diumenge, 24 de setembre del 2023

Actualitzant Hard Rock Cafè (abans conegut com a BCN World)

 

Des del 4 de gener de 2023, fa gairebé deu mesos, que no escrivia res d’aquest tema. Quan semblava que això del PDU de Hard Rock Cafè es trobava en una mena de coma induït, vet aquí que coneixem que hi ha un informe, referit a la seguretat industrial, que no dona un llum verd definitiu (tot i que tampoc una negativa rotunda; els hooligans d’una banda i l’altra haurien de moderar reaccions).

En aquesta ocasió, no conec l’informe de primera mà, només pel que en diuen els mitjans de comunicació (si algun lector del blog me’l pot fer arribar, el meu agraïment serà immens; gràcies!). Pel que sé, l’informe és desfavorable pel que fa a dues de les parcel·les del sector 1 del PDU (el sector de HRC; recordem que el PDU comprèn dos àmbits més, que no tenen relació amb HRC) si bé podria ser favorable si l’empresa Ercros modifiqués les actuals instal·lacions, cosa que sembla disposada a fer, però que no està feta encara.

D’entrada he de dir que el plantejament em sembla correcte. Ens hem dotat d’una sèrie d’instruments legals per a protegir-nos de possibles incidents (o accidents) de les activitats industrials, i només cal pensar els esgarips que hi hauria si això s’hagués obviat i després passés alguna cosa. Aleshores tot serien queixes per imprevisió, i com és que no es va preveure, i tot això, de manera que no fotem.

Però, és clar, un pensa si això no va ser vist en el primer PDU, l’aprovat (recordem que ara és una modificació). Podria ser que sí, i que el nou PDU situï hotels en llocs on abans no hi havia res?. Comencem pel principi. El PDU aprovat el 2016 -de fet el vigent fins que l’actual modificació no s’aprovi definitivament- especificava les zones de protecció dels risc industrial, ho podem veure en aquest plànol:


Aquesta línia corba que queda a la part superior dreta és el límit. Es veu molt bé com inclou la pràctica totalitat de l’espai lliure, que és el que va motivar la sentència del TSJC que va anul·lar el pla. El nou PDU reprodueix aquest plànol; no he sabut veure-hi cap més referència a aquest tema. Entenc que, en la mesura que el nou PDU refà l’ordenació del sector CTI, deu haver considerat que no calia.

La qüestió és que la línia deixa fora tota la zona on s’han de situar els hotels, zones comercials, de lleure, de joc, etc, objecte del CTI. Aleshores, em pregunto: aquesta prevenció sobre el risc industrial no hi era a l’anterior PDU? És producte d’una nova normativa? És que, entre l’anterior PDU i la modificació a tràmit, Ercros ha ampliat o modificat les seves instal·lacions? M’agradaria llegir l’informe, que segur que deu explicar coses. En tot cas, sorprèn que això abans no fos problema, i ara, amb els hotels i companyia al mateix lloc, sí que ho sigui.

L’informe és favorable pel que fa a les parcel·les A i C, i és condicionat a les modificacions d’Ercros per a les parcel·les B i D. Què vol dir això? Vegem com i a on són aquestes parcel·les:

 

La parcel·la A és la blau cel, i és discontínua; ocupa la part central inferior, i la situada a l’esquerra. La parcel·la B és aquella llarga que embolica en tres quartes parts la peça central de la parcel·la A. La parcel·la C, de color rosa pàl·lid, també és discontínua i se situa per sobre de la B i a l’extrem esquerre, al costat de la A. I la parcel·la D és la de color més fosc, a la punta dreta.

Les dades de tot plegat, pel que fa a superfícies i aprofitaments, són:

Parcel·les

Superfície m2

a

174.956

b

69.165

c

89.586

d

50.000

total

383.707

 

sostre

total

hoteler

joc

comercial

oci

altres

a1

172.355

15.000

76.000

79.000

342.355

a2

84.000

15.000

7.500

26.000

23.000

155.500

b

35.000

35.000

c1

32.704

32.704

c2

32.691

32.691

c3

35.000

35.000

d

68.250

7.500

18.000

18.000

111.750

total

425.000

30.000

50.000

120.000

120.000

745.000

 

Ara bé, el mateix PDU específica que, en una primera fase, el que es farà és el següent:

sostre

total

fase 1

hoteler

joc

comercial

oci

altres

a1

41.000

8.500

23.401

1.394

74.295

b

28.325

28.325

c1

32.704

32.704

d

68.250

7.500

18.000

18.000

111.750

total

141.954

8.500

35.825

41.401

19.394

247.074

 

Què passa amb les parcel·les B i D fora de joc? Que només es materialitzarien, en la primera fase, una mica més de 106.000 m2 de sostre, destinats a hotels (73.000) joc (8.500) oci (23.401) i altres (1.394). Vaja, que allò de macrocomplex potser ho hauríem de deixar córrer...

Però hi ha un aspecte molt important. La parcel·la B, com hem vist al plànol, té una forma allargada, i tot fa pensar que, de fet, no seria tota la que es veuria afectada (però com que no hi ha una distribució física d’aquest sostre, l’informe desfavorable afecta tota la parcel·la). Però la parcel·la D sí, i aquest és el problema: aquesta parcel·la és on es materialitza el 15% d’aprofitament mitjà del sector, de cessió obligatòria i gratuïta a l’administració actuant, que és el CRT. És a dir, un sòl de titularitat pública -el CRT és un consorci format pels ajuntament de Vila-seca i de Salou, i la Generalitat de Catalunya- que s’ha de destinar a patrimoni públic de sòl i habitatge (en vaig parlar  AQUÍ ).

Clar, si la parcel·la D queda anul·lada, cal refer tota l’ordenació del sector, perquè la factura no l’ha de pagar el patrimoni públic. Això, o Ercros fa les millores que ha de fer, però és evident que Ercros anirà al seu ritme, pel que fa a les inversions, i, a la vegada, aquestes millores hauran de seguir el seu tràmit ambiental i d’activitats.

La veritat és que no ho veig senzill (i menys com el pintoresc alcalde de Salou, que diu que “no té cap mena de sentit vincular el risc químic amb el Hard Rock”. És clar que no, el risc químic el posa Ercros, no pas Hard Rock, però resulta que HRC es vol posar en una zona afectada per aquest risc químic, i, és clar, resulta que Ercros ja hi era.

Tot plegat, em sembla que una solució seria reconduir el PDU a allò que sembla que HRC vol fer realment, que és aquesta primera fase (també en vaig parlar al mateix enllaç d’abans, i altres cops) adaptada a aquests condicionants, i amb el % també reduït al nou sostre reduït. Acabaríem amb un complex -res de macros- d’una mica més de 155.000 m2 de sostre, i amb un casino de 8.500 m de sostre, que ni de bon tros tindria les 1.200 màquines que angoixen algun diputat en funcions de Savonarola.

A veure què passa.

 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada