys, aquest blog d’estar
per casa també. Diverses coses:
1. Les superilles són un tema
local. D’una localitat important, és clar, però un tema local. Que se li doni
aquesta dimensió -jo crec que exagerada- alimenta alguns discursos
antibarcelonins (en el fons anticatalans i reaccionaris) que no fan cap bé. Arreu del país hi ha
operacions urbanes o de reordenació de la mobilitat també interessants que no
han merescut mai la mateixa atenció (o ni atenció, directament).
2. Com tantes coses, tot el procés
de les superilles s’ha polaritzat i se n’ha fet una guerra de bons i dolents (intercanviables,
és clar). Si creus que la sentència i tombar la superilla de Consell de Cent
està bé, per uns ets un còmplice dels lobbys que volen convertir Barcelona en
un pac temàtic turístic i expulsar la població. Si creus que el que està bé són
les superilles, ets còmplice d’una imposició autoritària de la Colau,
pijoprogre, i que asfixia el teixit econòmic i la vida normal de la població. Quin
embolic. I tot plegat immers en una campanya anti Colau per part de determinats
sectors (que també crec que era celebrada per la mateixa Colau: cada cop que el
Sanchez Llibre o la Vanguardia feien una diatriba contra l’alcaldessa, li feien
mitja campanya).
3. Sobre les superilles, ja vaig dir què en pensava fa un temps (AQUÍ). Ara matisaria algunes coses, perquè n’he sabut més, sobre el tema, i no ho canvio per honestedat (un ha d’assumir el que diu) però, bàsicament, penso el mateix. I, en tot cas, estic segur que el procés de decisió, formulació i implantació de les superilles és millorable -com tot-; i em rebenta, des d’un punt de vista estètic, aquest discurs grandiloqüent i arrogant de determinada pijoesquerra, fins i tot quan té raó en allò que proposa.
4. La sentència (a banda de temes
sobre manca d’informes, en què no entro -tot i que ja es veurà què penso d’aquesta
manera de decidir-) es basa fonamentalment en el fet que la modificació de les
condicions d’ús del carrer Consell de Cent imposava la modificació del Pla
general metropolità, un tràmit bastant farragós.
5. La necessitat de modificació es
desprèn perquè, tal com afirmen els promotors del recurs, s’ha modificat l’ús
del carrer per la via de fet, i passa de viari a espai lliure. També hi ha -i
això és tota una altra cosa- el canvi de classificació dels diferents tipus de
via que fa el PGM.
6. El canvi d’ús, de viari a
lliure, demanaria una modificació del PGM si es tractés de canvi de sistema,
però de cap manera la demana si es fa un reordenació del sistema viari. En aquest
sentit, cal tenir present que ús viari
no equival a “per on passen els cotxes”, i que tan viari és la voravia
com la calçada. A Catalunya s’han fet dotzenes de reordenacions viàries per
augmentar l’espai destinat a vianants -això que els recurrents diuen “espai
lliure”- i disminuint (de vegades eliminant) la circulació rodada, sense que
mai hagi calgut la modificació del planejament general. El mateix passa amb l’increment d’espai verd -no
en el sentit de la qualificació del sòl, sinó de la realitat- en què l’augment
de l’arbrat o de l’enjardinament no ha suposat mai la modificació del
planejament general.
7. Ara bé, el PGM fa una classificació
de la xarxa viària, i d’acord amb les definicions de cada tipus de xarxa, és
defensable la necessitat de modificació del PGM.
D’entrada he de dir que aquesta classificació
em sembla confusa, en la mesura que utilitza definicions pròpies de la normativa
de carreteres i de la classificació de la xarxa viària general (és a dir, la no
urbana; les autopistes, carreteres, autovies, etc).
8. La sentència reconeix que el
carrer Consell de Cent és xarxa viària local, d’acord amb l’article 197 de la Normativa
del PGM (per cert, el 197.2, que estructura la xarxa -el 197.1 la defineix-
oblida la xarxa viària local). Hi ha cinc tipus de vies:
a) Autopistes urbanes
b) Distribuïdors bàsics
c) Artèries urbanes
d) Vies cíviques
e) Vies de la xarxa local
i això es classifica en:
- Xarxa viària bàsica primària
(les a i b)
- Xarxa viària bàsica secundària
(la c)
- Xarxa viària bàsica cívica (la
d)
I la e), no apareix enlloc.
L’argumentació de la sentència és
que, amb les obres de la superilla, no es pot complir la funció de la xarxa
local, que és, segons l’article 196.3 “donar accés a les edificacions i
enllaçar amb les vies bàsiques”.
9. Tinc els meus dubtes que això
no sigui possible amb la nova ordenació. És, certament, menys fàcil que amb l’ordenació
anterior, però no em sembla aquesta una determinació urbanística. És a dir, que,
en tot cas, caldria que l’ordenació del trànsit -no la qualificació urbanística-
s’adeqüés a aquesta funcionalitat. Però això ens porta a diferents criteris
sobre el trànsit que, insisteixo, no són urbanístics ni han de trobar acollida
al planejament general. I, encara més, qui és que ha de tenir “accés a les
edificacions i enllaçar amb les vies bàsiques”? Només els vehicles? Recordo que
xarxa viària ho és tant per als vehicles com per a les persones.
La sentència diu que, amb les
obres, el carrer Consell de Cent passa, de fet, a ser via cívica, i que això és
modificació encoberta del planejament. Vol dir això que, quan s’enjardina una
part important d’una voravia -que és, la voravia, sistema viari- passa a ser de fet un espai
lliure, i que cal modificar el planejament general? Si és això, preparem-nos
per una allau de modificacions de planejament, o per una paràlisi en la
intervenció sobre la ciutat.
10. Ara bé, més enllà del cas
concret -però a partir del cas concret- això em porta a una altra reflexió. Aquests
dubtes són possibles per allò que diu literalment (i allò que se n’interpreta,
sobretot) el PGM. Fa molt de temps que sostinc que, al planejament general, li
estem fent dir coses que no li pertoquen, i després passen coses com aquestes.
Què ha de dir el planejament
general, segons la llei d’Urbanisme?. Doncs això que diu l’article 57.2:
“a) Classificar el sòl, amb vista
a l'establiment del règim jurídic corresponent.
b) Definir el model d'implantació
urbana i les determinacions per al desenvolupament urbanístic, d'acord amb el
que estableix l'article 3.
c) Definir l'estructura general
que cal adoptar per a l'ordenació urbanística del territori i establir les pautes
per fer-ne el desenvolupament, sense que aquesta definició impedeixi formular:
1r Projectes d'actuació
específica i plans especials urbanístics autònoms per implantar altres elements
integrants de l'estructura general del territori en els termes que regulen els
articles 48 bis i 68.
2n Projectes emparats en les
normes d'aplicació directa de l'article 9 bis per implantar instal·lacions de producció
d'energia elèctrica que, per la potència instal·lada, tinguin la consideració
de sistema urbanístic d'equipament comunitari de serveis tècnics.
d) Determinar les circumstàncies
que en poden produir la modificació o la revisió.”
Crec que si els plans diguessin
tot el que han de dir, però només el que han de dir, ens estalviaríem problemes
(i temps de formulació i tramitació, que també estaria bé). Com més li demanem
al planejament general, més complicat serà desenvolupar-ho, completar-ho,
matisar-ho o modificar-ho. I, al contrari, més fàcil serà que els tribunals
tombin coses basant-se en qüestions més formals que materials (recordo el cas
del POUM de Tarragona, anul·lat per la manca d’un informe que ni el TSJC sabia
a qui s’havia de demanar, i que feia referència a un aspecte molt localitzat
del POUM). És com quan es fan lleis molt detallades, amb coses que podrien anar
perfectament per via reglamentària, però que, quan cal retocar, s’ha de modificar
la llei.
11. Una altra part del problema
ve de l’antiguitat del PGM, redactat en paral·lel a la reforma de la llei del
Sòl que es va fer al 1974 (i ves a saber qui va influir en qui) i que va
suposar, per bé, un canvi fonamental en la manera d’entendre l’urbanisme. Però han
passat gairebé cinquanta anys i, tot i que defenso els aspectes bàsics del PGM,
és evident que no tot ha envellit igual de bé (per cert: el futur PDU de l’àrea
metropolitana no substituirà el PGM, a veure si ens queda clar, això!). Però el
cert és que continuem carregant el planejament general amb determinacions que
no necessàriament hi haurien de ser, i ens compliquem l’existència (com hem
pogut veure ara).
Alguna conclusió? Pessimista quan
les coses entren als tribunals, que habitualment -no sempre- em semblen més
inclinats a trobar defectes de formes i a fer interpretacions restrictives i
literals de les normes (això seria motiu d’un altre debat entre tradicions jurídiques
continentals o anglosaxones). Continuo creient que la sentència s’equivoca en
el fons, i que la intervenció al sistema viari -fins i tot amb la profunditat
amb què s’ha fet- no requereix modificació del PGM. És la meva opinió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada