dilluns, 30 de març del 2020

Dies de confinament. 15


Quan vaig tenir una activitat política més intensa vaig tenir ocasió de tractar en Jordi Carbonell. Pels qui no sàpiguen qui és, en Jordi va ser un dels puntals de l’Assemblea de Catalunya, un intel·lectual -dels de veritat- al servei de la cultura catalana, i persona implicada en l’independentisme i en una concepció del món i una voluntat de futur molt més d’esquerres que moltes que veiem ara. A més d’això, una persona d’una afabilitat i educació exquisides i, almenys per mi, un exemple d’integritat personal.

A les seves memòries «Entre l’amor i la lluita», un llibre que més aviat és la transcripció d’una sèrie d’episodis (estic segur que, d’haver estat en condicions, ens hagués fet un llibre molt més ric i molt més ben escrit) explica un episodi de la seva estada a la Gran Bretanya, els anys 1948 i 1949, Diu Jordi Carbonell:

«A Anglaterra hi vaig aprendre moltes coses, fins i tot amb la meva llogatera del primer any, Mrs, Beaney. Era una conservadora radical i antilaborista, de la qual dissentia en quasi tot, però un dia Atlee, cap del govern laborista, va dir que Anglaterra importava carbó en quantitats massa importants i això l’economia britànica no ho podia aguantar; en conseqüència, s’havia de reduir el consum elèctric. Per aconseguir-ho, va demanar que es descargolessin unes quantes bombetes a cada casa. Veient que Mrs. Beaney descargolava les bombetes que deia el govern, li vaig preguntar: «Però escolti, Mrs. Beaney, vostè no és tan contrària al govern?». Ella em va mirar completament sorpresa i em va dir: «Jo contra el govern sí que hi estic, però contra el país no».

Ara que estem passant moments difícils, seria bo que uns quants soi-disant polítics i opinadors (alguns, més aviat vividors) prenguessin nota de Mrs. Beaney. Sigui quin sigui el país que prenguin de referència, o la ciutat, que de tot hi ha.

Avui, amb aquest dia rúfol, convé una música més alegre. Les noces de Fígaro han fet el seu fet. Cuidem-nos. Cuideu.vos.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada