Si
en alguna cosa hi ha un acord gairebé general és que , passada la
pandèmia, hi ha coses que no poden ser com abans, i algunes que no
han de ser com abans. Canviarem coses perquè no tindrem més remei,
però seria bo que també en canviéssim perquè l’experiència si
us plau per força que hem hagut de passar ens hagi descobert que ha
arribat l’hora de fer canvis.
Un
dels sectors que més està patint les conseqüències econòmiques
de la pandèmia és el del turisme. Sempre que es parla de turisme,
sigui per a lloar-lo com a motor econòmic, sigui per a blasmar-lo
com a depredador, em sembla injusta la simplificació, i demano -allà
on puc, que és gairebé enlloc, i, doncs, amb un èxit descriptible-
que es parli de turisme, que n’hi ha de molts tipus, amb molts
efectes -bons i dolents, i des de tots els punts de vista- i no és
bo simplificar.
Ara,
el sector, en totes les seves expressions, està passant per una
prova duríssima. Ara veurem què hi havia de sòlid, com a projecte
empresarial, i què s’aguantava sobre pilars febles, construïts
amb salaris baixos, precarietat, i donar un servei mínim o
confiar-ho tot a un sol-i-platja combinat amb alcohol barat. I seria
bo que també ens preguntéssim si és aquest model -aquesta part del
model- la que hem de restaurar i mantenir en un futur post-pandèmia.
Sempre
s’ha parlat -de vegades, sembla, només parlat- de fer una oferta
de qualitat. Oferir producte de qualitat, per a tenir clientela de
qualitat, implica també una ocupació de qualitat i salaris de
qualitat. Podem tenir les idees que vulguem però sempre caldrà
tenir bons professionals amb bons salaris, i això implica un preu.
Si el producte té qualitat, hi haurà qui pagui aquest preu. Però
si es vol donar merda a preu d’or, no guanyarem ni la merda. Més
clar, aigua. Això implica, al meu entendre, diverses coses:
1.
Conèixer les possibilitats de transformació del teixit turístic
existent. Dit d’una altra manera, saber qui pot transformar-se i
qui ha de ser liquidat. El mal producte pot ser com la mala moneda,
que expulsa la bona del mercat, de la mateixa manera que una ocupació
precària i de baixa qualitat expulsa la bona ocupació del mercat
laboral.
2.
Conèixer l’estructura de l’ocupació existent. No hi haurà lloc
per a tota la gent sense preparació. Servir un cafè amb llet de
qualsevol manera i amb cara de fàstic perquè et paguen una misèria
i no saps si treballaràs la setmana vinent, ho pot fer qualsevol.
L’exigència en el servei costa diners, i els costa perquè la
feina que es paga té més exigències, i cal estar més ben
preparat. Qui es pugui formar, endavant, però no hi ha lloc per a
tothom.
3.
Imaginar i crear producte nou, que només es trobi aquí. Això s’ha
dit fins a la sacietat però, a l’hora de la veritat, qui talla el
bacallà és el sol-i-platja de tota la vida.
4.
Substituir i no superposar. Si calen hotels de mes estrelles (i més
preu, i més i millor ocupació, etc) vol dir que en sobren de
cutres. El sector ha de fer neteja.
5.
Cada mercat té el seu àmbit. Quan veus que el patronat local de
turisme de Sant Kevin de Vallfosca diu que vol guanyar mercat rus, et
trenques de riure (per no plorar). A Rússia amb prou feines coneixen
Catalunya (si els expliques que és on hi ha Barcelona, allà on juga
el Messi, ja se situen una mica més). Què vull dir? Que cal
concertar promocions en funció del mercat, i com més llunyà és el
mercat, més cal xupar roda d’algú més gran, o més conegut, o
amb més mitjans (i si pot ser, les tres coses a la vegada).
Això
són només algunes idees, i segur que hi ha moltes més coses, hi ha
molta gent amb mes idees, i més temes que han de ser plantejats. Si
ara no és un bon moment per a debatre canvis profunds, no sé quan
serà. Algú s’hi posa?.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada