El cas de Nissan no és,
desgraciadament, un cas únic. Si repasséssim les hemeroteques -jo
ara no ho he fet, però tinc memòria, encara- trobaríem més casos
d’empreses d’una certa grandària, receptores d’ajuts públics
milionaris, que pleguen i deixen uns quan centenars de persones al
carrer, i uns quants milers de llocs de treball indirectes en perill.
Entenc
que ara es parli del cas Nissan, i d’aquests prop de 75 milions
d’euros que, al llarg de deu anys, hi ha abocat la Generalitat.
Crec important i necessari aclarir en concepte de què i amb quines
mesures de control, si és que n’hi havia, i com es van exercir, si
és que es va fer.
Però
més enllà d’això, i amb el convenciment que hi ha mala peça al
teler, hi ha dues coses que també -no només, ni en lloc de-
voldria:
1.
Aclarir el paper de la direcció de l’empresa. Llevat d’un
article de Pedro Nueno (IESE, persona poc sospitosa de «radical» en
els termes que ho diu l’extrema dreta, o d’antisistema) no he
vist que es plantegi això, i em sembla important. Els principals
responsables d’una empresa són les persones que la dirigeixen. En
canvi, sembla que el debat sigui buscar responsabilitats polítiques,
incloses conclusions tan esperades i imbècils com les que culpen del
fet a l’independentisme, que ja són ganes. Si Nissan hagués estat
un cas d’èxit, els diaris econòmics, i les escoles d’empresa
ens passarien per la cara la intel·ligència de fulano, CEO de
Nissan, o de mengano, director de nosequè, o similars. Però quan
Nissan diu que plega, aleshores els culpables són «els polítics».
Quines penques. És allò de privatitzar beneficis i socialitzar
pèrdues, i també privatitzar mèrits i socialitzar
responsabilitats.
2.
A on sí hi ha responsabilitats polítiques a aclarir és als ajuts
públics. En concepte de què? Hi havia contrapartides? Es van exigir
o comprovar aquestes contrapartides? Això sí que crec que val la
pena preguntar-ho, i no només per a saber qui és responsable de
què, sinó, sobretot, per al futur. Aquest model d’anar repartint
diners públics a empreses, amb l’excusa dels llocs de treball o de
la recerca industrial, o de la inversió induïda, ja hem vist
sobradament que té moltes falles. És terriblement injust -perquè
Nissan amb 75 milions d’euros sí, i el taller de reparació de
vehicles de sota casa, amb mil vegades menys, no?- i una prova més
que això del liberalisme amb què molts s’omplen la boca és una
camama. De manera que, donant Nissan per perdut -i si no és així,
me n’alegraré pels treballadors, però voldria que no fos a base
d’abocar encara més recursos públics com ara- el que voldria
saber és quants Nissan més hi ha? A quantes empreses més estem
donant diners? A canvi de què? Amb quines garanties? Amb quin
seguiment? Amb quin resultat? Hi ha alternatives? Quines?.
Si
fos diputat de l’oposició -em temo que sempre seria de l’oposició-
ja tindria feina.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada