Des del 4 de gener de 2023, fa gairebé deu mesos, que no
escrivia res d’aquest tema. Quan semblava que això del PDU de Hard Rock Cafè es
trobava en una mena de coma induït, vet aquí que coneixem que hi ha un informe,
referit a la seguretat industrial, que no dona un llum verd definitiu (tot i
que tampoc una negativa rotunda; els hooligans d’una banda i l’altra haurien de
moderar reaccions).
En aquesta ocasió, no conec l’informe de primera mà, només
pel que en diuen els mitjans de comunicació (si algun lector del blog me’l pot
fer arribar, el meu agraïment serà immens; gràcies!). Pel que sé, l’informe és
desfavorable pel que fa a dues de les parcel·les del sector 1 del PDU (el
sector de HRC; recordem que el PDU comprèn dos àmbits més, que no tenen relació
amb HRC) si bé podria ser favorable si l’empresa Ercros modifiqués les actuals
instal·lacions, cosa que sembla disposada a fer, però que no està feta encara.
D’entrada he de dir que el plantejament em sembla correcte.
Ens hem dotat d’una sèrie d’instruments legals per a protegir-nos de possibles
incidents (o accidents) de les activitats industrials, i només cal pensar els
esgarips que hi hauria si això s’hagués obviat i després passés alguna cosa.
Aleshores tot serien queixes per imprevisió, i com és que no es va preveure, i
tot això, de manera que no fotem.
Però, és clar, un pensa si això no va ser vist en el primer
PDU, l’aprovat (recordem que ara és una modificació). Podria ser que sí, i que
el nou PDU situï hotels en llocs on abans no hi havia res?. Comencem pel principi.
El PDU aprovat el 2016 -de fet el vigent fins que l’actual modificació no s’aprovi
definitivament- especificava les zones de protecció dels risc industrial, ho
podem veure en aquest plànol:
Aquesta línia corba que queda a la part superior dreta és el
límit. Es veu molt bé com inclou la pràctica totalitat de l’espai lliure, que
és el que va motivar la sentència del TSJC que va anul·lar el pla. El nou PDU
reprodueix aquest plànol; no he sabut veure-hi cap més referència a aquest
tema. Entenc que, en la mesura que el nou PDU refà l’ordenació del sector CTI,
deu haver considerat que no calia.
La qüestió és que la línia deixa fora tota la zona on s’han
de situar els hotels, zones comercials, de lleure, de joc, etc, objecte del
CTI. Aleshores, em pregunto: aquesta prevenció sobre el risc industrial no hi
era a l’anterior PDU? És producte d’una nova normativa? És que, entre l’anterior
PDU i la modificació a tràmit, Ercros ha ampliat o modificat les seves
instal·lacions? M’agradaria llegir l’informe, que segur que deu explicar coses.
En tot cas, sorprèn que això abans no fos problema, i ara, amb els hotels i
companyia al mateix lloc, sí que ho sigui.
L’informe és favorable pel que fa a les parcel·les A i C, i
és condicionat a les modificacions d’Ercros per a les parcel·les B i D. Què vol
dir això? Vegem com i a on són aquestes parcel·les:
La parcel·la A és la blau cel, i és discontínua; ocupa la
part central inferior, i la situada a l’esquerra. La parcel·la B és aquella
llarga que embolica en tres quartes parts la peça central de la parcel·la A. La
parcel·la C, de color rosa pàl·lid, també és discontínua i se situa per sobre
de la B i a l’extrem esquerre, al costat de la A. I la parcel·la D és la de
color més fosc, a la punta dreta.
Les dades de tot plegat, pel que fa a superfícies i
aprofitaments, són:
Parcel·les |
Superfície
m2 |
a |
174.956 |
b |
69.165 |
c |
89.586 |
d |
50.000 |
total |
383.707 |
sostre |
total |
|||||
hoteler |
joc |
comercial |
oci |
altres |
||
a1 |
172.355 |
15.000 |
76.000 |
79.000 |
342.355 |
|
a2 |
84.000 |
15.000 |
7.500 |
26.000 |
23.000 |
155.500 |
b |
35.000 |
35.000 |
||||
c1 |
32.704 |
32.704 |
||||
c2 |
32.691 |
32.691 |
||||
c3 |
35.000 |
35.000 |
||||
d |
68.250 |
7.500 |
18.000 |
18.000 |
111.750 |
|
total |
425.000 |
30.000 |
50.000 |
120.000 |
120.000 |
745.000 |
Ara bé, el mateix PDU específica que, en una primera fase,
el que es farà és el següent:
sostre |
total |
|||||
fase 1 |
hoteler |
joc |
comercial |
oci |
altres |
|
a1 |
41.000 |
8.500 |
23.401 |
1.394 |
74.295 |
|
b |
28.325 |
28.325 |
||||
c1 |
32.704 |
32.704 |
||||
d |
68.250 |
7.500 |
18.000 |
18.000 |
111.750 |
|
total |
141.954 |
8.500 |
35.825 |
41.401 |
19.394 |
247.074 |
Què passa amb les parcel·les B i D fora de joc? Que només es
materialitzarien, en la primera fase, una mica més de 106.000 m2 de sostre,
destinats a hotels (73.000) joc (8.500) oci (23.401) i altres (1.394). Vaja,
que allò de macrocomplex potser ho hauríem de deixar córrer...
Però hi ha un aspecte molt important. La parcel·la B, com
hem vist al plànol, té una forma allargada, i tot fa pensar que, de fet, no
seria tota la que es veuria afectada (però com que no hi ha una distribució
física d’aquest sostre, l’informe desfavorable afecta tota la parcel·la). Però la
parcel·la D sí, i aquest és el problema: aquesta parcel·la és on es materialitza
el 15% d’aprofitament mitjà del sector, de cessió obligatòria i gratuïta a l’administració
actuant, que és el CRT. És a dir, un sòl de titularitat pública -el CRT és un
consorci format pels ajuntament de Vila-seca i de Salou, i la Generalitat de Catalunya-
que s’ha de destinar a patrimoni públic de sòl i habitatge (en vaig parlar AQUÍ ).
Clar, si la parcel·la D queda anul·lada, cal refer tota l’ordenació
del sector, perquè la factura no l’ha de pagar el patrimoni públic. Això, o
Ercros fa les millores que ha de fer, però és evident que Ercros anirà al seu
ritme, pel que fa a les inversions, i, a la vegada, aquestes millores hauran de
seguir el seu tràmit ambiental i d’activitats.
La veritat és que no ho veig senzill (i menys com el
pintoresc alcalde de Salou, que diu que “no té cap mena de sentit vincular el
risc químic amb el Hard Rock”. És clar que no, el risc químic el posa Ercros,
no pas Hard Rock, però resulta que HRC es vol posar en una zona afectada per
aquest risc químic, i, és clar, resulta que Ercros ja hi era.
Tot plegat, em sembla que una solució seria reconduir el PDU
a allò que sembla que HRC vol fer realment, que és aquesta primera fase (també en
vaig parlar al mateix enllaç d’abans, i altres cops) adaptada a aquests condicionants,
i amb el % també reduït al nou sostre reduït. Acabaríem amb un complex -res de
macros- d’una mica més de 155.000 m2 de sostre, i amb un casino de 8.500 m de
sostre, que ni de bon tros tindria les 1.200 màquines que angoixen algun diputat
en funcions de Savonarola.
A veure què passa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada