No
he estat mai gaire devot -per no dir gens- d’aquest personatge que
és Xavier Sala-i-Martin. Em desagrada un cert histrionisme (que no
va amb el color de les jaquetes: jo mateix havia portat una americana
vermell llampant, i ben content!) i, encara més -i això no sé si
és cosa seva o s’ho ha trobat, ni si li sembla bé o malament-
aquesta mena de paper d’economista oficial de l’independentisme,
com ara una pretesa periodista xerraire, cridanera i cotorra de qui
em nego a escriure el nom. Això no vol dir que, a Sala-i-Martín, li
negui capacitat acadèmica. Al capdavall, per a ser doctor a Harvard
i catedràtic a Columbia, se n’ha de saber una mica. I també he de
dir que, en alguns articles i textos que n’he llegit, hi he trobat
rigor metodològic i una exigència en l’ús de dades fidedignes,
absolutament encomiable i que hauria de ser exigible a tothom en
aquesta mena de discursos.
És
per això darrer que m’ha estranyat molt el tuit seu que avui ha
reproduït el digital El Nacional i altres mitjans. Diu:
✔
@XSalaimartin
El Dr. Lluis Cabré, cap d'UCI de l'hospital de Barcelona, m'ha
passat una idea: A Catalunya hi ha més de 7.000 REGIDORS als
ajuntaments. En aquests moments la majoria d'ells no fa res i segueix
cobrant. Per què no els posem a TREBALLAR A LES LLARS D'AVIS ara q
hi falta personal?
És
evident que se sangra amb salut, atribuint la idea a un altre, però
això no li lleva cap responsabilitat. Diu, d’aquests 7.000
regidors: «la majoria d'ells no fa res i segueix cobrant».
Mentida
i mentida. I ho hauria de saber.
Per
començar, fins i tot amb confinament -i segons com, a causa del
confinament- hi ha un munt de regidors que no paren de treballar.
Sobretot els regidors de pobles petits i mitjans, que durant quatre
anys -excepcions a banda, que sempre n’hi ha- han de fer tots els
papers de l’auca, i assumir moltes més responsabilitats que no els
tocaria. Molts cops, són l’única antena, l’únic referent, de
poder, d’administració, que tenen els veïns, i els toca rebre
totes les demandes i queixes, i fer tota mena de gestions. Però
també en ciutats mitjans i grans. Dels que tinc més a prop, a
Tarragona, estic segur que penquen molt, també ara, i crec que això
passa si fa no fa a tot arreu, amb tota mena de carnets (excepte
aquells que gairebé no tenen regidors ni alcaldes, per falta de
gent, és clar).
L’altra
mentida és aquest «segueix cobrant». També la immensa majoria de
regidors no cobra, més enllà d’anecdòtiques quantitats per
assistir als plens. Sala-i-Martin es deu pensar que tots els pobles
son com Barcelona, on tots els regidors -tots, tinguin
responsabilitats o no- cobren, encara que siguin com en Manel Valls,
que no el veuen ni per casualitat. I no és així. Són moltíssims
els alcaldes que cobren poc, i molts els regidors -també alguns
alcaldes- que no cobren res, i a sobre, molts d’aquests que no
cobren o cobren poquíssim són precisament aquests que han de fer de
tot al seu poble, i quan dic de tot, vull dir de tot. Un alcalde
d’una població d’un miler d’habitants, d’aquests que només
cobra assistències (els plens són cada tres mesos, que no es pensi
ningú coses rares) m’explicava amb tota naturalitat els tips que
s’havia fet de muntar cadires als espectacles de la festa major, i
coses similars.
Una
altra cosa és si els salaris són ajustats o no, i aquí també
hauríem de desfer uns quants equívocs. D’entrada, potser que
tinguem en compte que l’alcalde de Tarragona, per dir-ne un, amb un
salari, si no m’erro, d’uns 70.000€ bruts a l’any, és el
darrer responsable d’una organització amb un pressupost anual de
140 milions d’euros, i uns quants centenars de treballadors. Aneu a
veure quan cobra un director d’empresa -i he dit director, no el
propietari, de manera que no cal que ningú digui allò de «és que
s’hi juga el patrimoni»- que tingui els mateixos llocs de treball
i una facturació similar.
Aquest
és un debat que es presta a molta demagògia. També es fa fora del
món local, i sovint s’ataca contraposant-lo a les mancances.
Hauríem de ser conscients que, exemplaritat a banda -que
és una altra cosa-
pretendre que les mancances de la sanitat, posem per cas, que Guillem
López Casasnovas, un economista que s’hi ha dedicat, xifra en uns
4.000 milions d’euros anuals, no s’arreglaria amb una rebaixa
dels alts càrrecs, que a tot estirar podria arreplegar dos o tres
milions d’euros. Que això -aquests dos o tres milions- ens sembli
molt comparat amb la nostra economia domèstica, no vol dir que sigui
molt.
I
també aquí una altra cosa que hauríem de parlar és si realment
aquest grau de dedicació i exigència als representants locals és
el que cal, si els estem encomanant funcions per sobre del que
caldria o de les capacitats reals. M’explicava un bon amic que un
parent seu, suec, s’estranyava molt que l’alcalde o el regidor
d’urbanisme es passés tantes hores al dia dedicant-s’hi, de
manera plena. «A Suècia, els regidors potser hi van un cop per
setmana, a veure com va. La feina, a partir de les
orientacions polítiques, la fan els tècnics funcionaris». Potser
és aquí, que fallem, i no hauríem d’exigir segons què i, per
tant, no haver-ho de pagar. Però això, hauria de ser objecte d’un
altre apunt.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada