A
mesura que la crisi -les crisis: sanitària, econòmica, social, i ja
veurem si política- es van fent sentir veus que demanen reflexionar
sobre el dia després, molt majoritàriament en la línia de dir que
res no serà igual. No serà igual, o no ha de ser igual? Que les
crisis ens canviaran -això segur- i ens hi haurem d’adaptar, o
que, a partir de les crisis, haurem de fer canvis per a no repetir i,
en tot cas, per aprofitar les lliçons del que ha passat?. Segurament
de tot, i m’agradaria pensar que especialment la segona. Avui
mateix, a l’Ara, Xavier Domenech en parla, amb una sèrie de
referències al New Deal de Roosevelt que em semblen força
encertades.
El
problema, al meu entendre -un dels problemes; rai, si només fos un!-
és que no estic segur que les coses vagin per aquest camí. La
imatge de la Xina, que sembla que se’n surt, és molt atractiva per
a una part significativa dels poders establerts, encara que no sigui
exactament igual. És a dir, que ningú no pretendria el model
autoritari xinès, però sí alguna part, de la mateixa manera que el
neofeixisme del segle XXI no va uniformat i es presenta a les
eleccions, però sabem molt bé que és neofeixisme. Doncs bé, la
temptació d’un estat fort, controlador, i d’una interpretació
restrictiva de les llibertats «en nom de la seguretat» (abans
contra el terrorisme, ara contra les pandèmies) segur que estarà a
l’ordre del dia. Ja n’hem vist algunes mostres castisses, pròpies
de la tradició, a l’estat espanyol: el «sin novedad en el frente»
i el fet mateix de cedir protagonisme a l’exèrcit, i la
recentralització en termes d’ordeno y mando, i la autoridad
competente -només cal llegir la resposta del Gobierno a la petició
de confinament de la Conca d’Òdena que ha fet la Generalitat- i la
salivera d’un estat fort, únic, i desacomplexat davant la conya
aquesta de les autonomies, ara en termes d’eficàcia davant dels
reptes. Una voluntat de força estatal que de cap manera serà entesa
com a reforçament del sector públic; continuarà la socialització
de pèrdues i la privatització de beneficis, en aquesta versió sui
generis del liberalisme que, si Adam Smith la veiés, es tornava a
morir de l’ensurt.
Contrasta
això amb el que observem a ras de carrer -bé, metafòricament- o,
com ja he anat dient aquests dies, a l’administració més propera;
però sobretot a la societat civil, a la de veritat. Les xarxes de
voluntariat, la disposició de moltes petites empreses -botigues,
llocs de menjar, serveis- per a posar-se al servei de la comunitat,
la carregada de piles de solidaritat i de sentit comunitari que es
veu arreu, fa pensar que hi hauria voluntat i capacitat d’anar en
aquesta direcció. Tindrem prou força i voluntat per a fer-ho?
També
un dia d’aquests, un article parlava de la síndrome Churchill, que
va guanyar -ejem- la guerra i va perdre les eleccions immediates. Les
va perdre perquè molta gent que s’havia sacrificat van entendre
que allò no havia de ser debades, que no havien passat tot el que
havien passat per a tornar al món d’abans. Churchill, un
conservador, va ser substituït per un laborista (vegeu el magnífic
documental del Ken Loach «L’esperit del 45» que ho explica molt
bé) i les coses van canviar molt, en alguns aspectes que ara ens
semblen bàsic i indiscutibles, com ara la sanitat pública
universal, l’habitatge públic, o els serveis socials. Això no va
ser cap regal, i ja hem vist que hem estat a punt de perdre-ho
-encara ho podem perdre- i que, a l’hora de la veritat, és el que
aguanta. Per a fer-nos una idea, hi ha propostes actuals de
l’esquerra, titllades de radicals, extremistes, bolivarianes, i el
que sigui per part de la dreta, que són propostes clàssiques de la
socialdemocràcia europea acceptades, al seu dia, per la democràcia
cristiana, aquest és el nivell de la reacció.
De
manera que, si no volem que els canvis ens perjudiquin, potser que
comencem a espavilar i a fer-los nosaltres.
Cuideu-vos,
cuidem-nos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada