Vaig descobrir Paco Ibáñez a mitjans
dels anys setanta, en plena efervescència tardofranquista o
predemocràtica o com la vulgueu anomenar, que segur que ja
m’enteneu. Va ser amb aquell LP doble gravat en directe a l’Olympia
(encara existeix, l’Olympia?). Crec que no era nostre, sinó deixat
a algun dels meus germans, un d’aquells préstecs que duraven anys,
i segurament portat d’estranquis d’Andorra (em pregunto si
realment calia que amaguéssim aquells discos, tan difícils de
dissimular, a la frontera andorrana; no sé si la guàrdia civil hi
perdia gaire el temps. En tot cas, jo vaig passar-hi, amb
l’adrenalina que em sortia per les orelles, un disc de Quilapayún
-»El pueblo unido jamás será vencido»- l’any 74).
Sigui
com sigui, un dia vaig sentir per primer cop aquella veu i aquella
guitarra que donaven forma a poemes del Segle d’Or espanyol, i a
lletres més modernes que electritzaven un públic que, tot i ser a
França, em sembla que no era del tot francès, en una bona
proporció.
Tot
i participar el que es podia -a casa, o compartint el disc amb amics,
poca cosa més- d’un antifranquisme primari, més intuït que entès
a causa de l’edat (vaig començar a entendre de què anava tot això
en un període indefinit entre el cop d’estat a Xile i el cop
d’estat a Portugal, avui fa quaranta-cinc anys) aviat em van seduir
més els clàssics. Aquell «Poderoso caballero...» o l’intimisme
de les «Palabras para Julia» (fa uns deu anys, amb motiu de la
posada en marxa de la Tarraco Film Office, vaig entrar en contacte
amb la Júlia Goytisolo; no vaig dir-li res de res de les paraules de
marres, i després, comentant-ho amb gent de la seva oficina amb qui
tenia més tracte, em van dir que millor, que n’estava una mica
tipa).
Després
d’això, he anat seguint més o menys Paco Ibáñez, més la
trajectòria cívica, en tant que és d’aquells que sempre te’ls
trobes «al costat bo de la barricada». M’he emocionat amb la seva
versió de les vint cançons d’amor de Pablo Neruda, i amb la de
més clàssics castellans. Ara, la veu ja no és la mateixa, després
de molts anys de cançons, de tabac, i de viure intensament.
I
avui, 25 d’abril, jo havia de ser al Teatre Tarragona, a sentir
Paco Ibáñez per primer cop en viu. No podrà ser. Espero que
l’Ajuntament de Tarragona intenti, i que sigui possible, que Paco
Ibáñez torni a Tarragona, i poder-lo sentir, com si fóssim a
l’Olympia de fa cinquanta anys. Si més no, amb la mateixa actitud.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada