Ahir vam conèixer l’informe de la
Sindicatura de Comptes sobre els suposats -sembla que no tan
suposats- fraccionaments de contractes atribuïbles a Laura Borràs,
quan era directora de la Institució de les Lletres Catalanes. Jo no
vull, ara, defensar l’honorabilitat o no de la Laura Borràs, i això
vol dir no llençar pestes contra la corrupció ni dir que és una
santa i que tot és una persecució política. A aquestes alçades,
ja no em crec res, ni poso la mà al foc per ningú, sigui la Laura
Borràs o sigui el Suprem espanyol i la fiscalia.
Hi
ha, però, uns aspectes d’aquest informe que sí que em semblen
interessants. Diu la Sindicatura (segons Naciodigital.cat, què és
d’on ho trec; si està mal transcrit, o retallat amb mala bava,
culpa d’ells, i meva per refiar-me’n):
"L'informe
també identifica altres irregularitats durant el 2018 -ja sense
Borràs al capdavant-, com col·laboracions sense formalitzar entre
la Institució de les Lletres Catalanes amb dos ajuntaments amb
alcaldies llavors de CiU. En concret, amb el de Sant Cugat del Vallès
per organitzar el Festival nacional de poesia i amb el de Móra
d'Ebre per a la Fira d'espectacles literaris (Litterarum), amb un
cost per a l'organisme fiscalitzat de 33.391 euros i 25.862 euros,
respectivament. Cap de les dues es va regularitzar com a subvenció o
conveni.
També
s'hi apunta que els honoraris de direcció dels comissaris de la
Institució -entre 10.000 i 15.000 euros- no van ser aprovats per
Junta de Govern ni estaven prou acreditats, així com els òrgans de
govern tampoc no haurien aprovat quins autors participarien en els
programes de l'organisme, ni les seves remuneracions estarien
tramitades correctament com a subvencions als centres educatius o
biblioteques on participaven.
Igualment,
l'auditoria biennal de les Lletres Catalanes "és un recull de
les subvencions atorgades en l'àmbit de les lletres catalanes, però,
a parer de la Sindicatura, no inclou informació sobre la repercussió
cultural i el retorn social de les subvencions concedides", tal
com seria exigible. Tampoc no s'havia establert encara el 2018 el
contracte programa amb el Departament de Cultura pendent des del
1987, ni el programa d'actuació, d'inversions i de finançament que
n'ha de derivar per llei.
Altres
irregularitats assenyalades en l'informe serien les assignacions
temporals, per més temps del legalment permès, de dues funcionàries
del Departament de Cultura, o el fet que la Institució no disposava
d'un inventari d'immobilitzat ni cap pòlissa d'assegurança
d'aquest. A causa de deficiències comptables, a més, la Sindicatura
lamenta que "els comptes anuals no expressen la imatge fidel del
patrimoni i de la situació financera" de l'organisme "ni
dels resultats, dels fluxos d'efectiu i de la liquidació
pressupostària".
Per
què em sembla significatiu, això? Doncs perquè crec que és una
pràctica no excepcional, dins l’administració. Una pràctica que
no necessàriament implica corrupció, o que algú s’embutxaqui
diners del contribuent, però sí que significa que no s’apliquen
totes les normes de funcionament establertes, i que tot va funcionant
una mica a la bona de Déu, sense control. Fixeu-vos en aquesta
afirmació de la Sindicatura: «no s'havia establert encara el 2018
el contracte programa amb el Departament de Cultura pendent des del
1987, ni el programa d'actuació, d'inversions i de finançament que
n'ha de derivar per llei».
És
a dir, la llei que crea la ILC, del 1987, ordena una cosa, com ara
això:
«Article
14
Contracte
programa
-1
El departament competent en matèria de cultura i la Institució de
les Lletres Catalanes han d'establir un contracte programa que
inclogui, com a mínim:
a)
Els objectius estratègics i operatius de la Institució.
b)
El pla d'actuació.
c)
Les aportacions de l'Administració de la Generalitat, els mecanismes
de vinculació d'aquests recursos al compliment dels objectius i el
sistema per a avaluar aquest compliment.
d)
Les funcions i la composició d'una comissió de seguiment de
l'execució del contracte.
e)
El pla financer.
f)
Qualsevol altre aspecte que determini la normativa.
-2
La vigència del contracte programa entre el departament competent en
matèria de cultura i la Institució de les Lletres Catalanes no pot
ésser inferior a tres exercicis.
-3
El contracte programa entre el departament competent en matèria de
cultura i la Institució de les Lletres Catalanes s'ha d'ajustar als
objectius i les prioritats que estableix el programa marc de cultura
a què fa referència la disposició addicional de la Llei 6/2008,
del 13 de maig, del Consell Nacional de la Cultura i de les Arts.»
I
resulta que en trenta-tres anys no s’ha fet aquest
contracte-programa, ni ho ha detectat ningú (o si ho ha fet, no ha
transcendit, ni ha servit perquè es corregís la manca). Cap
conseller/a, cal director/a, cap interventor/a... ni tampoc ningú de
les diverses oposicions que hi ha hagut en tot aquest temps. Ara em
pregunto, és clar, quantes prescripcions legals similars continuen
pendents, com a lletra morta de les lleis que aprova el Parlament.
Estic segur que si la Sindicatura -o qui fos- ho analitzés amb el
mateix detall, ens portaríem moltes sorpreses. De fet, en els anys
que porto a l’administració, he conegut molts casos similars:
inventaris que no existeixen, plans de gestió que no es fan... Per
posar un exemple, la llei que aprova el Pla territorial general de
Catalunya, de març de 1995, diu:
«Article
9
1.
El Govern de la Generalitat, mitjançant el Departament de Política
Territorial i Obres Públiques, ha d'elaborar cada dos anys una
memòria que valori el compliment de les directrius del Pla
territorial general, la qual, un cop aprovada per la Comissió de
Coordinació de la Política Territorial, ha d'ésser presentada al
Parlament, perquè hi segueixi la tramitació que aquest determini.»
Està
clar, oi? Cada dos anys. Des del 1995, això serien ja una dotzena de
memòries. Doncs be, que jo sàpiga -i això ho he seguit força,
però se’m pot haver escapat alguna memòria- només se n’ha feta
una, al desembre de 2001. I no sé què és més emprenyador, que no
hi hagi més memòries -és a dir, més passar comptes i examinar la
feina feta, per a veure si cal seguir igual o corregir el que sigui-
o que mai, ningú, les hagi reclamades.
I
això, aquesta (mala) manera de fer, amb caràcter generalitzat, no
eximeix de res, si és que hi ha, a la Laura Borràs. Només ens fa
evident que hi hauria d’haver molta més gent acusada, per omissió del deure,
inclòs el de control.
(foto:
la memòria del PTG que tinc a casa perquè vegeu que no menteixo)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada