Llegeixo, al Tarragonadigital, un
article de Jordi Manent, sobre l’Institut d’Estudis Tarraconenses
Ramon Berenguer IV (AQUÍ)
. Amb motiu de la
publicació d’un llibre de Sergi Borrallo, arxiver de la Diputacio,
sobre la història de l’Institut, Jordi Manent en fa una breu
recensió i aventura la hipòtesi d’una restauració i una nova
etapa d’aquest ens.
Jo
vaig conèixer l’Institut a finals dels setanta, de
la mà de Savador-Joan Rovira i Gómez, altafullenc i mestre en
tantes coses (en vaig parlar AQUÍ). Crec que aleshores, a més de
membre i col·laborador molt actiu, ell n’era el secretari, funció
que li anava com anell al dit, perquè en Salvador és persona
organitzada i meticulosa en el treball, i això -i si el deixaven
fer, és clar- era garantia de treballs ben fets i ben editats. Per
això, per tenir aquest paper, m’estranya i em sap greu que Jordi
Manent, al seu article, no el citi dins l’extensa relació de
col·laboradors que en fa.
Quan
vaig conèixer l‘Institut, en Salvador Rovira em va reclutar per un
dels treballs que feien, la Bibliografia Històrica Tarraconense.
Seguint el model del Índice Histórico Español que va iniciar Jaume
Vicens Vives, la Bibliografia pretenia recollir tot el que es
publicava (llibres, articles, opuscles) referit a la història de la
província de Tarragona, en un sentit ampli. En tinc tres volums -del
IV a VI- a més del primer, que va sortir com un apartat dels
Quaderns d’Història Tarraconense. Jo vaig col·laborar fent
ressenyes en aquests tres volums citats, a petició de Salvador
Rovira, i sota a seva supervisió, en un d’aquells mestratges
impagables. Vaig aprendre molt.
També
vaig fer feines més manuals, o gairebé. Vaig transcriure una taula
rodona sobre crítica literària, moderada per Josep-Lluís
Carod-Rovira, i amb la participació de Joan Triadú, Jaume Vidal
Alcover, i Joan Rendé, i una aportació escrita d’Àlex Broch.
Transcripció va voler dir escoltar les gravacions unes quantes
vegades i anar escrivint, de tal manera que durant molts anys (i
segons com, encara ara) recordava de memòria fragments de les
intervencions al peu de la lletra.
Al
seu article, en Jordi Manent es pregunta sobre l’oportunitat, la
conveniència, d’un nou Institut, amb els exemples dels instituts
de les diputacions de Lleida i de Girona, i de les revistes -sobretot
la de Girona- com a manera de generar coneixement del territori i de
servir de lligam. I, la veritat, és que no ho tinc del tot clar.
Vaig lamentar la mort de l’Institut, una mort que, s’ha de
reconèixer, va passar sense pena ni glòria a la societat
tarragonina, que poca notícia tenia de la seva existència, i potser
això explica moltes coses. Al desinterès de la Diputació (tant
dels qui manaven, com dels qui no, perquè tothom va callar) cal
afegir-hi el desinterès general, de mitjans de comunicació,
d’entitats, d’institucions... de tothom. Potser ho van notar més
els centres d’estudis locals, als quals l’Institut feia de
paraigües, però no n’estic segur.
Té
sentit, l’Institut, avui? Crec que no, en els termes en què
existia. Pensem que fou creat l’any 1952, a imitació del de
Lleida, i amb l’objectiu d’esquarterament i espanyolització de
l’Institut d’Estudis Catalans. Això vol dir que segurament tenia
una estructura molt formal, de membres corresponents, i seccions, i
plenaris, i coses així, que no em sembla que sigui la més adient,
avui, per a fer de motor cultural. A Lleida, amb la democratització
de la Diputació, van tenir l’encert, l’any 1986, de
reformular-la a fons, i de fitxar com a director Miquel Pueyo,
l’actual alcalde, que en va fer una entitat moderna, amb una també
moderna concepció de la cultura. No sé si aquest tren ja ha passat,
per a Tarragona. Això segurament era possible els anys setanta o
vuitanta, però no sé si ho és ara.
Per
altra banda, també seria consolidar un esquema provincial caduc.
Afortunadament, les Terres de l’Ebre van recuperant i consolidant
la seva identitat diferenciada -que no contra- de la del Camp de
Tarragona, i generar, ara, instruments més o menys unitaris, per
molt eclèctics que siguin en el seu contingut, potser seria una mena
d’intent de donar nova vida a la província.
El
que sí es cert, però, és que la pèrdua de l’Institut va ser un
error, però la simple resurrecció, com si no hagués passat res, no
seria una bona solució. Potser el que tocaria seria preguntar-se
seriosament si l’acció cultural de la Diputació s’ha de fer
d’una altra manera que no sigui la tradicional repartidora, si ha
de tenir mes ambició, idees pròpies, i una manera diferent
d’actuar.
Un
tema pendent, doncs per quan ens puguem ocupar d’aquestes coses.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada