dimarts, 19 de juny del 2018

A favor dels peatges, un cop més

Ja ho sé, és impopular. Tothom està molt content que s’acabin els peatges, perquè pagar no agrada a ningú, i perquè no a tot arreu es paga, i perquè n’hi ha que paguen dos cops –peatge – impostos- el que uns altres només paguen un.

I, tot i així, estic a favor del peatge. Del peatge com a concepte –és a dir, no el que tenim ara- i d’un import més reduït, però a favor del peatge. No és cap novetat, m’hi he referit més d’un cop, a la premsa AQUÍ i  AQUÍ o en aquest mateix blog AQUÍ

No he d’afegir gran cosa al que he dit tants cops. El peatge és un bon regulador del trànsit, especialment quan cal –i cal- jerarquitzar aquest trànsit i la xarxa viària. Fa que una part del cost sigui assumida directament per l’usuari –sobretot per l’usuari no contribuent al país-. Això sí, amb la seguretat que el rendiment no servirà per eixugar el rescat de les radials madrilenyes, que no m’estranyaria gens.

Em sembla, també ho he dit altres cops, que l’eurovinyeta és una bona solució, però continuo pensant que aquesta solució, els peatges, o els no peatges, tot, necessita d’un bon i desapassionat debat amb moltes dades i sense demagògia. I tanta demagògia és la promesa de peatges zero, com el “no vull pagar”, com els anuncis catastrofistes de les concessionàries.  Ja puc esperar assegut.


1 comentari:

  1. Hi estic d’acord. En el fons i, com tu ja apuntes, amb una forma globalment equitativa (no està bé aplicar la racionalitat en un lloc i la irracionalitat en un altre). La qüestió clau és allò que anomenes la jerarquització de la xarxa viària. I em preocupa el futur de la part de xarxa que ja avui està prop de la saturació si s’eliminen indiscriminadament els peatges.

    ResponElimina