Llegeixo
que per les turbulències econòmiques de la pandèmia, l’empresa
Renault passa per moment complicats i que, segons el ministre
d’economia francès «podria desaparèixer». Em sembla que, en
aquesta afirmació, hi ha més d’avís per a navegants que no de
certesa, però és indicatiu de la gravetat de la situació. Renault
és com el Barça, que es més que un club. És, encara, un emblema
industrial francès, i una peça important en el xovinisme econòmic
d’un país amb una llarga tradició estatista que arrenca -i no ha
parat- de l’època de Colbert,al segle XVII. De fet, l’estat
francès és propietari del 15% de les accions del grup Renault, una
mena d’accionista de referència.
Ara,
la supervivència del grup no està clara, i es planteja el tancament
d’instal·lacions, i començarà la guerra sobre quines es tanquen
i quines no, una discussió que abastarà més països perquè
Renault té factories arreu del món.
Assistirem
ara a un d’aquells exercicis d’hipocresia econòmica? Em temo que
sí. Després d’haver-nos bombardejat contra els ajuts d’estat,
contra tot allò que teòricament pugui falsejar la lliure
competència, ara potser veurem com l’estat francès -no sé si com
accionista o com estat- atorga un d’aquells préstecs «garantits
(garantit que no es tornarà) milionaris per a salvar l’empresa.
Encara recordo quan, intentant regular les activitats comercials a
Tarragona, topàvem amb la muralla de la «lliure competència»....
I
també veurem com les factories amenaçades protesten -del tot
comprensible- i adduiran el nombre de llocs de treball i l’impacte
sobre l’economia de la zona. I això és cert, evidentment, però
també ho és per a les empreses autòctones que han deslocalitzat
l’activitat a d’altres llocs. És a dir, que veurem a la vegada
discursos a favor de la deslocalització i el retorn d’activitats
-ja n’hi ha, per al tèxtil, i d’altres- i discursos en contra si
ets el deslocalitzat.
No
tinc cap dubte, a hores d’ara, que Renault se’n sortirà, almenys
a França. Cap govern -i menys cap governant amb ambicions- es pot
permetre no donar un cop de mà, encara que sigui contradient tots
els discursos haguts. Ara, després que ens diguin que no es pot
donar un ajut a la botigueta de la cantonada... fa riure.
Foto:
el Renault 10, el cotxe de casa durant molts anys. Anomenat
«barrufet», i amb el qual vam fer dotzenes de vegades el trajecte
Tarragona-Barcelona (Ordal o Garraf? preguntava el meu pare, quan no
hi havia autopista... quants anys...)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada