D’entre els molts llibres d’aquest
temps de confinament, un dels que més ganes tenia de llegir era
«Pseudohistòria contra
Catalunya». N’havia
llegit el primer capítol, a l’excel·lent blog Vent de Cabylia
(http://www.ventdcabylia.com/)
de Vicent Baydal, un dels autors, i tenia molt d’interès en tot
el llibre, i no m’ha decebut gens, tot i que ha resultat diferent
del que m’esperava.
Com
és conegut, Pseudohistòria dona resposta a preteses aportacions
històriques manipulades sobre la nació i cultura catalanes, de
diversos orígens, tant en un Institut fantasmagòric sorgit a
Catalunya, que més sembla una secta d’il·luminats que cap altra
cosa, com també en alguns -i subratllo alguns- historiadors i medis
culturals espanyols. Això no és producte d’una equidistància mal
entesa, o allò de situar-se per sobre del bé i del mal, de cap
manera. És una actitud valenta, lúcida, i absolutament necessària
com a profilaxi, en la línia del que deia en Jordi Carbonell al
míting de l’11 de Setembre del 76, a Sant Boi «No tot el que és
català és bo!» o el que també ens aconsellava Joan Fuster,
corregint Ramon Muntaner: «Pus parla català, vejam què diu».
Moltes gràcies, feia -fa- molta falta.
El
llibre té dues parts molt diferents, que no responen a les dues
visions barroeres de la història, sinó a una part més teòrica,
que explica molt bé els mecanismes de la metodologia històrica i
com és falsejada per aquesta pseudohistòria, amb un afegit de
conclusions i de mea culpa gremial, amb propostes de futur per a la
tasca dels historiadors seriosos, i una altra part en què es
desmunten una sèrie de tòpics d’aquestes pseudohistòries
-Catalunya només va ser un comtat primer francès i després
aragonès; Catalunya mai no va tenir institucions pròpies d’un
estat; Colom i Cervantes eren catalans-.
Aquesta
segona part és, potser, la que més em sembla un esforç parcialment
inútil. Només parcialment, perquè crec que s’havia de fer, és a
dir, calia aportar tot el rigor científic de la història, calia
demostrar que una recerca ben feta, ben documentada, pot desmentir
totes aquelles ximpleries. Però, lamentablement, crec que inútil,
en la mesura que qui abona les extravagàncies citades, serà
impermeable a la ciència. Ja he dit que, pel que fa a l’Institut
de Nova Història, sembla més una secta que res, i la prova és que
en diversos articles de crítica del llibre apareguts a la premsa, o,
encara més, en la divulgació de la seva tesi principal, els
comentaris -quan n’hi havia- defensant l’Institut no passaven
d’un reguitzell d’insults i d’afirmacions ex catedra -mai
millor dit, fora de la càtedra- sense entrar ni tan sols a discutir
cap de les proves aportades. I a l’altra banda, ja ens podem
imaginar que la repercussió serà mínima.
També
cal dir que la lluita és desigual. Els torrats de l’INH són molt
localitzables i identificables, és fàcil aïllar-los, i dubto que
ara se’ls estigui donant, no el crèdit, però si el ressò que
se’ls havia donat. Jo mateix em vaig encuriosir pels primers
articles sobre el suposat origen català de Colom, que no eren cap
novetat absoluta, i que, des del desconeixement dels detalls del
segles XV i XVI, no podies discutir (i ara, després de llegir els
documentadíssim capítol d’aquest llibre, ja no discutiré per
res). Però quan van començar amb els deliris de catalanitzar
Cervantes, Shakespeare, i el Cid, ja no els vaig donar el més mínim
crèdit i me’n vaig oblidar completament.
La
llàstima -i per això el llibre és oportú, i per això, també, no
tindrà efectes ni aquí ni allà en aquest sentit- és que aquesta
torradura ha anat esplèndidament bé als qui agafen la part pel tot,
i extrapolen aquestes bestieses a tota la historiografia catalana, a
l’ensenyament de la història, a TV3, i a tot el que poden. Els ho
han posat molt fàcil. Hi ha, aquí, i el llibre no ho amaga,
responsabilitats de la comunitat científica històrica catalana, de
no haver-se fer valdre prou, de no haver divulgat més i millor (i
per això és important el capítol sobre aquests temes fet per Lluís
Ferran Toledano, a qui vaig tenir el plaer de tractar ja fa uns
quants anys). Per tot això aquest llibre era necessari.
Per
la banda espanyola, però, aquesta pseudohistòria és molt més
difusa, no té un referent clar, i, a més, forma part d’allò que
Michael Billig anomena nacionalisme banal. És tan difós, tan estès
en determinats àmbits, que ni se’ls acut que pugui ser sectari. Un
cas exemplar seria el del llibre de María Elvira Roca Barea,
"Imperiofobia y leyenda negra". És un exemple clar de
pseudohistòria -el llibre en parla una mica, massa poc, crec- i ha
estat refutat per José Luís Villacañas. Jo no ho conec a fons,
només a través dels mitjans, però he llegit articles documentats
desmuntant el llibre de María Elvira Roca, i, en contra, només
defenses ideològiques i atacs ad hominem. Però el llibre de marres,
tan discutit per la historiografia seriosa, ha estat lloat per bona
part de l’aparell mediàtic espanyol y muy español, en un
procés paral·lel al del ressò que mitjans catalanistes,
nacionalistes, indepes -agafeu el que vulgueu, ja ens entenem- havien
fet amb l’INH, però el primer passa per natural i el segon és una
aberració. M’hagués agradat un capítol dedicat a discutir això,
en lloc -o a més, és igual- de la prolixitat del dret aragonès de
«casamiento en casa», que també està bé, però resulta una mica
enfarfegador (però necessari per a demostrar quina és la
metodologia científica, que consti).
Un
llibre oportú, necessari, i molt recomanable, si més no per als
malalts d’història com jo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada