Ahir comentava l’article de Maria
Sisternas, sobre caducitat del planejament. Hi estic d’acord en el
que representa de qüestionar la diferent velocitat dels canvis a la
ciutat i la lentitud del planejament; amb matisos, però d’acord.
Avui em referiré a les possibles causes d’aquest desajustament, i
a algunes possibles solucions.
Per
què és tan lent, el planejament? Per què els processos de
formulació, tramitació, aprovació i execució s’allarguen durant
dècades? La resposta fàcil és culpar l’administració, que és
molt -massa- lenta, i reclamar més agilitat, però és una resposta
tan fàcil que no serveix de res si no anem més enllà i ens
preguntem les raons d’aquesta lentitud. Deixo de banda -però no
ignoro- la lentitud estructural, i em fixo en l’específica.
D’entrada,
crec que hem complicat molt els plans. El trist privilegi de l’edat
em permet comparar plans de principis dels vuitanta amb els actuals,
i la diferència és abismal. Els actuals són molt més complets,
més treballats, i abasten amb molta més profunditat aspectes abans
secundaris com l’ambiental, la mobilitat, les previsions
d’habitatge, o les previsions econòmico-financeres. Això,
d’entrada està bé, i ens n’hem de felicitar, però també
hauríem de ser conscients que ara, als plans, els demanem moltes més
respostes, volem que ens solucionin moltes més coses, i a més hi
busquem una seguretat impossible. Oblidem que el pla és una
previsió, i que ha d’incorporar les dosis d’incertesa pròpies
de tota planificació de futur.
Aquesta
extensió del contingut dels plans, i la progressiva especialització,
han fet que cada cop hi intervingui més gent, i això en la
formulació -els equips interdisciplinars- i també en la tramitació.
Tothom hi diu
la seva. En un recent article a Ciudad
y territorio, el col·lega
i amic Manuel Benavent analitzava els tràmits necessaris per a
formular un POUM a Andalusia (aquí, si fa no fa és el mateix) en un
magnífic article
(AQUÍ) amb el títol, prou eloqüent,
de La insoportable rigidez
del Plan General Urbanístico. La necesidad de un cambio de modelo.
Dotzenes d’informes sectorials, de vegades repetits en fases
successives de la tramitació del planejament, que l’allarguen
moltíssim. A més, de vegades amb objectius confusos -la qualitat de
les normatives és francament millorable- que traslladen aquesta
mateixa confusió a l’informe. El planificador es pot trobar amb
informes que diuen «s’haurà de complir el que diu l’article xxx
de la llei yyyy». Coi, això ja ho sé! El que vull és que em digui
si ho estic complint!.
Per
acabar-ho d’adobar, els informes arriben quan volen, habitualment
amb molt de retard, però ningú s’atreveix a fer ús d’aquella
norma que diu que, si no s’han emès en el termini de dos mesos,
s’entenen favorables. A veure qui se la juga amb la mateixa
administració que ha d’aprovar el pla!
Per
tant, un termini curt de caducitat és impossible, llevat que també
escurcem -realment, no sobre el paper- els terminis de formulació i
tramitació del planejament.
Però
hi ha un altra aspecte important, que és conjuminar una visió a mig
i a llarg, amb la capacitat de respondre a canvis de conjuntura. El
primer que cal demanar, però, és cap fred i no deixar-se emportar
pel pànic. No fa gaire, arran de la crisi del 2010 (ja veurem, ara)
hi va haver un cert retrocés demogràfic, i no van faltar veus que
ja hi veien la innecessarietat de determinades previsions de nou
habitatge. Han passat uns anys, i s’ha tornat a créixer -ja
veurem, ara, què passarà- i potser aquella innecessarietat no era
tan evident, però el ritme de posada en servei de sòl urbanitzat i
de construcció d’habitatges continua igual. Fins i tot si
aleshores s’hagués optat per modificar el planejament i eliminar
previsions de sòl urbanitzable, el més probable és que la
conjuntura ja hagués canviat abans de culminar aquella modificació.
Això
vol dir que necessitem mecanismes més àgils per ajustar el ritme
del planejament i que ens permetin fer front als canvis sense perdre
de vista una determinada idea de ciutat a mig termini. Tenim aquests
mecanismes? La futura -un futur ad calendas graecas?- llei de
territori incorporava algun mecanisme, però, si he de dir la
veritat, no hi confio gaire. Aquesta dinàmica de «ara farem una
llei nova i veuràs que bé» ja no em convenç, i m’estimo més
treure un millor partit als instruments existents, quan això és
possible.
En
aquest sentit, crec que una utilització imaginativa i intel·ligent
del programa d’actuació (i, per extensió, de les agendes del
planejament) i de la figura del sòl urbanitzable no delimitat,
permeten modular molt millor l’efectiva mobilització de sòl,
l’establiment d’un determinat model de ciutat, i no hipotecar-se
amb el reconeixement d’una sèrie de drets i deures. Condicionar
l’efectiva classificació del sòl a l’assoliment de determinats
nivells d’urbanització i de població; dosificar l’efectiva
urbanització a una evolució més real, més tangible, de les
necessitats, permetria una major agilitat per adaptar-se a canvis
substancials, no conjunturals, de l’evolució urbana.
Això
és possible? Crec que amb canvis mínims de la llei actual (és a
dir, sense establir un model completament nou com diu que vol fer la
llei de territori) això seria possible i útil, i permetria resoldre
millor el problema que ens plantejava Maria Sisternas al seu article.
I,
si més no, puntualitzem: els plans no necessàriament caduquen com
els iogurts, però, això si, tenen un període de consum preferent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada